Hvordan få kardinaltetra til å stime?

Noen som har noen tips til hvordan jeg kan få kardinaltetraene mine til å stime bedre? Nå er de fordelt stort sett over hele 400 literen min. Har diverse andre beboere, men tydligvis ingen som "truer" dem nok.
Noen fisk som kan "skremme" dem litt å få dem til å samle seg uten at de blir for fristende?
Hum. Da kan vi ikke skylde på for liten stim
Ikke kjøp skalare. Jeg HADDE en stim på 50, men 2 dager etter var de 14 :P
Det kan fort bli dyrt. Vet faktisk ikke hva du kan sette inn jeg. Må jo være noe som ikke er sååå mye større enn kardinalen.
Robert
Ikke kjøp skalare. Jeg HADDE en stim på 50, men 2 dager etter var de 14 :P Det kan fort bli dyrt. Vet faktisk ikke hva du kan sette inn jeg. Må jo være noe som ikke er sååå mye større enn kardinalen.


Ja, vet egentlig at Skalare spiser kardinaler. Men har hørt at så lenge skalarene vokser opp sammen med kardinalene kan det gå bra. Flere jeg har snakket med som har den erfaringen. Og om det nå skulle forsvinne noen "til frokost" når de blir større, er det en risiko jeg er villig til å ta...
hva med å investere i flere kardinaler? hvis det er 30 stk på 400 liter har de " for" god ( ikke negativt for all del) plass til å stime. hvis du vil at de skal være litt mer samlet i flokk kan du alltids kjøpe flere av den, slik at tettheten øker. hvis de har 400 liter å boltre seg på kan du sikkert ha en del mer kardinal eller neontetra oppi der. nå er det slik at kardinal tetra holder flokken bedre enn neon. og hivs du har neon først så kardinal fungerer kardinalen litt som "gjeter" men det er jo ikke ditt tilfelle siden du har kardinal fra før.
men ja, jeg tror du kunne hatt flere fisk oppi der. spesielt når de har så god plass og når de føler seg så pass trygg på omgivelsene at de ikke er redd for noe. derfor vil nok flere få de til å holde steamen litt bedre
Tviler sterkt på at de begynner å stime bedre ved å kjøpe fler når du allerede har 30. De fleste stimfisk er mer "gruppefisk" og stimer kun som en forsvarsmekanisme, og sånn sett er det et positivt tegn tegn at de ikke stimer.

Fisk som kan skremme dem litt, men som ikke vil/klarer å spise voksne kardinaler er f.eks nøkkelhullciklide og boliviansk sommerfuglciklide, og sikkkert de fleste apistogramma.
De kommer ikke til å stime bedre bare fordi du har i flere.

Jeg hadde en stim på 100 rødmunnstetra. De stimte kun i begynnelsen, rett etter ommøbleringer, eller etter at jeg satte inn rovfisker (afrikanske sommerfugler).

Men etter en stund følte de seg trygge, og stoppet å stime.

Stiming er et forsvar, og så lenge de ikke kan forsvare seg, så stimer de ikke.

Tror fiskene også blir slitne av å stime, da de egentlig er stresset.

En akvariefisk som er "naturstimer" finnes vel ikke (altså at den stimer uansett fare eller ei)..
julnil
En akvariefisk som er "naturstimer" finnes vel ikke (altså at den stimer uansett fare eller ei)..


Indisk glassmalle (Kryptopterus bicirrhis) er ikke så langt unna.
Jeg syns ikke noe om å skremme fisk til å stime, ved å sette inn større rovfisk. For meg er det viktig at fisken min trives, og det gjør den ikke ved å bli skremt til å stime!!


Har hatt både neon og kardnial tetra, og min erfaring er at disse ikke stimer.


Kan anbefale deg en fisk som stimer bra, selv uten å måtte bli skremt: Danio Tinwini.

Danio tinwini stimer veldig bra, selv om de er trygge. Så det er ikke kun stress og redsel som gjør at fisk stimer.

De tråler rundt i akvariet i tett stim. De har også sin faste plass i akvariet, og når de er der svømmer de litt rundt over alt. Jeg har 13 stk, og tinwiniene er den største fisken i karet, med unntak av ancistrus og kuhlii ål. De er veldig glupske, og ikke redde når jeg har hendene nedi akvariet.

Disse blir sky om de er for få, eller det er rovfisk i karet, eller om det er for lite planter i akvariet, og da gjemmer de seg + mister fargene.


Stimeadferden kommer mulig ekstra godt frem fordi det er en aktiv fisk som er glad i å svømme. Når en da svømmer rundt i karet, følger de andre straks etter, og siden jeg har stor plass i mitt akvarium (240 l) ser man godt at de følger hverandre i stim.


Om du vil ha en flott stimfisk, som i tillegg stimer bra, så vil jeg anbefale tinwiniene Jeg ville skaffet meg 30 stk i en 400 liter.
Men da må du selvsagt kvitte deg med skalarene og annen fisk som kan spise dem. Tinwiniene er små!


Slik svømmer de rundt i akvariet mitt daglig:
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap