Mollea sine spørsmål kampfisk

No Neste uke skal jeg kjøpe meg en ny han kampfisk. Kvinnene trenger noe selskap av det motsanne kjønn der syns jeg. De er slappe og gjemmer seg i båten og under kanoen.

Hva andre fisker tror dere kunne ha passet bra i akvarie????

Har litt lyst på guppyer????

Hva sand vill dere anbefale i ett kampfiskakarium???

Hvor stort er akvariet? Hvor mange og hva slags fisker har du der fra før av?

Om du har grus eller sand har ikke store betydningen i et kampfiskakvarium, men jeg er selv en fan av å ha sand. Alle fisker trives med sand, men ikke alle trives med grus.
Ville ikke anbefalt guppyer når du allerede har kampfisker. Guppyene har fargerike, store haler som fort blir nappet av kamfisken.
har 45 liter. Skal bli større akvarium når jeg har bedre plass. jeg har 3 ho kampfisker i akvariet..

Okei da skal jeg kjøpe sand tror jeg. er det vanskeligere å rengjøre akarie med sand???

Har sett noen plasser så sier de at det går fint med guppyer oppe i ett kampfisk akvarium..
Tre hunnkampfisker i et 45 liters akvarie har det allerede trangt. Så vil ikke anbefale deg å gå til innkjøp av en hann i tillegg. Du kan jo heller tenke på det når du får kjøpt deg et større akvarie.

Når det gjelder guppyer, så er det sant at det kan gå bra. Men jeg ville ikke satset på det, fordi fisker kan ha veldig forskjellig personlighet. Men som sagt, det er allerede trangt i akvariet ditt, så du bør nok holde deg til de fiskene du har. Eventuelt kunne du kanskje puttet oppi et par sneiler.
Hvis hunnene gjemmer seg, i er det ikke fordi de mangler en hann. Hvor lenge har karet vært i drift, og ble filteret innkjørt før du puttet fisk i det? Har du testet for ammoniakk og nitritt?

I naturen er kampfisker enstøinger, og møtes kun for å formere seg. Det anbefales derfor ikke å ha hanner og hunner sammen til vanlig, siden det er ganske sannsynlig at de vil rive av hverandre finnene, stresse hverandre og i verste fall drepe hverandre.

Både hannene og hunnene kan være aggressive, og du er heldig som kan ha tre hunner sammen uten at de skader hverandre.
Mvjnz
Hvis hunnene gjemmer seg, i er det ikke fordi de mangler en hann. Hvor lenge har karet vært i drift, og ble filteret innkjørt før du puttet fisk i det? Har du testet for ammoniakk og nitritt? I naturen er kampfisker enstøinger, og møtes kun for å formere seg. Det anbefales derfor ikke å ha hanner og hunner sammen til vanlig, siden det er ganske sannsynlig at de vil rive av hverandre finnene, stresse hverandre og i verste fall drepe hverandre. Både hannene og hunnene kan være aggressive, og du er heldig som kan ha tre hunner sammen uten at de skader hverandre.

Hadde det i innkjøring i ca 7 timer med en sånn blå tabelett som jeg fikk av dyrebutikk. Har testen vannen for ammoniakk og nitritt og nitritt var på vei opp og da gikk jeg en sånn nitritt minus flaske som jeg skal ta oppe i når jeg bytter 20% av vannet...
Nei og nei og nei...
Akvarium skal ikke stå til innkjøring "i noen timer".
Jeg vet det er noen som gjør det hvis det skulle oppstå nødssituasjoner som at akvariet plutselig sprekker, eller lignende. Når du skal holde fisk som du gjør nå bør det definitivt ikke stå "i noen timer", synes nå JEG.

Da er det jo ikke rart at slike guffne stoffer er på vei opp, akvariet ditt er jo ikke skikkelig innkjørt.

Men når du alt har fisken oppi der, har de tilstrekkelig med planter de kan gjemme seg i? Når jeg sier tilstrekkelig, mener jeg så tilstrekkelig at de kan gjemme seg helt vekk så man ikke kan se dem lenger.
Sparesset
Nei og nei og nei... Akvarium skal ikke stå til innkjøring "i noen timer". Jeg vet det er noen som gjør det hvis det skulle oppstå nødssituasjoner som at akvariet plutselig sprekker, eller lignende. Når du skal holde fisk som du gjør nå bør det definitivt ikke stå "i noen timer", synes nå JEG. Da er det jo ikke rart at slike guffne stoffer er på vei opp, akvariet ditt er jo ikke skikkelig innkjørt. Men når du alt har fisken oppi der, har de tilstrekkelig med planter de kan gjemme seg i? Når jeg sier tilstrekkelig, mener jeg så tilstrekkelig at de kan gjemme seg helt vekk så man ikke kan se dem lenger.

De har tre planter og flere Ting som de har der men det eneste de bryr seg om er skipet og en liten plante. Bryr seg ikke om de andre. Det er flere i huset som har oppservert det ihuset.

Akvariet har jeg hatt i 2 uker. Har snakket med flere dyrebutikker og de sier at nitraten er på vei opp rundt ca no. og Så lenge jeg hadde den blå tabeletten oppe i. Ellers jeg ikke hadde gjort det så Skulle jeg ha gjort sånn som du sier.. Jeg har tatt vannprøve og alt var normalt. Du kan no få syns hva du vill du men du trenger ikke å understreke det
Når man kjører inn et akvarium, vil det første bygge seg opp ammoniakk i vannet, som et avfallsstoff fra fiskene. Det tar ca to uker før filteret har dannet nok bakterier til å omdanne ammoniakk til nitritt. Deretter tar det enda to uker til før det er nok bakterier til å omdanne nitritt til nitrat.

Både ammoniakk og nitritt er giftig for fisken, mens nitrat er ufarlig i små mengder, og fungerer som plantegjødsel. Man burde ikke ha fisk i karet før man har null utslag på både ammoniakk og nitritt, og et lite utslag på nitrat, noe som tar 4-5 uker. Det er først da karet er trygt å ha fisk i. Hvis karet ditt har vært i drift i 2 uker, vil du nå være i den verste nitrittperioden.

En blå tablett kan ikke nøytralisere all giften i karet, og dermed er det kun vannbytter som gjelder. Jeg kan garantere at grunnen til at kampfiskene gjemmer seg er dårlig vannkvalitet. Kampfisk er en aktiv og uredd fisk, som ikke gjemmer seg med mindre den er syk eller redd, eller pga vannet er giftig.

Så hvis du bryr seg om fiskevelferd og vil unngå syke/døde fisker, er det vannbytter som gjelder. 50% daglig til du har null utslag på ammoniakk og nitritt, og et lite utslag på nitrat. Da kan du redusere til 30% ukentlig, som er normalt.

Og disse burde testes med dråpetester, ikke strips, siden dråpetester er mye mer nøyaktige.

Og ikke stol blindt på folk i dyrebutikken, de er salgsfolk, og er ansatt for å selge mest mulig. Hvis du skulle kjøpt ny tv hadde du vel undersøkt på nettet hvilken som er best, istedenfor å spørre noen som er ansatt for å selge flest mulig dyre tv'er? Det samme gjelder i dyrebutikken, undersøk i forumet og på nettet hva som er best, ikke spør salgspersonene.
7 timer er nok litt kort ja, men det kan gå bra. det er ikke slik at fisken nødvendigvis dør, men for at den skal ha det bra og optimalt må en ha lang innkjøring. hvis du har med masse vann fra et gammelt akvarie vil det ta litt mindre tid. kampfiskene burde ikke ligge og daffe, det er nok for dårlige vannverdier. men karet er i tillegg litt for lite for 4 kampfisk. da blir det fort litt slossing.

du får bare være nøye med målinger osv framover å håper på at fiskene overlever til vannet kommer seg. hvis du kjenner noen med akvaire kan du spørre om å få litt slam ( grums rett å slett) fra f.eks. pumpen deres eller noen 1,5 liter flasker med vann slik at du får litt mer fortgang i bakteriekulturen
Ja har hørt det etter jeg hadde hørt om dette forumet. Men Grunnen jeg kjøpte akvarie var fordi jeg hadde fått en kampfisk i De småe greiene på knappe 2 liter. Derfor kjøpte jeg ett større ett.. Kampfiskene ligger ikke å daffer de driver å svømmer rundt de to tingene eller å leker seg i strømmen. No som jeg skriver er det den hvite ho kampfisken prøver å svømme mot strømmen. No som ho gjør flere ganger dagelig. Ikke no enn ser ofte mest om kvelden rundt denne tiden. Jeg er ganske nøye med målingen. Skal inn på en dyrebutikk i overimorgen og kjøpe sand og da skal jeg ta med vannprøve.. Tusen takk for tipset skal se om jeg får det til. Han jeg kjenner som har akvarie bor ett lite stykke unda.. Ingen av oss har bil så blir litt vasnkelig...

Jeg syns jeg er ganske heldig som faktisk kan ha tre ho kampfisker i ett akvarie. De to røde nesten fint i lag. Men viss enn av de slapper av og den andre svømmer litt rundt da komer den ned og den andre flytter på seg. Hvis den hvite slapper av i den ene planten og de kommer bort så svømmer den vekk. Det er det eneste som vises ellers så bryr seg knapt om hverandre.

Når jeg var og tok den testen så var det ikke noe strips inne i bilde. Ho haddde masse forskjellige stoffer som ho blannet i forskjellige glass..

Sist ikke minst så sjekker jeg ikke på nette for en tv. Jeg går på besøk i forskjellge butikker å få høre meg litt rundt og høre litt om pris og hva de syns. Og sist men ikke minst så etter jeg har blitt med på denne siden har jeg hørt så mye forskjellige ang kampfisk.
På siden kampfisk.com så står det foreksempel at guppyer KAN gå bra i lag med en han kampfisk. Og når jeg stiller spørsmålet på toppen av siden 1 så får jeg høre at det ikke er til å anbefale..

Å kan folk bynne å lese hva jeg skriver å skrive ut i fra det??? Å slutte å skrive noe som ikke er sant....
Sparesset
Ømme... Nei, daså....
Måtte få ut litte damp som har plaget meg siden jeg ble medlem her. Har flere ganger prøvt å skrive forskjellge spørsmål og hver gang alltid ent tlbake til det vannet og alt jeg har gjort er FEIL og ingerting er rett.

har tatt en vannprøve å da ar alle vannprøvene NORMALE. Men nitrate var på øvregrenesen av normalen og ho sa at skulle skifte 20% av vannet og mikse oppe i nitrateminus miksen og at jeg skulle gjøre det en gang i uka og ett vanelig vannskifte en gang i uke. Og ho sa om en uke så anefalte at jeg sku ta en ny test i fort etter men vente maks en uke. Skal no i overimorgen for å ta en ny vannprøve...

Regel nummer en;
Du vet ingenting, alle andre vet mer en deg. Og vet de ikke mer, vet de iallefall bedre en deg.

Slik er det bare, er nesten bare å akseptere... Vært der selv, kjent på følelsen.
Men her mente ingen at du har gjort alt feil, vi VET at det finnes mange i Norge som holder kampfisker i 2 og 3 litere. Her skylder vi på dyrebutikker som gir ut feilaktig informasjon.

Selv holder jeg jo mine to i en 28l, og det er jo fortsatt for lite.
Ingen som klandrer selve DEG, du kom jo og spurte etter hjelp.

Alle har forskjellige oppfatninger innen fisk, særlig om hold av dem.
Noen får gyppyer og kampfisker til å gå sammen, noen ikke. Derfor anbefaler vi ikke å ha dem sammen. Vil du prøve må du gjerne det. Dette er fordi gyppyer har slørhaler, og derfor kan bli litt "target" for en hann-kampfisk.

Åse Mari Rygg
Måtte få ut litte damp som har plaget meg siden jeg ble medlem her. Har flere ganger prøvt å skrive forskjellge spørsmål og hver gang alltid ent tlbake til det vannet og alt jeg har gjort er FEIL og ingerting er rett.

Hvis du spørr spørsmål må du tåle å få ærlige svar. Vi kan ikke sitte og dulle med deg og late som ting du gjør er rett, når det faktisk ikke er det. Hvis du ikke får ordentlige svar, så lærer du heller aldri noe.

Åse Mari Rygg
har tatt en vannprøve å da ar alle vannprøvene NORMALE. Men nitrate var på øvregrenesen av normalen og ho sa at skulle skifte 20% av vannet og mikse oppe i nitrateminus miksen og at jeg skulle gjøre det en gang i uka og ett vanelig vannskifte en gang i uke. Og ho sa om en uke så anefalte at jeg sku ta en ny test i fort etter men vente maks en uke. Skal no i overimorgen for å ta en ny vannprøve...

Som sagt. "Nitrateminus" (hva nå det enn er) og andre såkalte vidundermiddel funker ikke! Det har til og med blitt testet ut av forumbrukere her om slike midler, som visstnok skal gjøre akvariet klart med en gang, virker.
Det eneste du kan gjøre er å vente. Og nå som du har satt igang akvariet, så må du finne deg i å måtte skifte vann hver andre dag. Minst! Har vært der selv, og vet det virker veldig tregt, men det er til det beste for fiskene dine.

Åse Mari Rygg
.... På siden kampfisk.com så står det foreksempel at guppyer KAN gå bra i lag med en han kampfisk. Og når jeg stiller spørsmålet på toppen av siden 1 så får jeg høre at det ikke er til å anbefale..

Nøkkelordet her er "kan". Se på det første svaret jeg skrev til deg.

Sparesset
Regel nummer en; Du vet ingenting, alle andre vet mer en deg. Og vet de ikke mer, vet de iallefall bedre en deg. Slik er det bare, er nesten bare å akseptere... Vært der selv, kjent på følelsen. Men her mente ingen at du har gjort alt feil, vi VET at det finnes mange i Norge som holder kampfisker i 2 og 3 litere. Her skylder vi på dyrebutikker som gir ut feilaktig informasjon. Selv holder jeg jo mine to i en 28l, og det er jo fortsatt for lite. Ingen som klandrer selve DEG, du kom jo og spurte etter hjelp. Alle har forskjellige oppfatninger innen fisk, særlig om hold av dem. Noen får gyppyer og kampfisker til å gå sammen, noen ikke. Derfor anbefaler vi ikke å ha dem sammen. Vil du prøve må du gjerne det. Dette er fordi gyppyer har slørhaler, og derfor kan bli litt "target" for en hann-kampfisk.

Den er gret. Det føltes rettogslett sånn degangene jeg har skrevet her.. Fikk den hankampfisken i en gave ho mente at jeg hadde gått av en liten fisk. Den er jeg med på å skylde på dyrebutikker so gir feil info. Min bror har en hankampfisk i en sånt ett og den fisken tok nesten og killet to fisker og de prøvte de og da han i ett mndre akarie med noen andre fisker det gkk heller ikke bra så de har han oppe i ett liters akarie og der er han som sånne stimfisker viss dere skjønner. Den liker jeg ikke at fisker er oppe så lite akvarie. Den har jeg skjønt det med halen for lenge siden. men så har jeg lest litt mye forskjellige om det så å jo spørre??

Men har du noen tips om hva so passer med kampfisk???
Ikke i en så liten bolle nei. Hvis du har noe rundt 50-60liter kan du ha noen khulii-åler oppi der, algespiser(e), neon-tetra elns?
Du kan søke på forumet her, i fiskebasen. Bare skriv opp så mange liter du har, så kan fiskebasen finne passende fisk for deg

Eller titt HER
Sparesset
Ikke i en så liten bolle nei. Hvis du har noe rundt 50-60liter kan du ha noen khulii-åler oppi der, algespiser(e), neon-tetra elns? Du kan søke på forumet her, i fiskebasen. Bare skriv opp så mange liter du har, så kan fiskebasen finne passende fisk for deg :) Eller titt [URLBLOCK1] :)

Du tuller?? går det ann??? Jeg skal inne å se
Åse Mari Rygg

Dette er et utmerket eksempel på at de prakker på deg ting du ikke trenger, bare for at du skal bruke penger i butikken deres.

Man trenger ikke noe spesielt middel for å kvitte seg med nitrat. Nitrat er plantegjødsel, og hvis man har levende planter i karet vil disse holde nitratnivået nede. Hvis man ikke har nok planter og nitrat bygger seg opp, fikser det ukentlige vannbyttet dette. Uten at man trenger å bruke noe penger på det.
Tilfeldig bekjentskap
© Per Gunnar Stenersæter
Reklame for plussmedlemskap