Guppy hanne som er syk

Da har min kjære gupy hanne som jeg har hatt i litt over et år nå, blitt syk. Han ligger på bunnen og beveger seg litt. Han ser ut til å ha fått en slik ryggknekk tror jeg.. Han ligger formet som en bro om det går ann å forklare det slik, og har problemer med å svømme riktig. Går litt rundt og blir sliten og legger seg på bunn igjen. Observerte en guppy dame som nappet han i finnen? Er dette normalt at guppydamer gjør?

For ca tre uker siden satte jeg inn to guppy damer ( 3 til sammen), kan det være en sammenheng med smitte eller stress? Lurer på om jeg skal avlive han, eller avvente litt..? Noen tips? ...

Ellers virker resten av fiskene friske.
Plussmedlem
Det kan høres ut som den har fått endetarmsorm, og guppyer er spesielt utsatte for denne lidelsen. Finn en god dewormer-kur og sett hele karet under medisinregimet. Denne ormen smitter lett.

Angående hannen er jeg mer i tvil om hans tilstand er reversibel. Personlig tror jeg jeg ville avlivet ham, både for å minske fiskens lidelser og for å hindre at andre fisker blir smittet. Dør han i karet, vil sannsynligvis de andre få dette i seg ved at de spiser på han og dermed starter hele elendigheten en gang til.
Men dette er selvsagt noe du må vurdere selv. Uansett anbefaler jeg at du setter igang medisinering så snart det lar seg gjøre.
Tilfeldig bekjentskap
© Annette Kleven
Reklame for plussmedlemskap