Lysrør!

Jeg har to spørgsmål, jeg håber at I kan svare mig på uten at det bliver alt for teknisk!

1. Kan man købe/bruge alm. lysstofrør istedet for akvarierør? Hvorfor/hvorfor ikke?
2. Jeg har 3 akvarier med heldækkende top, 70L, hvori der kun er 1 rør. Og det er jo sådan de bliver solgt fra forretningen. Mit problem er at planterne hurtigt bliver dækket med alger/bliver brune. Er det fordi der er for lidt lys (tror jeg selv)? Setter jeg en kinesisk algespiser ind, så jagter de to sommerfugleciklider den! De er bestemt ikke tilfredse med en gæst!
slet ingen der har nogen svar?
Vel, siden ingen andre har svart kan jeg jo prøve... Har ingen ekspertise på området, men..

1. Ja, du kan bruke vanlige lysrør som du får kjøpt i div. forretninger. Det du (som jeg vet om) skal se etter er 'kelvin' på ca 6500 hvis du er ute etter vekstlys. Kelvin tallet forteller noe om fargetemperaturen i lyset, og 6500K er såkalt 'dagslys'. Du bør også ta frem målebåndet å måle lysrøret som allerede sitter i armaturet så du er sikker på at det nye passer. Noen "akvarierør" har litt avvikende lengder i forhold til watt (F.eks Jebo lysrør), så det er best å være på den sikre siden.

2. Det er sannsynelig at algeproblemet i akvariene dine kan bli mye mindre hvis du setter inn ekstra lys. (Selvsagt ingen garantier, men når man gir plantene gode livsbetingelser vil de ofte utkonkurrere algene) Man kan kjøpe ekstra lysrørsett f.eks her: Enten T-8 eller T-5. Selv har jeg veldig gode erfaringer med T-5, og vil anbefale det fremfor T-8.


Håper dette var til hjelp.

Ellers har du vel eplesnegler du kan sette inn..? (Men de skiller kanskje ikke på alger og planter...)
HvemErJeg?
Vel, siden ingen andre har svart kan jeg jo prøve... Har ingen ekspertise på området, men.. :) 1. Ja, du kan bruke vanlige lysrør som du får kjøpt i div. forretninger. Det du (som jeg vet om) skal se etter er 'kelvin' på ca 6500 hvis du er ute etter vekstlys. Kelvin tallet forteller noe om fargetemperaturen i lyset, og 6500K er såkalt 'dagslys'. Du bør også ta frem målebåndet å måle lysrøret som allerede sitter i armaturet så du er sikker på at det nye passer. :) Noen "akvarierør" har litt avvikende lengder i forhold til watt (F.eks Jebo lysrør), så det er best å være på den sikre siden. 2. Det er sannsynelig at algeproblemet i akvariene dine kan bli mye mindre hvis du setter inn ekstra lys. (Selvsagt ingen garantier, men når man gir plantene gode livsbetingelser vil de ofte utkonkurrere algene) Selv har jeg veldig gode erfaringer med T-5, og vil anbefale det fremfor T-8. Håper dette var til hjelp. :) Ellers har du vel eplesnegler du kan sette inn..? ;) (Men de skiller kanskje ikke på alger og planter...)


Hehehe ja da, har mange snegle vet du Men nei de får ikke bugt med alle algerne da de bliver jagtet af sommerfuglecikliderne som bider i deres antenner (bider dem ned) Så de har det ikke godt i karret, og algespiseren min bliver også jagtet selv om han er noget størrer end cikliderne.
Ja selv slamsugeren blev jagtet og "dyttet" igår da jeg gjorde rent! De er ret så territorielle de!
I karret nu er der en ,,power glo.. lysrør, og det skulle vel egentligt være et akvarierør. Men alligevel har jeg aldrig set så mange alger i nogen andre kar, så ja jeg gættede jo på lyset.
Men skal jeg sætte et sådan T-5 system ind, kan det så settes ind i det eksisterende låg? Har vedlagt et par billeder, vet ikke om det giver noget. (andet end min datters roderi) Hun har så også indimellem dagslys fra hendes terassedør der kommer ind, det har jeg så ikke, ingen direkte sollys. Og ja hendes planter vokser som ukrudt og har det fint, men hun har også mange guppier og nogle snegle osv. så de tager sikkert hva der er når hun engang imellem glemmer at fodre de.
Ja, det skal være mulig å sette inn ekstra lysrør i et armatur. Jeg er litt usikker på fremgangsmåten da jeg aldri har gjort dette selv. Kanskje du kan poste spørsmålet i en tråd under 'Teknisk', der er det sikkert noen som kan guide deg igjennom prosessen. (Og jeg kommer til å lese den tråden jeg også, for jeg vurderer å sette inn ekstra lys selv.)

Jeg ser at Power-glo har 18000K, kanskje det er en fargetemperatur algene liker siden de trives bedre enn plantene..? Jeg tror jeg ville ha prøvd Life-glo istedenfor, eller et annet lysrør med rundt 6500K.

Regner med at siden akvariet er på 70 liter er lysrøret på 15W? Isåfall ville jeg nok vurdert å sette inn mer. Jeg har 15W i mitt 70 l. og der har jeg litt alger jeg også... Og har derfor veldig lyst til å sette inn ekstra lys.
Det vil jeg prøve og så må vi jo se hva som sker
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap