Drektig guppy

hei!
jeg har en gravid guppy, den har vært veldig rolig i det siste, men nå begynner den å bli litt vill igjen. kan det være at den føder snart?





unnskyld for teit spørsmål xD

Det kan godt være. De forandrer ofte oppførsel de siste par døgnene før fødselen setter i gang. Sist fødsel jeg hadde oppførte hunnen seg akkuart som du beskriver. Hun var slapp og så sliten ut i ca ett døgn, deretter oppførte hun seg helt som normalt og svømte rundt, og fødte dagen etter.
Noen bilder
her er noen bilder av henne

beklager for dårlig kvalitet, finner ikke kabel til kamera, så jeg brukte ett gammelt webcam :P
Ikke så lett å se på de bildene, men hun er i alle fall høygravid.
Et tegn på at fødselen en er nær er at de ofte blir ganske firkantede i formen. Du kan også lyse på buken hennes med en lommelykt, da kan du se øynene til yngelet.

Personlig syns jeg ikke en guppyfødsel er så mye å stresse over. De får unger i et sett, så om hun føder i hovedkaret og noen blir spist, så er det liksom ingen katastrofe. Problemet er at det av og til oppstår komplikasjoner som kan være farlig for hunnen, men det er ikke alltid så mye å gjøre med.

Jeg fant en høygravid hunn død for et par dager siden. Åpnet henne opp for å se om det var noe tegn på hva som kunne ha skjedd, men det eneste jeg fant var en haug med døde yngel (ikke noe stort sjokk altså...).
Har også opplevd at yngel har satt seg fast halveis ute av hunnen. Da går det ann å forsiktig trykke (og da mener jeg forsiktig) på buken hennes for å hjelpe dem ut.
Men da de fleste av oss jobber/studerer/sover mye av døgnet er det ikke bare bare å følge med hele tiden, så jeg lar stor sett bare naturen gå sin gang. Jeg liker ikke å stresse dem med fødselskar og sånt, da det kan få henne til å holde på yngelen, pluss at om jeg ikke er hjemme kan hun spise sitt eget yngel.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Gulbrandsen
Reklame for plussmedlemskap