Gale kuhlii-åler!?

Slik som dette har mine åler oppført seg de siste tre ukene. Fullstendig uredde og fullstendig "hautullat"! De andre fiskene virker heldigvis uaffisert av det, men jeg lurer nå likevel på om disse ålene har tenkt å holde på sånn bestandig?
Slik var mine nyinnsatte kuhliier også. Økte flokken fra 35-45, og da startet nykomlingene med akkurat det samme.

Jeg ble tullerusk av å se på dem hele tiden, så jeg endte opp med å sette en stor plante i hjørnet hvor de jaget opp og ned. Da stoppet de, og fant seg til rette i planten Etter noen dager sluttet de å oppholde seg i planten også, og menget seg med de andre ålene.

Kan være stress som er årsaken, f.eks ved nyinnsetting, eller om vannverdiene er litt feil, eller andre ting.

Har du hatt fiskene lenge?
Har du gode gjemmesteder for kuhliiene?
Hvilke vannverdier har du?
Hvor ofte har du delvannsbytter?
hehe, de oppfører seg sånn når de føler seg trygge. mine holdt også på slik en lang periode. de gjør gjerne det når man setter inn fler kuhlier, eller nye gjemmesteder etc.

de yngler i gjengrodde og ustelte akvarier, så de er nok ikke så avhengige av vannbytter som enkelte andre fisk, om jeg skulle gjette.

er altså ikke noe å bekymre seg for
Julnil; de startet sånn etter å ha vært i akvariet i en måned. Før det gjemte de seg både under skoen som er der, inni "steinrøysa" og under eikebladene. Nå gjemmer de seg så og si aldri. De har vært der i to måneder nå. Det er både røtter og ei mallehule i akvariet (den bruker ikke engang malla...).

Bytter 30% vann ukentlig, tilsatt aquasafe. Nitrat 10, nitritt 0 og ph 7. Kh 3 og Gh 3. Altså helt greie verdier for ålene, så langt jeg kan se.

Så da heller jeg til Sannes teori om at de er uredde og synes de har det fint sånn, og så håper jeg at de roer seg etter hvert...
Ja, kanskje det er slik at de gjør det når de er trygge, ikke vet jeg. Men vet det generelt sies av fisk som svømmer opp og ned glasset er stresset.

Men kan godt være motsatt her

JEG ble iallefall stresset av å se på dem
Grunnen til at jeg spør er vel nettopp at jeg stresses litt jeg også. Håper de vil roe seg etterhvert. I starten målte jeg vannverdier stadig vekk, fordi jeg hadde lest at de kunne være tidlige "varslere" om sånt. Fant da høye nitratverdier med Tetra-test, men normale verdier med JBL. Siden jeg har mest tillit til JBL, stoler jeg på den. Så stressnivået i forhold til vannverdiene var høyt noen dager, men nå er jeg mer der at de får nå bare holde på! Så lenge jeg vet at ikke noe er hoppende galt (med unntak av de gale ålene, kanskje), så må de jo bare sverme. Jeg klarer ikke å plante dem inne heller, for de holder jo hovedsaklig på i et hjørne.
Tror dette er normalt når de føler seg trygge i karet. Mine holdt på et halvt år i ett strekk! Jeg holdt på å bli smågal av de, men nå er de blitt litt eldre og roligere av seg, selv om de har sine øyeblikk nå også.

Mulig de kan påvirkes av lavtrykk, slik som værålene, ikke vet jeg
Jeg klasket en svær vallisneria i "ynglingshjørnet" dems, og fikk slutt på det tullet
Tilfeldig bekjentskap
© Per Gunnar Stenersæter
Reklame for plussmedlemskap