Utvendig filter til en 128-liter med bla. L-maller

Som overskriften sier er vi på utkikk etter et utvendig filter i en 128-liter, og i den sammenheng trenger vi litt hjelp.

I karet vi skal anskaffe et utvendig filter til skal det blant annet gå L183 (muligens flere l-maller) og noen c-maller. Vi har selv aldri eid et utvendig filter så vi er helt nye på det området. Har lest litt både på akvaforum og nettakvariet, men ingen av oss greier å bli helt kloke på det vi leser. Hvor mye bør man overdimmesjonere når man skal ha l-maller? Og hva anbefales; JBL, Amtop, Eheim eller andre merker? Forstår at det ikke finnes noe fasitsvar på sistnevnte spørsmål, men vi vil gjerne høre flere personers erfaringer o.l.

Takker for alle svar
Jeg bruker eheim sitt 2224 filter. Veldig fornøyd, har god vanngjennomstrømming og stabile verdier i karet. veldig fornøyd. lett å rengjøre også.

bruker det både i 80 literen og 128 literen.

om du trenger å overdimensjonere mye når du skal ha flere l-maller der vet jeg ikke. jeg har 15 cory og 30 neontetra i karet mitt.
Bruker Eheim 2026 og 2028 i 160-litere med L- og C-maller + yngel. Om du bare skal ha en leksgruppe av et eller annet vil sikkert 2024 være tilstrekkelig, ellers ville jeg gått for 2026. Har vært strålende fornøyd med alle mine eheimfilter, det er knapt merkbar støy fra dem (kan godt stå i stuen), de varer i år etter år etter år, de er enkle å vedlikeholde og det er lett å få tak i reservedeler om ulykken skulle være ute.
bruker am top 3338 i alle mine kar de er fra 75 liter til 230 liter .og har nesten bare L maller i dem .bruker også luft pumpe i tilleg minuset er at d bråker litt .
Jeg har tidligere hatt et Eheim 2224, byttet det med en Eheim 2217 og har aldri angret på det. 2217 er billig og effektiv og er bra dimmensjonert til et 128liters kar med l maller.
Tusen takk for all hjelp. Har sett litt rundt på diverse nettbutikker, og det virker ikke som 2026 finnes lenger? Er det noen som evt- vet hvilken pumpe som har erstattet denne? Det eneste stedet jeg fant Eheim 2026 var hos Akvasia. De skal ha 1698,- for denne pumpen. Er dette dyrt, eller en ok pris? Har som sagt ikke erfaring med utvendige pumper, så har derfor ingen formening om pris.
Joanna & Pål
Tusen takk for all hjelp. Har sett litt rundt på diverse nettbutikker, og det virker ikke som 2026 finnes lenger? Er det noen som evt- vet hvilken pumpe som har erstattet denne? Det eneste stedet jeg fant Eheim 2026 var hos Akvasia. De skal ha 1698,- for denne pumpen. Er dette dyrt, eller en ok pris? Har som sagt ikke erfaring med utvendige pumper, så har derfor ingen formening om pris.

Eheim 2073 erstatter 2026.
Om det er inkl filtermateriale tror jeg ikke prisen er så gale.
Bruker selv 2071 i et 115l mallekar og det fungerer fint. Kostet ca €90 (ex tysk moms) fra tyskland så selv med norsk moms og frakt var det en god del billigere enn på norske nettbutikker.

Er uansett bare snakk om besparelse på noen få hundringser, fordelen med å kjøpe fra norske butikker er at man slipper mas mht garanti osv og det går som regel raskere…
Jeg bruker Eheim Pro 3 2073 i mitt mallekar på 160l, så det anbefales
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap