- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Korallsand
Korallsand
Inaktiv bruker
Det er ikke mange årene siden vi leste om korallsandens virkninger første gang, og at man fant ut at slik sand har noen som helst virkning skal skyldes en undersøkelse av vannet på den japanske øya Okinava. Det heter seg at noen hadde undret seg over hvorfor befolkningen hadde så unaturlig høy gjennomsnitts-alder. Og at man fant ut at grunnvannet var det vi i dag kaller korallvann, fordi øya stort sett var bygget opp av koraller.
Laboratorieundersøkelser, også i Norge, viser at korallsand øker pH-verdien, fjerner klor i drikkevann og tilsetter mineraler som magnesium, kalsium, kalium, selen, natrium, jern og jod. I tillegg skal korallsanden binde tungmetaller og fjerne e-koliforme bakterier.
Ja, og nå til spørsmålet; korallsand i akvariet må vel være veldig bra for fiskene?
Har dere andre malawieiere prøvd ut korallsand?
Postet 10.06.10 kl 10:42
Postet 10.06.10 kl 14:16
Postet 10.06.10 kl 16:10
Postet 10.06.10 kl 19:56
Inaktiv bruker
Asbjørn Steinsrudhar skjellsand/kalksand/korallsand i akvariet som jeg har hentet på steranda det funker kjempebra. har en ph rundt 8,2
Henter du dette på strender i Norge? Vil ikke slik sand med knuste skjell i være skadelig for fisken når de siler den gjennom gjellene?
Hva får du i GH verdien av dette? Blir den veldig høy av korallsand etc?
Nå har jeg blandet litt vanlig sand og litt korallsand ( kjøpte korallsand i løs vekt for 25 kr kiloen) i mitt karr og i tillegg har jeg litt Utah Ice (selenitt) nedgravet i sanden for å øke Gh. Har ikke målt Gh verdien ennå siden jeg kjøpte korallsanden i går, men den var jo høy fra før av så jeg er redd for å få for høy Gh.
Men, jeg målte ph verdien og den er alltid høy uansett i mitt karr da den ligger på minst 8.5 og kanskje til og med høyere også. Det jeg dog ikke får til å stemme er at kh i karret mitt kun ligger på 8 samme hva jeg gjør.
Jeg trodde at kh og ph fulgte hverandre ?
Jeg tilsetter kh/ph pulver i karret ( merket er tetra) og når jeg blander dette i en bøtte har jeg feks kh 14 men når jeg så senere måler i karret er kh aldri over 8 . .. og jeg har ikke noe i karret nå som kan senke kh. Begynner å lure på om jeg gjør testen riktig, men ut ifra det jeg har lest så skal den være utført riktig. Først blir den blå og så gul.. og jeg har i en og en dråpe og rister.. og kommer aldri lenger enn til 8 før det skifter til gult.
Fant ut at GH ble for høy når jeg hadde Utah Ice oppå sanden, da den smelter for fort og derfor gravde jeg den ned. Jeg har vel en Gh på minst 15, og siden jeg er redd for å få fall i vannverdiene bytter jeg maks 10% vann av gangen nå, 2 ganger i uken.
Men, jeg synes det virker veldig positivt med korallsand i og med at den også kan påvirke positivt på tungmetaller som feks kobber og også mot ecoli bakterier osv.
Postet 11.06.10 kl 00:16
Inaktiv bruker
StigSJa, men selvfølgelig ikke til fisk som vil ha bløtt vann. I Malawi kar er det jo fint. Men ekte korallsand er vel temmelig dyrt i forhold til skjellsand eller tilsvarende? Er skeptisk til at korallsand skulle ha en mirakuløs virkning annet enn å tilføre litt mineraler og gi en buffer effekt.
Som sagt, jeg kjøpte ekte korallsand i løs vekt på dyrebutikken her til 25 kr kiloen (Krizoo) og det er jo en overkommelig pris. Man trenger jo ikke bruke kun denne men blande i den man har fra før av. Så jeg fikk ganske mye korallsand for 50 kr
Men, det fine med korallsand er vel nettopp det at den inneholder en del mineraler som er bra for vannkvaliteten og fiskene. Jeg aner dog ikke om dette vil være av varighet eller om korallsanden mister sin virkning etter en tid?
Postet 11.06.10 kl 00:21
Embla OfeliaMen, jeg synes det virker veldig positivt med korallsand i og med at den også kan påvirke positivt på tungmetaller som feks kobber[B] og også mot ecoli bakterier osv. [/B]
Hæ? Dette høres nesten litt for utrolig ut til å være sant. Hvor har du lest/hørt at korallsand skal kunne ha noen effekt mot ecoli-bakterier...!???
Hvis det er tilfelle må du opplyse vitenskapen om det, for pr i dag dreper ecoli-utbrudd tusenvis av mennesker hvert år, spesielt i land som Afrika. Men selv i moderne i-land dreper ecoli-utbrudd og er svært alvorlig.
Jeg så et dokumentarprogram om akuttmedisin fra USA her om dagen, og da var det faktiske hendelser som ble tatt opp. Et spesielt ecoli-utbrudd var et tema i denne episoden. Husker ikke i farten hvilken stat det var (Minnesota?), men det var et ecoli-utbrudd i en liten by som tok livet av flere mennesker, bl.a. små barn, og legene på sykehuset sto hjelpesløse og måtte bare se på. Pasientene lå med intravenøs væsketilførsel for å avhjelpe væsketapet (som er noe av det mest farlige) ved den kraftige diareen, men ellers måtte immunforsvaret til de angrepne selv bekjempe bakterien da ingen antibiotika hjalp. De med svakest immunforsvar døde av angrepet, og det er stort sett små barn og eldre mennesker.
Legene jaktet desperat på kilden til utbruddet i dette programmet.
I dette tilfellet var det det kommunale vannverket som hadde løyet og oppga at de hadde kontrollert vannet som de skulle og aldri funnet noe. Legene bestemte seg til slutt for å ikke tro dem, da alt annet pekte i retning av vannforsyningen, så de testet kranvannet i byen selv. Og joda, det var Ecoli i vannet...
Postet 11.06.10 kl 01:53
Endret: 11.06.10 kl 01:54
Mona det høres jo nesten ut som en kolera epedemi, det du beskriver. Men hissige E.Coli bakterier har jo også den virkningen. Uansett er det ikke så interresant i denne sammenhengen. At koraller kan ha en antibiotisk effekt er jo ikke utenkelig....(som bl.a hvitløk, organo og annet ) Her er en vitenskaplig artikkel om korallers effekt på E.Coli og kolera. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC202389/
Så vitenskapen har nok allerede fått beskjed...
Det er sikkert lurt å ta skjellsand som er blitt slipt ned av vær og vind, hvis en har fisk som graver mye.
Jeg så noe korallsand som kosta 200,- kr kiloet, her forleden. Synes det var litt mye.
Så vitenskapen har nok allerede fått beskjed...
Det er sikkert lurt å ta skjellsand som er blitt slipt ned av vær og vind, hvis en har fisk som graver mye.
Jeg så noe korallsand som kosta 200,- kr kiloet, her forleden. Synes det var litt mye.
Postet 11.06.10 kl 15:14
Inaktiv bruker
Svar til Mona..... Dette er jo korallsand i vivatap som man kan bruke for å rense vann. Jeg antar at dette kan stemme, men jeg vet jo ikke
http://www.vivatap.no/sider/tekst.asp?side=21
http://www.vivatap.no/sider/tekst.asp?side=21
Postet 11.06.10 kl 16:05