Sommerfugl cikide

hei, jeg lurer på om jeg skal bytte ut palettene mine med noen Somerfugl ciklider. da jeg leste i fikse basen sto det at, om man ønsket yngel så burde man ha f.eks. 1 gut og 2-3 jenter. så da lurer jeg på om jeg evt. må fjerne de jentene som ikke blir "valgt"? eller vil parret la de være i fred.

jeg har en Juwel Lido 120, godt med planter og 2 kokkosnøtter og en stor rot.
vil du se bilder, har jeg det på profilen


takk på forhånd
Å kjøpe 1 gutt og 2-3 jenter tror jeg er lite suksessfullt. Hunnene er like kresne på partnere som hannene, og uansett så er det vanskeligste å finne ut kjønn på de unge individene som selges i butikken..

Det blir også litt mye med 4 fisker i et så lite kar, da de er ganske terretorielle ovenfor hverandre uansett kjønn. Hadde nok ville prøvd på å kjøpe et allerede etablert par i butikken hvis det fantes. Hvis ikke kan du prøve å kjøpe 3 stk, og satse på at du da får en av hvert kjønn. Det kan ta lang tid før de etablerer par, så det er ingen enkel sak!

Jeg gjorde deg kanskje bare enda mer forvirret nå?? Selv kjøpte jeg iallefall 3 stk i min 110-liter. 2 av dem rottet seg sammen mot den tredje som etter hvert sluttet å spise, og døde etter en uke.. Den var nok en svak eller syk hanne. Nå begynner de to gjenværende å bli kjønsmodne og jeg ser antydning til lek
litt forvirra ja :P

men jeg MÅ ikke ha en gutt og en jente, men om jeg kjøper 2 gutter eller 2 jenter, vil de ikke gå i toppene på hvernadre?
Enkelt fortalt: jo færre sommerfugler du har - jo bedre..
De er terretorielle mot hverandre uansett kjønn egentlig, MEN de er jo pardannende, og om de danner par med en annen fisk kan de trives sammen resten av livet. Derfor er det best å kjøpe så få som mulig, og satse på at de vil danne par slik at de kan leve mest harmonisk med hverandre

De er selvfølgelig også mer terretorielle under lek. Om du da har ett par som har lagt egg, pluss en eller to andre sommerfugler i karet kan du regne med at de får gjennomgå!
ok, dyrebutikken jeg handler på gir go hjelp, og de kan mye, så jeg får stole på at de velger en gutt og en jennte til meg ;P


takk for svar
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap