Syk corydoras sterbai!

Hei. I Løpet av et par timer har en av 10 corydoras sterbai blitt syk. Den er bleik, nesten gjennomsiktig, er slapp og snubler litt mot siden. Som sagt, i dag tidlig når jeg tittet innom så alle friske ut. og så i 2 tide så jeg at den var blitt litt blek. men nå ser det ut som slutten.

Kan jeg gjøre noe for den? Karantenekar? avlive?

hvilken sykdom kan det være?

Alle andre virker friske og fine. Dette har skjedd en gang tidligere. 2-3 mnd siden. den døde til slutt..

men tror dere den har sjans om jeg tar den i eget kar?
Det er en stimfisk. Den blir skrekkslagen alene. Flytter du den, så dør den garantert av stresset. Dersom ingen av fiskene dine direkte plager den svake, så la den være. Noe av det verste en fisk kan gå gjennom er innfanging, isolasjon og utrygge omgivelser. Stresset som følger av det, vil som oftest få en allerede syk fisk til å bukke under.

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med hensyn til hva det kan være. Det var diffuse symptomer du beskriver, noe som kan være forårsaket av alt mulig.

Skifte av vann (ca en tredjedel) er aldri dumt egentlig, når man ser noe som ikke helt stemmer. Er det lenge siden du tok et vannbytte der? Hvilken ph har du?

Jeg hadde medisinert hele karet med Esha medesin. Du sa jo at en av de andre sterbaiene dine døde sånn tidligere. Kommer du med en bedre diagnose så tror jeg at Mona kan hjelpe deg.
Den døde i løpet av kvelden.... som ventet egentlig! Grunnen for jeg vurderte å ta den ut var fordi at den ble plaget av neontetraene. de merket vel at den var svak.

Klarer ikke å forklare symptomene bedre. Den ble blek, svak, "svimmel", døde.

Hva skal jeg evt gjøre neste gang?
Kan det være de blir bleike og svake, kanskje redde, når det er for lite gjemmeplasser. Har en del gjemmeseteder, men når der e nesten 20 fisk så er det kanskje ikke nok til alle...
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap