Algeregulerende skapninger sammen med praktbotia.

Jeg har et spørsmål angående algeoppblomstring i mitt akvarium. (bilder kommer, akkurat blit medlem i dag) Dette er et 115 liters akvarium med en aquaball pumpe som er beregnet på akvarier opp til 130 liter.

Alle fiskene mine har det flott. De gjemmer seg blant planter, røtter og steiner og leker og graver masse! Men de siste dagene har jeg merket en algeoppblomstring på glassveggene. Har 1 stk Ancistrus malle oppi samt 2 panser maller og 2 praktbotia. også noen mindre malawi ciklider som skal over i et større kar når de blir eldre.

Men mit spørsmål er. Finnes det snegler som praktbotia ikke tar knekken på? Hadde noen epplesnegler oppi, 5 stk, disse ble middag for fiskene den 1. uken.
(noe fiskene satte mer pris på en jeg) Er det noen reker eller andre skapninger som kunne hjulpet meg med algene?

Bytter 40% av vannet hvær uke.
Tror du skal holde deg til algespiser fisker, botian er "farleg"
Hvorfor ikke ha flere ancistruser,? krever litt nor karet ditt er litt stort.
jeg skaffet meg 2 til i dag. Får se om ting ordner seg mer nå. takk uansett
Sjur Brynjulvsen
Men de siste dagene har jeg merket en algeoppblomstring på glassveggene.


Sjur Brynjulvsen
jeg skaffet meg 2 til i dag. Får se om ting ordner seg mer nå. takk uansett:)


Det er helt normalt at veggene i akvariet blir grønne Ingen grunn til å hamstre algespisende fisk fordet
Akvarister flest pleier å være nødt til å rengjøre glassenes innside jevnlig selv. Noen ganger ofte, andre ganger sjelden. Det varierer.
Tviler på at Ancistrusene du har kjøpt i dag tar smitt og smule, men det kan jo hende du er heldig.

Som sagt er det vanlig å få et visst grønnskjær på innsiden av glasset av og til. Det er vanlig å legge slik algefjernings-rutinearbeide f.eks. i sammen med vannbyttet man tar hver uke. Et godt tips er å ta en dott med vanlig, hvit filtervatt og gni glasset på innsiden med det. Fjerner alger fort og effektivt.
hehe forventet vel heller ikke at de skulle ta smitt og smule men alltid greit å redusere mengden av arbeid. ikke det at jeg misliker å rengjøre akvariet, koser meg med det og tar meg god tid uten å forstyrre min akvatiske venner for mye. I dag når jeg la i noe mer stein i akvariet var det en malawi ciklide som begynte å gni seg mot fingrene mine gang på gang. Morsom oppførsel spør du meg.

Men er det mulig å ha reker sammen med praktbotia? eller er dette oggså nam nam for nevnte fisk?

Legger med et bilde av fishiene mine som sjekker ut de nye gjemme plassene.
Inaktiv bruker
hvis rekene passer i kjeften på fisken så forsvinner de.
snakker om erfaring her :P
Tilfeldig bekjentskap
© Julie Nilssen
Reklame for plussmedlemskap