Sitter med hjertet i halsen etter at pumpa stoppet

Slo av strømmen til pumpe, varmekolbe og lys mens jeg skiftet vann, som vanlig. Da jeg var ferdig, kom lyset på igjen med en gang. Varmekolben også, tror jeg - da den var varm da jeg kjente på den.

Men pumpa kom ikke i gang. Tok ut filteret, klemte på svampene i ei bøtte med akvarievann, men det så ikke ut til at det var tett. Tok ut pumpa, prøvde flere strømutganger for å teste at det ikke var noe feil mtp stikkontaktene jeg bruker.

Pulsen nådde vel maks mens jeg ventet på at pc'en skulle komme på så jeg fikk spørre dere til råds. Og da startet plutselig pumpa med et brak! Akkurat som når vannet har vært stengt og man skrur på springen igjen første gang. Kan det ha vært noe som satt fast inne i selve pumpa?

Har et Juwel Lido 120L, og bruker pumpa som fulgte med, den er innvendig.

Hva gjør jeg om den stopper igjen, på kvelden - har ikke noen ekstra liggende?

Vurderer seriøst nå å investere i en ny pumpe... Dette har jeg ikke lyst til å oppleve igjen. Så for meg at alle fiskene ville være døde i morgen tidlig.

Hvor lenge kan de overleve i akvariet uten at pumpa fungerer? Og hvilke tiltak må man iverksette når pumpa streiker?

Tar gjerne imot anbefalninger på pumper som dere har gode erfaringer med!!
Når mine sirkulasjonspumper ikke starter igjen etter et vannbytte vet jeg at det er på tide å rense impelleren. Pumpa har alltid startet igjen etter at jeg har renset den.
Har du satt på en diffusor i enden av utblåsningen på pumpa? Jeg hadde problemer med mitt 63 liters juwelkar at pumpen ikke startet når diffusormunnstykket var på. Da jeg tok det av så var det ingen problemer lengre.
Nå er jeg helt grønn her=)

Hva er impelleren?

Og diffusormunnstykket? Er det den gummidingsen som man setter på rundt utblåset for å tett igjen mellomrommet mellom utblåset og boksen pumpa står inni?
Diffusor det er en et plastsak med slange på, som man fester på munnstykket for at det skal komme luftbobler i vannet.

Imprelleren er propellen som sitter inne i pumpa. Hvis du finner bruksanvisningen så står det hvordan du démonterer pumpen for å rense imprelleren.
Impelleren er den lille rotoren og her er diffusoren
Plussmedlem
Juwelpumpehodene har ofte problemer med å starte hvis det er luft i den.
Hadde du pumpa i vann da du forsøkte andre strømuttak? Hvis du hadde det - Forsøkte du å snu den på hodet?
Hvis du ikke har manualen selv kan du lese den her
Juwel og Fluval (innvendige) er vel de pumpene som sliter mest med å starte igjen etter en stopp, som oftest er det en del møkk i impellerhuset som gjør det, andre ganger er det ingen logiske svar.For "late" folk som meg er dette oppskriften (orker ikke altid rense): Juwelen starter stort sett med ett knips eller ti på selve pumpehodet. Fluval starter en med å ta av filterdelen og snurre igang impelleren.
Oi! Her hadde det kommet mange svar!
Takker for forklaringer, linker og tips!

Ble litt klokere nå. Men pumpa mi har visst ikke den plastslangen på diffusoren. Hvis den ikke er inni selve pumpa da? Kan man plukke den fra hverandre for å komme til impelleren?

Jeg prøvde ikke å snu den på hodet, kakket heller ikke i den. Men det skal jeg prøve hvis (når) den stopper igjen!

Nå bobler og sildrer det som aldri før oppi karet og fiskene ser ut til å ha det bra
Da har du sikkert ikke en diffusor. Det er som regel ekstrautstyr. Og vanligvis helt unødvendig.

PS! ta ut kontakta før du begynner.
For å komme til imprelleren tar du av topplokket på filteret og tar ut munnstykket. Deretter drar du forsiktig ut pumpen som står ved utblåsningshullet. Hvis du da drar ut den svarte delen ut av den grå. Så vil du se en propell inni der. Den må tas ut og skylles. Deretter setter du inn alt som det stod og venter ca 1 minutt før du kobler til strøm igjen (sånn at vannet får kommet opp i pumpa.
milo83
Da har du sikkert ikke en diffusor. Det er som regel ekstrautstyr. Og vanligvis helt unødvendig. PS! ta ut kontakta før du begynner. For å komme til imprelleren tar du av topplokket på filteret og tar ut munnstykket. Deretter drar du forsiktig ut pumpen som står ved utblåsningshullet. Hvis du da drar ut den svarte delen ut av den grå. Så vil du se en propell inni der. Den må tas ut og skylles. Deretter setter du inn alt som det stod og venter ca 1 minutt før du kobler til strøm igjen (sånn at vannet får kommet opp i pumpa.


Tusen takk for oppskrift! Den skal jeg prøve neste gang det skjer. Eller er det noe man bør gjøre jevnlig? =)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap