Må jeg ha pumpe?

Har prøvd å få inn dette spørsmålet på Gullfisken.net, men gitt fullstendig opp for en må nærmest ha mellomteknikeren får å få lagt inn noe innlegg der

Har en liten ferdigkjøpt hagedam i plast.
Og nå lurer jeg på om jeg MÅ ha pumpe i den? Har 2 Koi, 2 Gullfisk og 4 yngel som eg. skal ut der straks. De er nå i en 1000 l. i kjelleren.
Men orker ikke strevet i sommer m å ta opp pumpa å skylle av den 1 g. pr uke. Det er for mye arbeide for meg som har en nummen høyre hand.
D er plenty m alger der, men fiskene lot til å trives i fjor i hvertfall, for de ynglet. Men da hadde jeg pumpe der da .-)
Det er jo samme prinsippet i en dam som i et akvarium. Det er en begrenset mengde vann, og med fisk i vil det forurenses. Det må være en viss sirkulasjon og noe som renser vannet (både biologisk og mekanisk), ellers vil det oppstå nitritt som følge av kraftig forurensning.

Er vel egentlig tilbøyelig til å spørre om det kanskje er lurt av deg å la være å sette ut fisk i dammen, hvis du syns det er så mye bryderi for deg med et skikkelig filter til dem. For det er jo ikke noe hyggelig for deg om vannet blir grønt som ertesuppe av forurensning og alger og fiskene dør i fleng...? Så da ville jeg egentlig bare latt det være uten fisk.
Greit! Takk for svar! Da tror jeg at jeg lar de være i 1000 l.`rn i kjelleren til jeg får gitt de bort, event. levere dem tilbake til der jeg kjøpte de .-)
Mulig du har levert alt tilbake, men hvis du må rense pumpen hver uke har du ikke noe filter, bare en pumpe med skumgummi. Dette er for å beskytte dysen i en fontene. Du må ha et separat filter. Ikke bare en pumpe, da vil dette fungere hele sommeren uten noe styr når du har så lite fisk. Du må selvfølgelig kjøpe et filter som er dimensjonert godt i forhold til volum på dam og antall fisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap