Brannas akvarietråd

Ja, da synes jeg det var på tide å opprette min egen akvarietråd her. Foreløpig har vi (mannen min og jeg) bare et lite kar på 28 liter, men vi har store ambisjoner om både større ferskvannsakvarier og saltvannskar dersom vi får råd en dag.
Vi begynte med guppyer i januar 2010, men siden de var så skjøre og døde hele tiden så har vi bestemt oss for å gi opp guppyene og begynne på noe nytt. Litt synd, ettersom jeg er utrolig glad i guppyer, men det er ikke noe morsomt når de dør tilsynelatende uten grunn.
Dere kan se bilder av guppy-akvariet her:

Så nå har vi latt være å kjøpe flere guppyer, noe som gjør at det står tomt for fisk med unntak av én liten ancistrus sp, som har bodd der helt siden vi først kjøpte fisk. Han eller hun (vet ikke kjønn ennå) heter Mo.
I dag var vi på TAM (Tropehage Zoo) på Liertoppen, og der hadde de utrolig mye flott. Butikken var diger, med stor akvarieseksjon. Betjeningen var kjempehyggelig og hadde god kunnskap, i hvert fall etter det vi kunne dømme. Vi skal definitivt handle fisk der! For øyeblikket har vi ikke penger til fisk, men vi tok med oss en fin rot til ancistrusen Mo, en ny plante (anubias) og ny mat til Mo.
Noen som har forslag til fisk vi kan ha i 28-literen?
Da vi var i dyrebutikken i dag så vi noen små fisker som var veldig flotte. De var helt fargeløse, men hadde sterke, lysende blå flekker ved øynene. Dessverre husker jeg ikke hva de het. Noen som vet?
Ny dekor i akvariet
For litt siden fant jeg en fin, rosa kvartsstein i blomsterbedet som jeg tenkte bare ville passe perfekt oppi akvariet! Så i dag så puttet vi den oppi (etter å ha renset den, selvfølgelig).
Synes det ble riktig så fint, og litt mindre tomt. Nå mangler bare fiskene. Jeg er fremdeles veldig interessert i forslag om hvilke fisk vi kunne hatt oppi der. Gjerne små og fargerike.
Vel Guppyer skal jo helst ha mye større plass en det dere har der. Du kan for eksempel ha èn kampfisk oppi der. Utrolig vakre fisk
Gratulerer med ny tråd! Skal prøve å følge skikkelegt godt med

Mvhs: KO
DorianGray
Vel Guppyer skal jo helst ha mye større plass en det dere har der. Du kan for eksempel ha èn kampfisk oppi der. Utrolig vakre fisk :)

Ja, vi skjønner det nå. Men dama i dyrebutikken sa at vi fint kunne ha en ti-femten stykker oppi der, så da tok vi det for god fisk. Kampfisker er fine, men ikke helt vår stil kanskje. Dog, det kan jo forandre seg.

Takker for gratulasjonen, Kjell Ove
Branna
Da vi var i dyrebutikken i dag så vi noen små fisker som var veldig flotte. De var helt fargeløse, men hadde sterke, lysende blå flekker ved øynene. Dessverre husker jeg ikke hva de het. Noen som vet?


Tipper det er Lampeøyekilli. Det står anbefalt 40L.
Man kan ha noe fisk i et så lite kar som 28L men da skal man ha litt peiling på hva man driver med. Som nybegynner har man jo gjerne ikke det
Ting blir veldig mye enklere å få til med flere liter. Helst et par hundre liter
Lisbeth
[QUOTE=Branna]Da vi var i dyrebutikken i dag så vi noen små fisker som var veldig flotte. De var helt fargeløse, men hadde sterke, lysende blå flekker ved øynene. Dessverre husker jeg ikke hva de het. Noen som vet?


Tipper det er Lampeøyekilli. Det står anbefalt 40L.
Man kan ha noe fisk i et så lite kar som 28L men da skal man ha litt peiling på hva man driver med. Som nybegynner har man jo gjerne ikke det
Ting blir veldig mye enklere å få til med flere liter. Helst et par hundre liter

Takk, Lisbeth. Det ligner på den, ja.
Jeg skulle gjerne hatt større akvarium jeg, altså. Drømmer om det, selvfølgelig. Men slik som det er nå, og har vært i nesten et år og sikkert kommer til å være i hvert fall et par måneder til, så har vi det svært trangt økonomisk Så har ikke råd til noe større nå, dessverre. Og så er det litt kjedelig at vi ikke kan ha noen fisker oppi der, nesten.

Egentlig så var det akvariet bare et innfall fra mannens side, noe han kom hjem med en dag. Og så ble vi begge bitt av basillen, he he.
Nye fisker!
Da har vi endelig fått kjøpt inn nye fisker til akvariet! Og valget falt på killifisk, nærmere bestemt Nigeriakilli. En hann og to hunner. Vi kjøpte også en lang plante som vi spredte litt, slik at det blir masse gjemmesteder.
I tillegg kjøpte vi fem Lyktøyefisk, veldig søte men fargeløse, bortsett fra at øynene deres reflekterer blått lys.

Jeg har egentlig et spørsmål når det gjelder Nigeriakilli. Vi har ikke noe torv i akvariet, fordi vi ikke har kapasitet til å holde yngel nå. Vil dette si at de ikke vil legge egg? Eller vil de legge egg likevel? Vi har liksom ikke plass til tusen små baby-killier.
Gratulerer med flotte fisk

Tror ikke du skal være så redd for at det blir for mange yngel som vokser opp. I et så lite kar vil de voksne fiskene antageligvis lett finne dem og da blir de jo spist. Men skulle det bli for mange kan du kanskje levere til dyrebutikken eller selge dem her på forumet
Du trenger vel nødvendigvis ikke ha torv i karet, men tilpasse vannet sånn at fiskene dine trives bør du gjøre. Du har ikke nevnt noe om vannverdiene i akvariet er, PH feks? Dette er fisk som liker litt bløtt vann.
Lisbeth
Gratulerer med flotte fisk :) Tror ikke du skal være så redd for at det blir for mange yngel som vokser opp. I et så lite kar vil de voksne fiskene antageligvis lett finne dem og da blir de jo spist. Men skulle det bli for mange kan du kanskje levere til dyrebutikken eller selge dem her på forumet :) Du trenger vel nødvendigvis ikke ha torv i karet, men tilpasse vannet sånn at fiskene dine trives bør du gjøre. Du har ikke nevnt noe om vannverdiene i akvariet er, PH feks? Dette er fisk som liker litt bløtt vann.


PH'en er på ca. sju. Det går litt opp og ned, har vært på 7,5 også. Så det hadde jo ikke skadet å senke PH'en littegrann, siden Nigeriakilli skal ha fra 6,5-7,2. Men er samtidig litt redd for å få for lav PH igjen. Har også lest et sted at Nigeriakillien ikke er så kresen på vannverdiene. Så jeg vet ikke, jeg. Husker ikke GH, men testet det i dyrebutikken før jeg kjøpte killien og hun sa den var fint innenfor grensene. Må få kjøpt meg en hjemmetest på det, men glemte det.
Jeg lurer på om jeg skal kjøpe noen flyteplanter? Så blir det litt mer skygge for fiskene. Det er nok av gjemmesteder, da.

En ting jeg har et lite problem med, er temperaturen. Den ligger nå på 27 grader hele tiden, og dette er to grader for mye... Har varmekolbe, men den er ikke på. Da lyser det et lys, og det har ikke stått på siden sent på våren. Er det noe jeg kan gjøre for å kjøle ned karet? Det hjelper ikke å skru av lyset, for det er like varmt der om natta (er mørkt fra ti om kvelden til elleve neste dag).
Kommer killiene mine til å dø pga temperaturen, tror dere?

PS. Har ikke lyktøyefiskene lenger. Selv om vi fikk beskjed fra dyrebutikken om at de ville gå sååå bra sammen, så viste det seg at to av de fem ble killi-mat. Så vi tok med de gjenlevende tilbake til butikken og fikk penger tilbake. Viste seg at det var ei relativt ny ei som hadde solgt oss fiskene.

Noen som har forslag over fisker som faktisk kan gå sammen med nigeriakilli i et såpass lite kar? Mannen er litt miff på at "hans" fisker måtte leveres tilbake.
Stakkars mo!
Jeg pleier å mate Mo, ancistrusen vår, hver mandag med en tablett som er ment for ancistruser. Men nå som vi har skaffet oss tre Nigeria-killier, så ble det visst konkurranse om maten. Hver gang Mo nærmet seg tabletten sin, så ble den jaget vekk av killi-hannen. Men killi-hannen spiste ikke tabletten selv, han bare ville passe på at Mo ikke fikk noe. Til slutt var tabletten oppløst, og Mo fikk ingenting.
Vil Mo likevel få i seg næringen, av partiklene som ble igjen av tabletten? De synker vel ned til bunnen før eller senere?
Er det noen som har tips til hva jeg kan gjøre for at Mo skal få spise i fred?
R.i.p. lille mo
I dag døde plutselig Mo. Den hadde virket svak i en ukes tid, vi har sett lite til den og den har ikke spist noe. Vi vet ikke hva grunnen kan ha vært. De andre fiskene har ikke rørt den, i hvert fall som vi har sett. Nå er vi, og spesielt mannen, ganske lei oss, for vi var jo knyttet til den lille fisken. Den var den første vi fikk i akvariet, og har overlevd alt. Dette er trist, altså...
Store ting på gang!
Nå skjer det ting her! Vi besluttet i går å kjøpe oss en 110 liters tank!
Det eneste dummer, er at vi da må ommøblere en del i leiligheten, og flytte 28-literen som vi har fra før (og det blir vel litt av en jobb). Men det er det verdt, synes vi.
Så nå skal vi endelig få oss sommerfuglciklider! Jeg har hatt lyst på disse fiskene helt siden vi kjøpte det lille akvariet, men vi har jo ikke hatt stort nok. Nå som vi får hele 110 liter å kose oss med, blir det forandringer! Vi har bestemt oss for å ha to par med electric blue sommerfuglciklider. De er helt nydelige!
Vi tenkte kanskje å ha noen andre arter oppi sammen med dem, men vet ikke helt hvilke ennå. Noen som har noen forslag?

Killiene lever fremdeles i beste velgående, forresten. De har fått flere yngel, men bare én overlevde. Det viste seg å være en hann, og vi fikk gitt den bort for noen dager siden. Det var litt trist å gi den fra seg, men det er jo ikke ideelt med to hanner av Nigeriakilli-arten. Og jeg stoler på at den fikk et godt hjem.
Og så har vi kjøpt tre ottoer som gjør en god jobb som algespisere.

Noen tips til hvordan vi kan flytte akvariet uten for mye strev?
Nytt akvarium!
Da har vi kjøpt oss nytt akvarium, som planlagt. En Juwel Rekord 110 liter, med akvariebord med skap. Men siden bordet er svart, og alle møblene våre er hvite, bestemte vi oss for å male det. Så det holder vi på med nå, dvs at grunningen er malt, og så skal vi male første strøket i kveld. Tror det blir fint.
Bilde kommer når vi er ferdige med å male.

Noen som har ideer til hvilke fisker som går sammen med sommerfuglciklider?
Da var det nye karet satt i gang!
I går fylte vi vann i det nye akvariet, og innredet det! Det ble riktig så fint, sett bort fra litt grums pga sanden. Men fårhåpentligvis så vil det legge seg og bli klart vann snart. Vi skal jo uansett ikke ha oppi noen fisker på lenge ennå.

Slik så vannverdiene ut i dag:
PH: 6,5 (denne skal ned til rundt 6 har vi tenkt)
GH: 5
KH: 5/6 (strips, så litt vanskelig å si sikkert)
Og null nitritt, selvfølgelig. Er jo ikke noe å lage nitritt av der ennå.

Her er bilder:
Jeg sitter her og funderer på om jeg skal benytte meg av salmiakk-metoden for å få det nye akvariet fortere innkjørt? Eller skal jeg ta og riste filteret fra killi-karet godt oppi det store? Eller begge deler? Vil jo selvfølgelig få akvariet innkjørt så fort som mulig.

Er det noen som har tips til raskest mulig innkjøring (uten bruk av innkjøringsfisk, for det finner jeg forkastelig)? Jeg vil også gjerne sette inn alle sommerfuglciklidene (2 par?) med en gang, for at de skal være vant med hverandre fra dag én, og da er det vel kanskje best å bruke salmiakkmetoden?
Gjør begge deler du, det går fortest! Ha oppi litt gugge fra et innkjørt filter, og for dem med salmi
Takk, da gjør jeg det. Hvor mye Salmi må jeg beregne per 100 liter?
Lurer litt på fiskekombinasjon...
Foreløpig har vi tre fiskearter vi har utrolig lyst til å ha i akvariet:
* Sommerfuglciklider (disse blir det uansett, så må de andre fiskene tilpasses deretter)
* Honninggurami/rubingurami
* Regnbuefisk/dragefinne (Iriatherina werneri), i stim.

Disse skal kunne gå sammen med hverandre hva vannverdier og beplantning angår, men vet ikke om sommerfuglciklider er finnenappere? Noen som har synspunkter?
Nye fisker!
I dag kjøpte vi endelig fisker til det nye akvariet! Vi kickstartet det jo for to uker siden med filtergugge, men likevel ville vi vente et par uker med å ha oppi fisk, for sikkerhets skyld. Så vi strødde litt mat oppi i ny og ne, og etter tips fra han i dyrebutikken, la vi oppi en middagsreke (sånn frossen, som vi tinte først), som lå og råtnet oppi der i et døgn. Dette var for å få bakteriekulturen ordentlig i gang.

Så nå i dag var vi og kjøpte oss fisk. Vi ville starte med de fiskene som griser minst, for å gi filteret en sakte start. Så da ble det 5 ottoer, og 12 dragefinner (iriatherina werneri). De er så skjønne, og griser veldig lite, ifølge dyrebutikk-mannen, som har dem selv hjemme og har god erfaring med dem.
Ottoene er sårt trengt, for nå er det masse alger oppi karet. Det blir jo litt av et festmåltid for dem, da, så det er jo bra.

Krysser fingrene for at dette går bra. Har aldri kickstartet et akvarium før, og er litt redd for en plutselig nitritt-topp. Så vi skal sjekke vannet hver dag, og ta vannbytte minimum en gang i uken. Byttet ca. 30 % i dag før vi dro til dyrebutikken.

Vi skal snart kjøpe noen sommerfuglciklider også, men vet ikke helt når det blir. Vil ikke overbelaste filteret ved å kjøpe for mange fisk på én gang heller. Noen som vet hvor lenge vi bør vente?
Tilfeldig bekjentskap
© Ina Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap