Fisker som tar piruetter

Et kjapt spørsmål denne mandagskvelden.

Hvorfor tar en del fisk rennafart ned i grusen og spretter opp igjen i en slags piruett? Det virker nesten som om de klør seg. De jeg har sett gjør dette er hovedsaklig Guppier.

De klør seg, ja. Det kan være hvitprikk, men hvis du ikke ser noen hvite prikker eller noe unormalt med fiskene (bortsett fra kløingen, da), så kan det være noe i vannet.

Jeg ser det selv innimellom også, spesielt på våren og høsten i forbindelse med snøsmelting/mye regn. Mulig at vannverket tilsetter noe ekstra da, som fiskene reagerer på. Jeg bruker biotopol (JBLs svar på Tetra Aquasafe) i disse periodene, og da forsvinner kløingen
De klør seg.
Det er flere grunner til at fisk plutselig begynner å klø, og det er alltid noe man bør passe på hvis man ser. Forsøk å finne ut hvorfor, slik at det kan utbedres.

Det ene grunnen er at det kan være noe i vannet, f.eks. klor. En annen ting er at etter et vannbytte vil vannet være fullt av ørsmå gassbobler, siden alt kranvann leveres under stort trykk gjennom ledningsnettet. Vannet er overmettet med gassbobler når det kommer ut av kranen. Tømmer man dette rett i akvariet, vil det kunne irritere og klø for fiskene, dobbelt opp hvis det er klor i vannet i tillegg.
Vannverk i dag bruker ikke klore vannet daglig, men innimellom ved behov. Hvis en stikkprøve viser utslag av organismer som ikke skal være i drikkevannet, drepes de med klortilsetninger. Vanligvis holder det for vannverkene å UV filtrere vannet.

Feil ph i forhold til artene man har kan også få fiskene til å klø.

Det siste er sykdom. Parasitter av ulike slag kan vise seg først som kløe, som øker i omfang inntil selve parasitt-angrepet blir veldig åpenbart. Ikke mange parasitter vi egentlig kan se med det blotte øye, så man må finne andre symptomer for å stadfeste hvilken. Hvitprikk er den letteste å identifisere, da den parasitten etterlater seg "arrvev" på fisken der den har boret seg ned i huden; den hvite prikken vi ser er dette "arret" (parasitten sitter innkapslet dypt inne i huden).


Mange arter klør seg på denne måten av naturlig oppførsel også, så det er ikke alltid at kranvann etc har skyld. Denne oppførselen er en bla.annet en måte de bruker for å fjerne parasitter i naturen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap