Pumpe

Pumpa mi på 2 år har begynt å bråke fryktelig, og siden akvariet står på soverommet og derfor er det ekstra irriterende. Jeg renser den bare når strømmen er sterkt redusert og den er stort sett godt vedlikeholdt. På de årene jeg har hatt den så har den aldri bråket så mye, bare en stille dur. Men det har gått over til en svært høylytt brumming som er umulig å ignorere. Er det en spesiell grunn til dette her eller bør jeg investere i en ny pumpe?

Link til akvariet
( pumpa kan skimtes i hjørnet til høyre )
Plussmedlem
Det kan synes at det er noe galt med impelleren (rotoren) i pumpa.
Er det en Am-top du har? Noe slikt, kanskje?

Slike impellere kan kjøpes som reservedel, men jeg kan ikke garantere at det er denne som bråker.
Ja, det ser ut som samme pumpe Men hvis det er usikkert hva problemet er, burde jeg kjøpe en ny i en annen modell?
Plussmedlem
Hvis det filteret du har nå fungerer greit for deg, så ser jeg ingen grunn til at du må ha en annen modell.

En ny impeller koster gjerne rundt kr 100,-. Et nytt innvendig filter koster mer, men du må vurdere selv hva som lønner seg.
Jeg hadde nok kjøpt nytt filter hvis jeg ikke hadde funnet hvor feilen er

Filtersvampen som du har i den "bråkete pumpa" kan du overføre til det nye filterhuset (hvis du kjøper noe lignende). Da bevarer du filterbakteriene, og slipper å starte fra bunn når det gjelder et fungerende filter.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap