Brannas akvarietråd (side 2)

Når jeg satte opp mitt kar satte jeg i fisk med en ukes mellomrom og nitidig måling av nitritt i dagene etter. Men jeg satte ikke i så mange som dere gjorde nå, så jeg ville ventet litt lengre enn det om jeg var dere, kanskje opp mot to uker. Men når man først har en bakteriekultur så formerer den seg mye raskere enn når den er veldig liten, bakteriekulturer vokser eksponentielt, heldigvis
Takk!
Ja, vi tenker å vente en stund nå. Ser ut som om vi blir pent nødt, for kom plutselig på at det er andre ting å bruke penger på nå. Broren min har bursdag, blant annet. Så det blir i hvert fall et par-tre uker til.

Har sittet i lange stunder og bare stirret på de nye fiskene. Allerede viser hannene seg frem for damene, ved å flashe finnene sine. Det er skikkelig morsomt å se på!
Legger ved et ganske dårlig bilde av dem, mobilkameraet er ikke noe bra på å fange raske bevegelser.

Gleder meg så masse til vi kan kjøpe sommerfuglciklidene! Har ønsket meg dem siden januar. Men siden vi må inn til Oslo for å kjøpe dem (skal ha viltfangede), og vi ikke skulle dit i dag, så ble det denne rekkefølgen på fiskene.

Nå håper jeg bare så inderlig at sommerfuglciklidene vil gå bra sammen med dragefinnene!
Alt går fremdeles strålende i akvariet, bortsett fra én ting. Vi hadde én død fisk i akvariet nå nettopp. Jeg fant liket sittende fast i filteret, med kroppen inni og hodet stikkende utafor. Men jeg tviler på at det var filteret som tok livet av fisken, for det er ikke noe særlig sterk strøm. Det var den minste dragefinnen vår, som alltid har vært litt tynn og pjuskete. Min teori er at den var litt svak og døde av naturlige årsaker. Tok nitritt-test for å være sikker, og den er helt fin. Så det er tydelig at kickstartingen av karet har fungert. Vi har jo aldri hatt noen nitritt-topp, og nå er det to uker siden vi satte inn fisk. Da blir det sommerfuglciklider snart! Alt ligger i hvert fall til rette. Men siden vi skal ha viltfangede ciklider så må vi inn til Oslo og kjøpe dem. De har det visst på den dyrebutikken på Oslo City. De er litt dyre, men det får gå. Der lovet de også at de skulle prøve å selge oss et etablert par.

Lurer på om jeg kan ta dem med på toget på vei hjem fra Oslo, siden jeg studerer på Blindern. Det tar meg ca. halvannen time med tog og deretter buss. Er det for lenge for fiskene å være i poser?
Sommerfuglciklider!!!
I går fikk vi endelig kjøpt yndlingsfiskene mine, sommerfuglciklider (Mikrogeophagus Ramirezi). Vi fikk faktisk tak i viltfangede også, fra Colombia De er ganske små, og ikke veldig fargerike ennå, men det kommer seg helt sikkert etter hvert. De virker veldig sky, men vi håper at de kommer til å komme mer frem fra bak plantene etter hvert.
Vi kjøpte en hann og en hunn, men det gjenstår selvsagt å se om de i det hele tatt liker hverandre... Det er jo ikke sikkert. Vi håper jo det, selvfølgelig. Hvis ikke må vi bytte ut en av dem til vi finner noen som går sammen. Men det er vel litt tidlig å si ennå.
Hva er egentlig tegn på at de har dannet par? De svømte litt sammen i går, men en gang så jaget den største (vet ikke hvem som er hunnen og hannen egentlig) den minste littegrann, men det kan ha vært fordi den kom litt plutselig på. I dag ser det ut som om de ignorerer hverandre litt. Noen som har noen gode råd?
Grattis med nye fisk. Sommerfuglciklider er utrolige koslige fisker har hatt en selv
Tusen takk! Ja, vi er veldig glade for å endelig få kjøpt oss sommerfuglciklider. Vi ser ikke så mye til dem, da, for de bare gjemmer seg... Håper de kommer mer frem etter hvert. Kanskje de er ekstra skye fordi de er viltfangede?

Enda et akvaium!
I går kveld var vi så heldige å få i hendene enda et akvarium! Det var min kjære tante og hennes mann som gav det til oss Det er bittelite da, bare 16 liter, men vi har tenkt til å bruke det som yngelkar!
Så dette blir spennende Vi får ikke satt det i gang med en gang da, for grus og pynt koster jo litt og nå må vi bruke pengene på julegaver, men har et søtt oppsett i tankene. Tenker litt grov, flerfarget grus og kanskje litt klinkekuler som dekor for å få et litt nursery-preg over det, og så litt planter som babyene kan gjemme seg i. Det blir i første omgang killi-yngel som kommer til å bli puttet oppi der, men ser ikke bort fra at det blir sommerfugl-yngel også hvis bare sommerfuglene våre blir skutt av Amors piler
Da ser det ut til at vi starter med ordentlig oppdrett, da!
I går kveld var vi så heldige å få i hendene enda et akvarium! Det var min kjære tante og hennes mann som gav det til oss Det er bittelite da, bare 16 liter, men vi har tenkt til å bruke det som yngelkar!
Så dette blir spennende Vi får ikke satt det i gang med en gang da, for grus og pynt koster jo litt og nå må vi bruke pengene på julegaver, men har et søtt oppsett i tankene. Tenker litt grov, flerfarget grus og kanskje litt klinkekuler som dekor for å få et litt nursery-preg over det, og så litt planter som babyene kan gjemme seg i. Det blir i første omgang killi-yngel som kommer til å bli puttet oppi der, men ser ikke bort fra at det blir sommerfugl-yngel også hvis bare sommerfuglene våre blir skutt av Amors piler
Da ser det ut til at vi starter med ordentlig oppdrett, da!
Yngelkaret er klart
Da er yngelkaret oppe og kjører Vi har bare litt inredning igjen, litt flere planter og så er vi ferdige. Vi har fem små yngel oppi der nå, flere kommer etter hvert, men det er jammen ikke lett å få tak i de småtassene. Noen som har tips til hvordan man kan få dem ut av foreldrekaret?

Og så lurer jeg og mannen på om vi skal ha noen reker oppi der også, gjerne kirsebærreker. Synes de er så fine og fargerike. Men jeg kan ingenting om reker... Kan de spise killi-yngelen? Eller spiser de bare alger og døde ting?
Reke!
Da har vi igjen økt vår akvatiske familie - med én eneste liten kirsebærreke. Vi kjøpte den i går kveld, helt på impuls. Vi gikk innom dyrebutikken på et senter vi var på, og der hadde de bare denne ensomme lille reka igjen, som satt inni en bitteliten 5-liters akvarieboks helt alene. Vi syntes jo synd på den, så da ble den med oss hjem Vi hadde egentlig planer om å kjøpe reker på søndag, på en annen akvariebutikk som vi egentlig alltid handler hos. Så da får den jo selskap på søndag. En reke trives vel ikke helt alene, og ikke er det særlig effektivt heller med tanke på å få rensket opp i akvariet.
Vi puttet reka oppi yngelkaret - som forøvrig ikke er noe yngelkar ennå, for det er pokker så vanskelig å få fatt i de små bebisene, og de vi har puttet oppi har bare forsvunnet eller dødd på mystisk vis. Vi hadde blant annet en som ble skikkelig stor og fin, vel en cm lang, som nesten var klar til å puttes oppi til foreldrene igjen, som plutselig lå på bunnen en dag, død og med hodet revet av (!!). Vi aner ikke hvordan det kan ha skjedd, pumpa er godt sikret og det er ikke noen måte den kan ha kommet seg inni der på. Og det var ingen større fisker oppi der... Merkelig.
Så da ser det ut som om det blir hovedsakelig rekekar heller enn yngelkar... Selv om vi putter jo oppi yngel når vi får tak i dem også, da.
Klovnekilli!
Ja, så har det blitt enda flere utvidelser av fiskefamilien. Denne gangen tre bittesmå lovnekilli som får gå oppi 16-literen, og tre nye reker. Den første reka døde av mystiske årsaker. Vi gir opp yngelkar-planen, ettersom det egentlig er mye morsommere med voksne fisk.

Men vi vil fremdeles ha yngel på sommerfuglciklidene. Problemet er at de vi kjøpte, ikke har gått så godt overens. Vi mistenker at vi fikk to gutter, for ingen av den ser ut som en hunn. Så i dag kjøpte vi to som virkelig ser ut som hunner, med rosa buk og det hele, så er vi heldige så kanskje vi får i det miste et par ut av dette. Og blir det full krig, så får vi gi bort eller selge noen.

Klovnekilliene er morsomme, altså Og så små, bare litt over 1 cm eller noe. Blir de ikke større?
Da ble det sommerfuglciklide-par!
Bare én natt etter at vi kjøpte nye sommerfugljenter, ble det fart på sakene. Hannen vår har valgt seg ut den flotteste av dem. De andre to, inkludert hun vi hadde fra før, jager han bare vekk, mens hans utkårede svømmer han sammen med. Hun er virkelig nydelig i fargene, altså.
Problemet er at hun nå blir mobbet av vår viltfangede sommerfuglhunn. Det er klart at dette ikke kan fortsette, så vi skal nå gi bort de to "overflødige" sommerfuglciklidene. Det er veldig synd, for jeg liker dem egentlig veldig godt, men vi må jo ha fred i akvariet. Håper bare ikke hannen blir lei av dama si plutselig da, eller at hun dør, når vi har gitt bort de andre to.
Bare å ta kontakt hvis noen vil ha dem!
Egglegging!
Kom hjem fra jobben nå i kveld, og da hadde jammen med sommerfugl-paret lagt egg på et av Anubias-bladene Snakk om raskt jobba, for vi kjøpte jo de nye hunnene på søndag, og egg allerede to dager etter er ikke verst. Nå er det full krig da, for paret passer på eggene sine, men den ene hunnen er veldig pågående og driver stadig og stanger med mora helt til faren, som holder vakt rett over eggene, må komme henne til unnsetning. Håper de klarer å passe på eggene til vi får gitt bort de to ekstra hunnene! Hadde vært så gøy med små babysommerfugler! Selv om jeg vet at det ofte ikke går de første gangene, da.

Noen som har noen tips til oppdrett av sommerfuglciklider?
Morsomt å følge med på tråden din, er fra Drammen selv og er i gang med å sette opp en liten familie med bolivianske sommerfuglciklider
Si ifra om du har noen overflødige sommerfugler du ikke trenger/ikke kan ha, kanskje jeg kan overta noen
Fiskebolle:
Takk skal du ha

Dessverre så er det ikke flere yngel nå. Alt gikk strålende, de var frittsvømmende i et par dager, men plutselig ble de færre og færre og så var de vekk. Aner ikke hva som skjedde, men mistenker at de fikk for lite mat. Vi er jo helt uerfarne på området. Det kan jo også være at Dragefinnene har tatt dem, men de har jo så små munner at det virker litt lite sannsynlig. Jeg håper ikke foreldrene selv har spist dem, for de var så gode foreldre, tok dem med rundt på svømmetur og passet på dem konstant, flyttet dem hit og dit og jaget vekk all annen fisk som kom for nærme.

Vi får se om det blir flere, nå har vi i hvert fall gått til innkjøp av avskallede artemiaegg (lukter skikkelig vondt!), som vi tenker å kombinere med liquifry og senere microorm.
Det kan være greit, har sett og hørt på butikkene at man kan gi dem sånn flytende mat... Er ganske greiere enn flak?
Du har ingen mulighet for å ha de i et annet kar da? Sammen med foreldrene.
Blir kanskje litt dumt :/ Lykke til videre da, tror jeg skal følge med litt på tråden din, hihi
Fiskobolle:
De fikk Liquifry (flytende yngelfor) og microorm, men de døde likevel. Men har hørt at avskallede artemiaegg er veldig bra, så vi får prøve det neste gang.
Jeg skal ikke ha dem i et annet kar, da dette karet ble laget for sommerfuglciklidene. Tror egentlig ikke det er dragefinnene, og i hvert fall ikke ottoene, som har tatt yngelen, da tror jeg heller at foreldrene er synderne selv. Har ikke noen andre fisk i karet.

Vi har forresten også utvidet bestanden vår med kirsebærreker i 16-literen - nå har vi 6 stykker De er så søte. To av klovnekilliene er døde da, så nå har vi bare én igjen. Litt synd, men vi får kjøpe flere når de får dem inn igjen i dyrebutikken.
Egg igjen!
Og jammen har ikke sommerfuglene mine startet det nye året ved å legge egg igjen Flinke og produktive fisker. Krysser fingrene for at det blir noen som lever opp denne gangen.
Bilde av eggene :)
Tenkte jeg like gjerne kunne legge ut et bilde av de nye eggene og de stolte foreldrene. Den med mest gult på som flyter direkte over bladet med egg på er hannen, og hunnen er den fine og fargerike i forgrunnen. Hannen er egentlig mye finere enn det kommer frem på bildet, men veldig gul og med en stor mørkeblå flekk på siden, og litt lyseblått skimmer i det rette lyset.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap