Brannas akvarietråd (side 3)

Gratulerer! En flott start på det nye året ;D
Takk, det synes jeg også
Så hyggelig! Da var det på'n igjen da Får håpe at mamman og pappan ikke spiser eggene sine nå da.... Kanskje det er noe de skjønner etterhvert? :S
Lurer på om sommerfuglciklider går sammen med bolivianske sommerfuglciklider :S Hmm. Sammen med 2 dverggurami er det kanskje litt lite i en 110 liter.
Tenkte hvis ynglet ditt vokser opp og du trenger å gi bort noen
Fiskebolle: De spiser nok ikke eggene sine, de har de jo aldri gjort. Så de er gode foreldre
Jeg tror nok at det blir litt for mye med 2 arter dvergciklider i et så lite kar. Karet vårt er også 110 liter, men vi har jo bare det ene paret, pluss stimfisk og ottoer. De er nemlig veldig territorielle, og det kan bli mye krangling og mistrivsel. Vi hadde to ekstra hunner oppi en periode, for at hannen skulle velge, og det var ikke koselig oppi der, for hannen og hans "utkårede" jaget de andre hele tiden. Jeg tror ikke det blir så veldig annerledes med bolivianske sommerfuglciklider, siden artene er så like.
Det kan hende det ville gått sammen med bare dvergguramiene da, men kanskje ikke med bolivianske sommerfuglciklider hvis ikke karet er større, stort nok til å lage 2 avgrensede områder til dem, skilt med for eksempel planter eller noe...
Det er bare hva jeg har hørt og lest, i hvert fall
Sikker på at du ikke bare skal ha vanlige sommerfuglciklider i stedet for de bolivianske, da I så fall kan jeg sikkert hjelpe deg med noen, hvis de bare vokser opp.
Men vil de vanlige sommerfuglene gå sammen med gurami bedre enn bol. sommerfugl?
Hvis de gjør det kan det jo hende.... Nå hadde jeg i grunn forberedt meg på en boliviansk, dessuten er den mer hardfør og jeg kan være litt slumpete av meg med vannbytter osv (noe jeg selvfølgelig kan skjerpe meg på da... hehe )
Jeg vet egentlig ingenting om guramier, for det har jeg aldri hatt, og heller ingenting om bolivianske sommerfuglciklider, så jeg vet ikke om de går sammen med guramier bedre enn de vanlige sommerfuglene, dessverre Men du kan jo høre med noen her på forumet som har guramier?
Jeg har også hørt at den bolivianske varianten er mer hardfør, men jeg tror kanskje det er mye på grunn av oppdrett. Derfor kjøpte jeg viltfangede sommerfuglciklider Det vil si, hannen min er viltfanget, men moren er oppdrettsvariant. Jeg liker å tro at barna deres vil være mer hardføre enn vanlige oppdrettsfisker på grunn av det ville blodet fra faren.
Nå har vi frittsvømmende yngel igjen, men vet ikke hvor lenge det varer. Har nemlig funnet ut at det er dragefinnene som spiser opp yngelen - og her trodde vi at de ikke kom til å få tak i dem, så små munner som de har. Men der tok vi feil, for jeg så det med mine egne øyne i dag
Foreldrene jager dem vekk alt de kan, men de er ikke helt flinke nok til å gjemme ungene sine. Vi kan bare håpe at de blir flinkere etterhvert som de får mer erfaring.
gøy med yngel.
Bare ha nok gjemmeplasser for de så vokser det alltids opp noen.

Espen
Har fått meg vanlige sommerfugler istedet for de bolivianske! Så om yngelet ditt vokser opp så bare si ifra så kanskje jeg kan ta imot Kjøpte jo selvfølgelig 2 hanner da, for sikkerhets skyld..... kremt... må gå å bytte en av dem i morgen
Hei!
Det er dessverre ikke flere yngel igjen denne gangen heller. Dragefinnene tok dem så fort vi skrudde av lyset Så nå driver vi og tenker på å lage en skillevegg som vi kan senke ned i vannet de ukene som yngelen er små nok til å kunne bli spist, så vi kan dele karet i to med dragefinnene i den ene delen og sommerfuglene i den andre... Men vet ikke helt hvordan vi skal få det til.
Det er så kjedelig, altså! Liker jo dragefinnene godt ellers, men det er så irriterende at de skal ødelegge for sommerfuglciklidene.
Å, så kjedelig Skillevegg høres bra ut da. Blir for dumt å ha yngelet i sånn yngel boks ment for guppier liksom.
SKal du ha skillevegg kan du alltids lage en av f.eks noe type netting.... Vet ikke om det går. Så ser det kanskje ikke altfor stygt ut. Kommer vel ann på størrelsen av yngelet, så ikke de smetter igjennom.
Ja, tenkte kanskje å lage en ramme av noe slag som passet akkurat oppi akvariet og feste myggnetting over rammen. Håper bare ikke det hindrer sirkulasjonen fra pumpa, men tror det skal gå bra. Det blir jo ikke så pent sikkert, men det er jo bare snakk om en midlertidig løsning mens yngelen er små nok til å få plass i dragefinnenes munn (som er veeeeldig små).
Lag dere nattlys med LED-list fra clas ohlson.
Billig, enkelt og flott. Imiterer månelyset.

Espen
Det har vi faktisk allerede gjort, Espen Moro at du skulle nevne det! Problemet er bare at det ikke hjelper på de grådige dragefinnene... De ser tydeligvis bedre i "mørket" enn sommerfuglciklidene, selv om det er ganske lyst når vi har på nattlyset. Det ser akkurat ut som månelys. Fint er det i hvert fall! Og om dagen når vi har på det vanlige lyset i tillegg så fremhever det blå LED-lyset det blå på sommerfuglene
Sommerfuglene er døde :(
Hei!

For et par ukers tid siden ble plutselig sommerfuglciklide-hannen syk og døde. Det var selvsagt veldig trist, og vi vet ikke hvorfor. Kanskje var den gammel, hvem vet.

Snart etterpå merket vi at hunnen ble ganske blek, og magen hennes virket mer og mer oppblåst, på en måte. Men ellers virket hun fin.

I morges lå hun imidlertid død på bunnen.

Var i dyrebutikk i dag, og en av akvarieekspertene der mente hun kanskje hadde fått en slags forstoppelse av egg ettersom partneren hennes plutselig forsvant. Det virker jo litt sannsynlig.

Det er jo uansett veldig dumt, for vi likte dem begge veldig godt.

Vi bestemte oss for at vi ville ta en pause fra sommerfuglciklider og prøve noe nytt, så vi kjøpte tre perleguramier i stedet. To hunner og en hann, tror vi. De er veldig fine, og vi håper det blir bra.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap