Hva slags fisk i 37l ferskvannsakvarium.

Hei. Jeg har kjøpt meg et 37 liters fersvanns akvarium som jeg har satt i gang for noen dager siden og venter nå på at det har godgjort seg til å ha fisk oppi.
Men når jeg leser på denne siden her og andre steder ser det ut som om det er få fisker som ville trives oppi så lite akvarium? Hvor mange fisk kan jeg ha ca og hvilke?
Her er noen med vanskelighetsgrad "lett":
- Link

Her er noen med vanskelighetsgrad "ganske lett":
- Link


Et forslag er:
Noen kuhlii ål
Dvergreker (f.eks kirsebær, disse er enkle å få til)
En stim rekevennlig liten fisk.
Takk skal du ha for svar :)
Da ser det ut som det blir poecilia wingei... men kan man ha noen algespisere i et 37liters akvarium sammen med poecilia wingei og grus? hørt noen algspisere liker å grave i sand..hvilke algespisere i tilfelle til grus?
Trur eg hadde toke ancistrus eller en pansermalle!
Jeg ville brukt reker, feks kirsebærreker, eller eplesnegler som algespisere i ett så lite kar.

Til Kjell Ove Særheim: Ancistrus trenger et MYE større kar enn dette, og pansermaller (corydoras) er ikke algespisere, så ingen av disse artene vil egne seg som algespisere i dette karet.
Eplesnegler i grus?
De eplesneglene var stilige men dem trives kanskje ikke så godt i grus?
Jeg fik nogle sorte snegle i butikken (kender ikke navnet) men de har taget alt hvad der var af alger på mit 35L akvarium. Efter at jeg så begyndte med snegler, har jeg ikke haft alger i nogen af de akvarier hvor de går i. Har ikke behøbet at rengjøre glasset i månedsvis! Hmm har haft min 200L i et års tid og den har jeg faktisk aldrig gjort ren for alger!!!

Og jo eplesneglerne trives fint i grus Det gjør også posthornssneglerne og mange andre, men kjøb ikke anatome helena, asiatiske jegersnegle, hvis du påtænker dig at have andre snegler i karret, de spiser nemlig andre snegle også store!
ah, det skal jeg passe på :O ...blir i tilfelle kun eplesnegle
men burde jeg fylle på mer en poecilia wingei og et par eplesnegler?
eller holder det i massevis?
parrer disse eplesneglene seg rett som det er? jeg har ikke mulighet til å ha fler akvarium. Det ville vært skrekken.
Det er enkelt at holde bestanden af eplesneglerne nede på to eller hvor mange du nu ønsker. Eplesneglene legger egg over vannet og de klaserne kan du bare kaste, så kommer der ingen små barn som overraskelse
De fine små røde posthornssnegle er nu også flotte at have kravlende rundt i akvariet, men de kann fort blive mange. Og de legger egg under vannet, så de kan du ikke rigtig "styre".

Personligt ville jeg nok ikke have mange flere arter fisk gående i karret, men det er jo en smakssag også hvilke fisk man kann li´.

Hvis du kigger på min profil kann du se at jeg også selger nogle XL snegle,
Nevner det bare fordi de er utrolig stilige at se på og har ekstremt lange antenner og kann nesten balancere på det mindste biten liten blad og så laaaangt over til det neste. Det samme kann alm. str. eplesnegle, men jeg er bare betaget af størrelsen af disse og deres eleganse. Desværre kender jeg kun til disse i gule, men du kan finde alm. str. eplesnegle i mange forskjellige farger til salgs på nettet. Da har du jo mulighet for at have 1, 2 eller 3 i hver sin farge. Men igjen vi har jo heldigvis alle forskjellige smak. Jeg elsker jo alle snegle i alle str. form og farge. Men de store er nu mest elegante syntes jeg og jeg kan se på de i timevis.
Lol nu lyder jeg jo som en hel "annonce" for snegle, det er nu ikke meningen, det er bare som om jeg ikke rigtig kan stoppe, når snakken drejer sig om snegle.
Eplesnegle med platy fisk?
Stolte på dem i dyrebutikken og kjøpte 4 blå platyer.
Leser her at dem ikke burde være i mindre enn 60liter? Jeg har kun 37liter.
Bestilt hvite eplesnegler nå, de i butikken anbefalte platy eller guppy sammen med eplesnegle. Stemmer det med at platy/guppy tåler hardhet i vannet som snegler? Jeg turte ikke ta guppyer, selv om det var akurat dem jeg ville ha fordi de yngler så sa dem.
Er det platy/ eplesnegle dumt sammen? Napper platyen i eplesnegla f.eks?
Platy blir alt for store til akvariet ditt. Jeg ville tatt med disse tilbake til butikken og klaget.
Kan jeg ha dem til jeg får tak i et større kar da? Bare sånn midlertidig? Eller plages dem av så lite akvarium på kort sikt?
Likte dem veldig godt.
Altså hvis det er almindelig orange/sort platy vi snakker om Xiphophorus maculatus , Så står der godt nok 60L men hvis man kun har et par stykker så vil jeg absolut mene at du sagtens kan ha de i en 35L ! Og så måske en lille stim på 6 stk af en form for tetra, men så er du også fuld. Jeg har selv en biorb på 35L og den kan sagtens holde netop det.
den heter blå platy, eller det sto det på skiltet på butikken. har 4 stykker
Jeg tror egentlig det holder for de playtne jeg. nå er jeg ikke fiskeeksperten akkurat og får sikkert en del hissige tilbakemeldinger.. men ta f.eks. kampfisk.. det står den trenger minst 60 liter.. dette synes jeg er bare tull.. greit nok at du ikke skal ha flere kampfisker i et kar. men en kampfisk tåler jo litt mindre.. selvfølgelig er det ikke tvil om at den trives bedre på 60 liter men den kan også trives godt i kar som er mindre enn 60 liter.. og den kan overleve i en kopp med vann( men dette er jo dyreplageri) jeg har f.eks. en kampfisk i en 5,5l aquabox. denne er sammen med noen reker og en eplesnegle.. de ser ut til å trives bra alle sammen og kampfisken svømmer no litt rundomkring og ser happy ut. så ta literbeskrivelsen med en klype salt og se heller litt 'an. de fleste dyrebutikker tar også inn fisker hvis du spørr pent. ( er ikke sikkert de vil betale for de). guppyer er veldig fine fisker til selskapsakvarium. og det er ikke sånn at de reproduserer seg med 20 per dag.. det tar jo en stund før de får babyer og da har du kansje katt frafal i bestanden slik at du kan beholde de eller du kan ta og gi de til dyrebutikken.. er jo ikke værre enn det
Problem løst!
Heisann! jeg har løst problemet å gitt bort fiskene. Men jeg fikk eplesnegler idag da 2 stykk...de er utrolig fine. gleder meg til dem blir større...tror dem blir litt større i alle fall men det er ikke xl-eplesnegle,
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap