- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Eplesneglebarn
Eplesneglebarn
Jeg kjøpte nettopp 15 stk gule eplesneglebarn som jeg fikk i posten idag. Derfor har jeg en del spørsmål jeg håpet at jeg kunne få svar på
- Det er snart gått tre timer siden jeg slapp de ned i karet, men ingen har rørt seg. Jeg lot dem ikke tilvenne seg vannet, jeg bare tok dem ut av posen de kom i og la de rett ned i karet.
- Noen av dem virker som om de har grønne alger på skallet. Er dette noe som går vekk etter hvert? Vil ancistrusene mine vil kunne fjerne?
- Alle sneglene er på rundt 1 cm, hvor lang tid tar det før de er kjønnsmodne?
- Jeg kjøpte alle sammen fra en privatperson her på forumet, så jeg antar at de er fra samme kullet. Bør jeg kjøpe flere snegler fra ulike personer for å unngå innavl?
- Det er snart gått tre timer siden jeg slapp de ned i karet, men ingen har rørt seg. Jeg lot dem ikke tilvenne seg vannet, jeg bare tok dem ut av posen de kom i og la de rett ned i karet.
- Noen av dem virker som om de har grønne alger på skallet. Er dette noe som går vekk etter hvert? Vil ancistrusene mine vil kunne fjerne?
- Alle sneglene er på rundt 1 cm, hvor lang tid tar det før de er kjønnsmodne?
- Jeg kjøpte alle sammen fra en privatperson her på forumet, så jeg antar at de er fra samme kullet. Bør jeg kjøpe flere snegler fra ulike personer for å unngå innavl?
Postet 04.06.10 kl 18:40
du trenger ikke bekymre deg for innavl.
hvis du ikke tilvendte dem vannet i en skål med litt vann fra akvariet er det faktisk sannsyligt at de er døde, altså de druknet.
algene kan du ta vekk selv med en klut eller noe lignende, men vil sommregel gå bort av selv tror eg =)
eplesnegler vokser raskt, vet ikke eksakt når de blir kjønnsmodne, men fikk mine som 0.5 cm til 1 cm for 8 uker siden og de legger nå egg i hytt og pine =) de trenger noen cm over vannkanten for å legge eggene sine tørt.
hvis du ikke tilvendte dem vannet i en skål med litt vann fra akvariet er det faktisk sannsyligt at de er døde, altså de druknet.
algene kan du ta vekk selv med en klut eller noe lignende, men vil sommregel gå bort av selv tror eg =)
eplesnegler vokser raskt, vet ikke eksakt når de blir kjønnsmodne, men fikk mine som 0.5 cm til 1 cm for 8 uker siden og de legger nå egg i hytt og pine =) de trenger noen cm over vannkanten for å legge eggene sine tørt.
Postet 04.06.10 kl 19:17
Snegler må som fisk tilvennes vannet, ellers kan de få sjokk og dø. Og som hun over sa, eplesnegler risikerer å drukne om du bare putter dem rett i karet etter du har fått dem. Etter du har fått dem i hus bør du putte dem på en skål med litt akvarievann, og når du ser at de kommer ut av skallene sine og begynner å bevege seg kan du starte med å tilvene dem akvariet.
Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt dem ut nå og puttet dem på en skål, i tilfelle noen er i live enda.
Og mine ancistrus elsker å pusse eplesnegleskall, så de er blanke og fine og algefri.
Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt dem ut nå og puttet dem på en skål, i tilfelle noen er i live enda.
Og mine ancistrus elsker å pusse eplesnegleskall, så de er blanke og fine og algefri.
Postet 04.06.10 kl 19:34
Postet 04.06.10 kl 20:15
Postet 04.06.10 kl 21:36
Endret: 04.06.10 kl 21:43
Det jeg gjorde med mine sist gang var å "splæsje" vann på dem, litt etter litt, til de var mer eller mindre under vann på skålen, og så slapp jeg dem oppi. Jeg vet ikke om dette er den korrekte måten å gjøre det på, men de overlevde i alle fall (overlevde veldig og, de har multiplisert noe helt forferdelig, og jeg har nå eplesneglebabyer i bøtter og spann).
I ditt tilfelle er det vel da lurt å ta de som du vet lever over i en egen skål, slik at du ikke drukner de andre.
Edit: med tanke på at de ligger så dypt i vann allerde at bare litt av skallet stikker opp kan du sikkert ha de rett i tanken. Det jeg gjorde med mine nye snegler var å legge de i en skål med bare litt vann, altså bare så mye vann at de ble litt våte neders.
Poenget er vel at de må være "våkne og bevisste" når du slipper dem oppi, slik at de kan gå opp og hente luft om de trenger det.
I ditt tilfelle er det vel da lurt å ta de som du vet lever over i en egen skål, slik at du ikke drukner de andre.
Edit: med tanke på at de ligger så dypt i vann allerde at bare litt av skallet stikker opp kan du sikkert ha de rett i tanken. Det jeg gjorde med mine nye snegler var å legge de i en skål med bare litt vann, altså bare så mye vann at de ble litt våte neders.
Poenget er vel at de må være "våkne og bevisste" når du slipper dem oppi, slik at de kan gå opp og hente luft om de trenger det.
Postet 04.06.10 kl 22:23
Endret: 04.06.10 kl 22:26
når du kan se følehornene til sneglene og de snegler seg litt rundt i talerkenen kan du fylle litt mer vann oppi skålen uten å dekke de helt ca halvt, så når de snegler seg rundt i halvt fult vann kan du fullle resten og når de kryper rundt da kan du hive de oppi karet. ta ut de som du tror er død og legg de i en skål med ca 2mm vannstand fra akvarievannet
Postet 04.06.10 kl 22:25
Postet 04.06.10 kl 22:54
Postet 05.06.10 kl 20:06
Postet 05.06.10 kl 21:03
Postet 05.06.10 kl 21:10
Endret: 05.06.10 kl 21:24
Postet 05.06.10 kl 21:27
Postet 05.06.10 kl 21:37