Fiskesammensetning. eksperiment og observasjoner i 429 l akvastabil (side 3)

Ja, de 6 sae'ene vil nok hjelpe på problemet. De er veldig effektive på trådalger. Det kan være vanskelig å vite hva som er årsaken til alger, men om nitratverdien er 10 mg/l er det nok ikke det som er problemet. (Det kan nok lønne seg å kjøpe noen dråpetester uansett.)

Om sae'ene ikke klarer å holde algene i sjakk kan du jo prøve å mørklegge karene en periode. Har aldri forsøkt dette selv, men har jo lest at andre har hatt hell med det. Lykke til uansett.

(Og, ja, poor John... :P)
Endring i maktbalansen...
Min dvergciklidehunn har skiftet farger og jager hannen. Ingen tvil om hvem som jager hvem. Det jeg har lest om Nannacara anomala, grønn dvergciklide, er at dette er hva jeg kan forvente når hun forsvarer egg og yngel. Så det er vel noe som er gjemt et sted i akvariet.

Det jeg derimot har sett er en guppyyngel i dette akvariet, så nå har jeg bøtet på mangelen på skjulesteder med å hive oppi en solid dott med javamose. Men ikke aner jeg hvor lenge guppyhunner kan lagre spermier fra tidligere befruktninger. Det ser ut til å være leeeeenge. Jeg antar at yngelen som jeg så er guppy. Den liknet i alle fall på det jeg har sett hauger av tidligere.

En keisertetrahunn hadde fått synlige sår, det så ikke bra ut da jeg kom hjem fra vinterferie. Hun ble avlivet. Ser ut som om hun var alene om dette. Hvordan dette har oppstått vet jeg ikke, men keisertetrahannene har en tendens til å mase, og dvergciklidene fikk heller ikke den vante maten sin i denne perioden. Jeg har lest et sted her om dvergacaraer som samarbeider om å jakte på neontetra. Keisertetraene mine skulle jeg tro var for store bytter.

Ellers er jeg meget fornøyd med mine SAEr, og jeg er mer forsiktig med belysning nå. I den grad jeg kan. Dette akvariet står på stua, og det er vanskelig å skjerme for mye indirekte lys. Nå satser jeg på at trådalgene kan fungere som mat for SAEne, og at problemene løser seg etterhvert. Om man kan omdefinere et problem til å bli et gode, nemlig mat, så har man kvittet seg med unødvendig bekymring....

Ellers kom jeg på i dag at et argument i favør Sør-Amerikabiotoper, og andre bløtvannsakvarier, er at hudens pH er visst 5,5. Og da skulle det være snillere for huden å holde på med surt vann, framfor det harde vannet som må være tilstede i Malawiakvariene...
Da har jeg funnet ut hvorfor det ikke var noe særlig med snegler i akvariet.
Det var kun det at de var så små, at jeg hadde oversett de når jeg slamsuger. I dag oppdaget jeg at det ble med masse malaysiske tårnsegler da jeg slamsugde. De var bare noen få mm. lange. Så nå lurer jeg på hvordan det ligger an med demografien når det gjelder disse: er det slik at jeg nå vil ha flere mikroskopiske sneglegenerasjoner som vil forbli på knøttnivå? Kanskje de konkurrerer om kalket i vannet for å bygge seg skall, og at det er kalkinnholdet som er begrensningen for at de skal kunne vokse seg store og flotte?

Jeg skjønner at nå har jeg kommet dit i akvaristens livssyklus at jeg sannsynligvis kommer til å skaffe meg botia. Men jeg har ikke funnet ut at jeg skal ha mer fisk ennå. Heller prøve å redusere, slik at jeg klarer å ha mer "bonding" til de fiskene jeg allerede har...

Så her snegler det i vei...
Hvorfor botia når det finnes jegersnegler? De store sandsneglene er nok nedgravd i sanda...
God ide..
Får sjekke ut jegersnegler. Ellers må jeg si at jeg synes det er litt gøy med snegler. Bare det ikke blir altfor mange av dem. Og jeg har egentlig ikke noe spesielt mot botia heller - men jeg prøver å kjempe mot fristelsen til å lage store selskap i akvariene mine...

Som mange andre akvarister er det nok så enkelt som at jeg er for raus med matingen, selv om jeg selv tenker at jeg er ganske knuslete. Jeg husker hvor "rent og pent" det så ut i 430-literen i begynnelsen. Stakkars algespisende fisk...

Dagens observasjoner.
Vill og gal keisertetrahann på sjekkern. Burgunderrød over den svarte stripa, jager alle andre fisker. Jeg lurte på hvor det hadde blitt av mine to perleguramier, men de var gått i dekning bak røtter. Skal si det var iver hos denne hannen. Det har pågått siden tolv og fram til ni, det var i alle fall det jeg fikk med meg.

Og så har jeg oppdaget at jeg har to allierte mot sneglene. I 430 literen er det ganske mange små malaysiske tårnsegler - jeg ser de stort sett kun når jeg slamsuger. Og i dag så jeg at mine Grønne Dvergciklider (Nannacara anomala) jaktet på sneglene. Jeg så i alle fal at hannen fikk tak i en munnfull som han ristet. Jeg tror også at han svelget sneglen med skall. Disse er bare toppen 4 mm, så det er mulig han knuste de mellom kjevene først. Men da vet jeg litt om bakgrunnen for atferden. Og jeg avventer botia og jegersnegler...
Hvor mange akvarier trenger man egentlig?
Dagens observasjon: Mitt par (om man kan kalle det det) med grønn dvergacara slåss i 430 literen, uten å bry seg om mating. Etter en stund håver jeg inn hannen og gir han fri fra fruen noen minutter. Trøbbelet er at jeg ikke har akvarie å putte han i. Og jeg tror faktisk det er godt mulig at den sinte dvergacarahunnen på 4-5 cm kunne tatt livet av ham. Hun er forøvrig kledd i "mammadrakt" svart med hvite flekker.

Hvor mange kar trenger jeg egentlig?
Jeg har 430 liter, som i utgangspunktet var tenkt som "den endelige løsningen", et akvarie på 250 liter der det går 5 Malawier (4 golden og en krysning), og en Rio 125 liter, der det går guppy, mange små ancistrusyngel - og to kinesiske væråler som her får litt mer fred fra andre plageånder. Mao ingen steder å gjøre av den grønne dvergacara-hannen. Enten stor sjanse for å bli spist/mobbet i hjel, eller så ville han havnet i et matfat med masse små ancistrusyngel og guppyer med fristende finner.

I det jeg står ute på terrassen og fjerner gammel silikon fra et utgammelt akvarie, som jeg ikke hadde tenkt å sette opp, så går det noen tanker gjennom hodet mitt. Det vil jo aldri bli nok akvarier om jeg ikke klarer å stoppe her. Vannbytter, algevekst, fisk som ikke matcher, fisk som yngler som gale....

...og døtre som, når de får besøk av venninner, ser ut til å måtte forklare at pappa egentlig er helt vanlig, normal og grei. Til tross for tre akvarier i huset, og et sted mellom 70 og 90 fisk (beroende på hvor mye yngel det er til enhver tid).

Løsningen ble i dag å slippe tilbake dvergacarahannen i 430 literen, selv om begge kjønn har fått noen flisete finner. Trodde virkelig det skulle være nok plass med 430 liter for dvergciklider, men det ser ut til at også det kan bli i overkant lite noen ganger.

Antar løsningen på spørsmålet blir noe som 3,14...
hehe. det evige spørsmålet.
Skulle ønske man hadde flere kar, men mann må av og til se begrensningene da det tar mye tid, plass mm.

Gjerne bilder.

Espen
Fornuftige fiskeråd i forkant av ferie.
Ikke reis bort. Men dersom du MÅ reise bort så ta hensyn til følgende.
1. Vær fornøyd med at du har vært fornuftig slik at du ikke har for mange fisk i forhold til plass...(dette er det vanskeligste rådet. HVA VAR DET JEG SA....)
2. Sørg for at de fiskene du har er plante-/algeetere slik at de er sikret mat om forautomatene skulle bli gjerrige. Dersom de foretrekker levendefor må du omvende fiskene. Dette kan være litt vanskelig...
3.Sørg for at vedkommende som skal kontrollere systemene vet hvordan rutinene med ettersyn og teknikk skal være.

Jeg hadde nylig overlatt fiskene til seg selv i ei langhelg. Og da jeg kom tilbake så jeg at mine Golden hadde discobelysning, eller natt med tordenvær. Jeg har nemlig kun brukt ett lysrør, og da det var i ferd med å gi seg hadde det gått over til å stå og blinke. Sikkert gøy for fiskene - de ser ut til å tåle det aller meste.

Og bedre enn i fjor sommer, da en medhjelper med små barn hadde hjulpet til slik at den ene forautomatene hadde begynt å mate gulvet i stedenfor fisk. Det gikk jo bra det også..
Den endelige løsningen på dårlig plantevekst...
..ble hos meg en omdisponering av akvariene. 250 liter "Sør-Afrika" og 430 liter Malawi. Jeg fant ut at det var vanskelig å få så veldig god plantevekst i et akvarie med høyde 60 cm, og siden 250 literene er 50 cm høy, så regner jeg med at dette kan få virkning. God plantevekst - færre alger. Det er teorien her. Og ingen av fiskene jeg har, som til nå har gått i 430 literen vil lide stor nød i 250 literen.

Den andre årsaken er at det vil bli artig å se hvordan Malawiene vil dra nytte av enda mer plass. Til nå er det kun noen Golden i dette akvariet, men det blir nok andre fisker der etterhvert. Etter ferien.
Nå har jeg sett den første leken med pseudotropheus sp "polit"!
I kveld fikk jeg og min fiskeinteresserte datter sett en hann og en hunn av "polit" leke i 430 literen. Første gang jeg har sett Malawier i sving på det viset. Sikkert mange her som har sett det, men tenkte å reklamere for dette nå...

Og da er dilemmaet: skal man flytte henne ut - og i så fall hvor? Jeg har jo laget bra med gjemmesteder, men det er nok litt godt for henne om hun kan få fred når hun går og tygger.


Etter at jeg fylte på med Malawier til mine 4 Golden, så har i grunn interessen for Malawiciklider stått i høysetet her i huset. Så nå kan det se ut som om løsningen er å flytte om på noen andre "selskapsfisker" slik at 128 liters-juwelen kan bli hjem for Malawiyngel. Må jo ha noe klart slik at jeg vet hva jeg kan gjøre når de andre artene også begynner å reprodusere seg. Senere blir det kanskje polit, golden, rød zebra, ps. saulosi og ps. zebra "hara"? Hvem vet...
Glemte det helt essensielle spørsmålet. hvor mange ønsker tilgang på "polit" yngel?
Det hadde vært gøy å lage et eget kar til den tyggende Pseudotropheus sp "polit" hunnen min, for å få egen yngel og se disse vokse opp. Men det er jo alltid et spørsmål om hvor mange man ønsker å ta vare på av hver enkelt art. Alle fiskene mine som prøver å formere seg kan jo ikke få forholdene lagt til rette. Da ville det vært behov for å fylle hele huset opp med vann.

Så - hvor mange av Malawi-folket ønsker å ha tilgang til yngel av denne arten i Trondheim og omegn? Det ser forøvrig ut som om hun har det ganske greit i 430 literen, men hvis det er flere som ønsker yngel av polit, så har jeg nå muligheter til litt avsetning også.
Værålers endrede atferd i selskap med keisertetra
Etter å ha irritert meg over selskapssuppa mi, og tenkt at det ville vært hyggelig med litt mer liv i Rio 125 literen på stua, fisket jeg opp keisertetrastimen min (10 stk) og slapp de i dette akvariet. Her kom de i selskap med to kinesiske væråler og diverse ancistrus, av størrelsen små og middels. Jeg tror det er mellom 5 og 6 ancistruser oppdrettsvariant.

Fram til keisertetraene kom i karet, så var værålene aktive og godt synlige. Men nå er de som regel borte. De ferdes ikke i fritt vann. Egentlig skal værålene ha et større akvarium også - men årsakene til at de går her i utgangspunktet var at jeg ønsket å se om de skjulte seg for mange av de andre fiskene i 430 literen, da de gikk der. Og det kan virke slik med mine i alle fall.

Det ser i alle fall ut som om en stim med 10 keisertetra, som vanligvis blir regnet som en "snill" fisk, kan undertrykke disse bunnfiskene som er ca 12 cm lange. Mulig det er jaktinstinktet som utløses når keisertetraene ser noe mulig spiselig som farer forbi, og at de napper. Jeg har ikke sett dette ennå, men tror nok at det holder å bli nappet noen ganger, så holder bunnfiskene seg der de er tryggest.

Og jeg som hadde gledet meg til å ha disse artene i samme akvarium. Æsj.
Ny favorittfisk..
Pseudotropheus sp. "polit", hann. Denne er sjefen i sin vektklasse i 430 literen. Har allerede lekt med ei hue som nå går og tygger.
Denne er tydeligvis sjefen når han er kledd i hvitt. Han har to rivaler som han strever med å holde unna de 4 hunnene. Det går jo ikke. Iblant er det tre hanner i hvitt, før denne vinner kampen og de andre er blågrå. Det fungerer bra, men det er virkelig fascinerende å se hvor raskt fiskene kan signalisere med å bytte farge.

Det blir nok slik at mange fisker blir kjedelige sammenliknet med Malawiciklider...
Bilder av fine fisk er fint...
Her er bildet av hannen.

Jeg setter også inn bilde av M. estherae paret. I den grad de har funnet ut at de er et par. Disse zebraene er jeg også meget fornøyd med..
thankthefishtank
Det blir nok slik at mange fisker blir kjedelige sammenliknet med Malawiciklider...

Ja, så nå går jeg og lurer på om jeg skal tørre å prøve meg på noe annet, eller fortsette med malawi.
Artig at du har lek og antagelig yngel. Hvis du ikke har så mange steder å ha dem så kan det være lurt å ta vare på noen få yngel av hver art, i stedet for et helt kull. Det tar gjerne flere måneder før de blir noen cm, og enda lenger før de viser kjønn.
Inntil da kan det gå litt trått å få solgt et helt kull. Vel, det er min erfaring.
Lykke til
Takk for tips - og det blir nok til at jeg vil ta vare på noen.
I natt hadde jeg en underlig drøm - den innebar både at jeg drømte at jeg hadde akvarier overalt i huset, også inne i skap. Og når jeg åpnet ei skapdør og kikket så oppdaget jeg masse yngel og merket at jeg ble oppgitt/skuffet. Som om ikke det var nok, så drømte jeg faktisk også at jeg hadde et akvarie på størrelse med Malawikaret i cafeen i underetasjen på Byhaven. Og under dette akvariet var parketten bløt - det dryppet og dryppet...

Vet at det kanskje er litt dårlig gjort å fortelle dette her, men siden jeg ikke har veldig tro på drømmetyding osv, så tar jeg det litt med ro. Jeg klarer jo ikke la være å tenke LITT over hva drømmene mine prøver å fortelle meg. He he.

Men selvfølgelig lurer jeg på om jeg burde gjøre om 125 literen min til oppfostringsakvarie for Malawier. Jeg er veldig fristet, men vet også at det kun er i en begrenset tidsperiode jeg kan ha disse fiskene der... En 125 liter blir jo etterhvert for liten for "polit"-yngel og annen Malawiyngel...

Synes forøvrig at du kan fortsette med Malawi, selv om jeg vet du har hatt det lenge
Keisertetra - en snill fisk? nei. eller ja.
I kveld fikk jeg et tydelig tegn på at keisertetra trenger et større akvarium enn 125 liter. Jeg hadde overført stimen til Juwel akvariet mitt i håp om yngling samt selskap av "snille fisker" på stua. Bare tull. De hadde riktignok startet opp i små kår - grunnstammen i denne stimen ble anskaffet mot juletider 2006 og jeg hadde nå 3 flotte hanner som hadde vokst seg store og fine. Takket være at de fikk gå i 430 liters-akvariet en god stund. Der hadde jeg ingen tap av fisk, det gikk kjempefint med oppgjøret mellom hannene. Den dominante hannen hevdet territorie og jagde bort både perleguramier og dvergciklider uten problemer.

Så byttet jeg om, og i en kort periode gikk de i 250 litersakvariet. Det gikk også fint. Men å tilby fisk som har gått i litt større akvarier et akvarie på 125 liter, se det endte med at den ene hannen i kveld svømte rundt med en halv halefinne.

Så nå er de tilbake til 250 literen, og jeg håper det ikke blir flere tap. Men jeg vil ikke holde disse fiskene i akvarier med 80 cm lengde. Kjedelig å avlive fisker som ellers ville vært i fin vigør. Gi de plass og det går greit, trykk de sammen på for liten plass og de dreper hverandre. Elementært egentlig.
Kortvarig glede.
Straffen for ikke å ha et eget akvarium der tyggende Malawi-hunner kan gå og ruge på egg/unger - er at det kanskje ikke går bra. Nå har Pseudotropheus sp. "polit" hunnen god plass i munnen igjen. Det gikk ikke så bra med det første forsøket.

Satser på at det kan gå bra senere. Og erkjenner at dersom jeg ønsker å drette opp kull av Malawiciklider, så bør jeg nok ha flere akvarier til disse fiskene. Akk ja.
Lurer på hvor tidlig man bør ta ut tyggende hunner - så tidlig som mulig?
Uffda. Ja sånn kan det gå...
Jeg bruker å vente i to uker og da setter jeg bare ned en skillevegg i akvariet så hun får et eget rom til seg selv og yngelen. Det blir mindre stress enn fanging og flytting.
To uker etter lek så kan man også regne med at eggene er befruktet siden hun fremdeles tygger.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap