Mitt størte mareritt.... mitt akvarium lekker!! trenger svart raskt!!

Men heldigvis finns det håp... har ett annet akvarium jeg kan hive fisken i...
Men har praktbotia i det andre å har 10 store eplesnegler som da ikke kan gå sammen med disse... Har ett lite på 28l jeg kan gjøre av dem.

Men trenger disse en pumpe eller??

Nå som akvariet lekker, hva gjør jeg med filtrene? Holder det å sette det i andre akvariet slik at ikke bakteriene dør?
Kan brukre 28 literen som en nødløsning i en kort periode...
Men burde ha pumpe... Bruk den som står i det som lekker. Da opprettholdes bakteriekulturen så godt som de kan under dine omstendigheter.
Er praktbotiaen stor? Sneglene klarer seg lenge uten pumpe TROR jeg
Dette er et juwel akvarium og da sitter pumpa fast..... så derfor lurer jeg på om det funker fint å kun flytte filteret i 180literen og bare la d stå i selve akvariet...

Hvis sneglene ikke trenger pumpa så flyttes kun disse i 28literen.....
Jeg hadde ikke vært rett for sneglene. Men er andre her inne som har mere peiling på dette en meg. Men botian må ha pumpe.
Sånn du mente ja med filterene. Det tør jeg ikke og svare på.
Er vel bedre enn å la de tørke hvertfall
Du kan jo prøve å leke MacGyver.. Ta ut filtermediet og powerheaden fra filterkassa, og prøv å feste dette på en eller annen måte slik at du får en grei vannstrøm gjennom filtermediet så bakteriene holder seg i live.
botian er i 180litern som har en pumpe.....

Får bare begynne å tømme å håpe på flere svar etterhvert.....
prøva og få tettet lekasjen fortest mulig
Altså, at lekasjen må tettes skjønner jo jeg også.... men det var ikke dette som var mitt spørsmål i lenken.....
Inaktiv bruker
eplesneglene kan klare seg lenge uten pumpe, her har de gått sammen med en kampfisk uten pumpe i 2mnd. nå, har bare en, den fulgte med kampfisken, og den lever fortsatt, ennå de i dyrebutikken her ble overasket, de mente den trengte pumpe. Lurer på om den er over vann og tar luft innimellom(?)
chr87
eplesneglene kan klare seg lenge uten pumpe, her har de gått sammen med en kampfisk uten pumpe i 2mnd. nå, har bare en, den fulgte med kampfisken, og den lever fortsatt, ennå de i dyrebutikken her ble overasket, de mente den trengte pumpe. Lurer på om den er over vann og tar luft innimellom(?)


Ingen ting er som litt snegleprat etter en kveld på byen.
Joda, eplesnegler klarer seg fint uten pumpe en liten stund. De puster både med gjeller og lunger (du har sikkert sett "snorkelen" de av og til skyter ut for å puste inn luft med). Men når det er sagt, så er god vannkvalitet like viktig for snegler som fisk, så så snart du får tingene på plass igjen burde du la sneglene komme tilbake i et akvarium med pumpe.

Dette gjelder også kampfisk til deg over. De kan også hente inn luft, men de trenger uansett et filtrsjonssystem der de lever. At et dyr kan overleve i et miljø betyr ikke at de har det godt.
Heisann.
Jeg brukte silikon på utsiden altså i hjørne på akvariet og tettet det ubder med silikon det har ikke gått lekk siden..Lykke til
Hvis man vil være sikker på å ikke få lekkasjen tilbake, bør man nok silikonere hele akvariet på nytt. Eller man kan ta sjansen og håpe på det beste, men det er vel greiest for dem som har sluk i gulvet.
aquaida
Nå som akvariet lekker...


Du er 100% sikker på at det er lekkasje, og ikke vann som er sølt innenfor rammen, eller vann som er kondens fra lysarmaturet som har rent ned på utsiden...? Det skjer, og faktisk ganske ofte at folk tar feil av det og tror det er en lekkasje i selve akvariet.
mona o
[QUOTE=aquaida]Nå som akvariet lekker...


Du er 100% sikker på at det er lekkasje, og ikke vann som er sølt innenfor rammen, eller vann som er kondens fra lysarmaturet som har rent ned på utsiden...? Det skjer, og faktisk ganske ofte at folk tar feil av det og tror det er en lekkasje i selve akvariet.

Nope...akvariet lekker! trodde først det kunne være luftpumpen. men det lekker nede i siden.... kom bare mer og mer vann hele tiden....

Til dere andre som har svart her inne: tusen takk for alle svar!!
His du legger selve filtermediet fra det som lekker over i 180 literen din, overlever nok bakteriene selv om du ikke får noe gjennomstrømmimg. Om filtermediet ligger i en avtagbar kassett, kan du løfte den over vannflaten to tre ganger i døgnet slit at du får skiftet ut vannet som er inne i kassetten. Det vil øke overlevelsen for bakteriene.
Det som kan skje, er at den biologiske belastningen i dette karet ikke kan "forsørge" begge bakteriekulturene fullt ut slik at du muligens kan få litt ammoniakk og deretter nitritt når du kjører dem i hvert sitt kar igjen.

Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap