Hvit tråd i rekekaret

denne hvite tråden svømmer rundt som en annen orm. Noen som vet hva det kan være? Det eneste som går sammen med disse kirsebærrekene er sandsnegler og posthorsnegler. Alle disse har vi hadd i hvertfall to månder i samme kar og ingenting nytt er tilføyd det (bortsett fra rent vann ved vannbytte) Verdiene ligger innenfor det som er normalt for rekene.
Høres ut som nematoder. Fisker elsker å spise disse I et rekekar er det derimot ingenting som spiser dem, men de er helt ufarlige. Du kan jo søke opp nematoder her på AF, så finner du flere tråder ang. temaet.
kan tyde på at det er en slik en ja. men hvordan bli kvitt denne uten å tilsette fisk i karet? (fisken tar både rekene og yngelen deres) mange gode tips når det gjelder å bli kvitt dem i kar med fisk, men her er altså bare reker og snegler så det må jo være en behandling som ikke tar livet av disse....
Forsvant visst litt denne tråden

Min variant da jeg fikk slike i mitt rekekar, var å fjerne dem med engangssprøyte og slippe dem oppi et kar med fisker. Hvis du søker litt rundt finner du en del om årsaker til nematoder. Du finner nok en del i den "nye" søkefunksjonen her på forumet.

Etter hva jeg har forstått oppstår disse, som mye annet, ved overskuddsnæring. Det er ikke uvanlig at det dukker opp i f.eks. nystartede akvarier. Tror også at nematoder som oftest finnes i alle akvarier, men de ligger vanligvis i "dvale". Mer enn det tør jeg ikke påstå.
Tilfeldig bekjentskap
© Kim Kasnes
Reklame for plussmedlemskap