Den ene otto'en min er agressiv...

Har fem ottoer sammen med bl.a to slørhaler. Og nå i dag så jeg at den ene otto'en var veldig etter de to slørhalene hele tiden;den satte seg i halen og sugde seg fast på magen deres. Det så veldig vondt ut,for de prøvde å komme seg unna han. Måtte nedi og dytte den av slørhalen, og da prøvde den å suge seg fast på fingeren min...
Noen som har opplevd lignende? Er otto'en min litt små-gal??(hehe.) Eller er dette vanlig adferd?
Jeg har iallfall sett bilder av en otto som hadde sugd seg fast i en snegle, og hørt at de kan være på fisker også. Men hva man gjør med det, vet jeg ikke.

Jeg ser knapt mine fem otto'er...
Ja..
Dette virker litt vanskelig, men jeg tror da at den er litt forelsket i de to slørhalene, og vil "prøve" seg på dem, om du skjønner hva jeg mener! Eller så er det, som den over sa, vanlig atferd.
Først og fremst må jeg spørre om du er 100 prosent sikkert at det er otto du har? Har vært noen historier om folk som har gått i butikken og bedt om otocinclus, men kommet hjem med kinesisk algespiser istedenfor. De sistnevnte kan være veldig plagsomme mot andre fisk.

Det hender at ottoene også har slik adferd. Da er det gjerne nyinnkjøpte fisker som har sultet i lengre tid, under frakt og oppbevaring, eller fisker som ikke får nok tilskuddsfôr i akvariet de bor i. Jeg har lest en teori om at ottoer kan bli så nedkjørt av lengre tids sult at de faktisk krever litt proteinholdig mat, feks malletabletter for altetende maller, i en overgangperiode. Deretter bør de få tilskudd av malletabletter for plantespisere og gjerne grønnsaker som agurk, squash og broccoli. Forhåpentligvis vil det føre til at de slutter å plage de andre fiskene dine.
Dette er det noe kjent med.

Jeg måtte avlive den aller fineste og største Kinesisk algespiseren min for noen dager siden etter og ha oppservert den i et par uker.

Den og den ene sebrabotiaen min hang sammen/fast i hverandre daglig
Tenkte jo ikke og lese om dette med en gang det oppsto siden det så harmløst ut.

Men så begynte jeg og lure på om dem kanskje prøvde og kryssparre seg, og da kom jeg over at det faktisk var en svært negativ oppførsel.

Om algespiseren får fortsette med dette og henge seg på andre fisker så vil den til slutt ta live av fisken den henger seg fast på.
jeg hadde samme problemet med mine ottor etter at jeg hadde kjøpt noen flere i flokken jeg hadde fra før. Jeg ga de litt mer for i noen uker å problemet er nå vekke.. Det kommer mest sannsynlig av at de er underernærte eller mangler vitaminer o.l i kroppen sin.. (hvis det stemmer at det virkelig er otto du har da)

Jeg ga de malle tabelletter og sånne røde mygg tabelletter. pluss at de spiste litt på den maten discusene mine får. det varte noen dager rett etter innkjøp så plutselig ga de seg.. Bare mat de ekstra mye de nærmeste dagene. så tror jeg nok dette vi gi seg,.. Det gjorde vertfall det her hos meg etter at jeg nesten overforet mallene mine over noen dager,, nå er jeg nede i normal mat dosering igjen å det ser ut til att de har stabilisert seg her vertfall. Leste på en eller annen side da jeg hadde dette problemet at det faktisk ikke var så uvanlig at ottoer søg seg fast i andre fisker hvis de hadde dette sulte problemet..

Men stort sett hvis de har fått den næringen de trenger så er ottoer søte uskyldige fisker..
Takk for svar alle!!
Og til dere som stilte spm om det var otto eller kinesisk algespiser, så ja,det er otto, jeg har to kinesiske algespisere også,og er klar over at de kan bli agressive og suge seg fast til andre fisk når de blir store. Men visste ikke at ottoen og kan gjøre det her. Men jeg skal følge rådene jeg har fått av dere, og gi de masse mat. Håper det gjør susen,hvis ikke vet jeg ikke om jeg kan ha otto sammen med slørhalene. De får jo kjempevondt stakkars...
Tilfeldig bekjentskap
© Anders Bjørkvist
Reklame for plussmedlemskap