Gullfisk arter:

Hei! Jeg lurer på hvor mange arter gullfisk det er (evt. hva noen heter)

Jeg vet at det er "golfball", "bubble-eye" og slørhale osv osv...
Men er det noen flere arter enn disse??
Du roter nok litt med begrepene her
Det finnes kun en gullfisk art, og det er Carassius auratus auratus.

Det du tenker på, er ikke arter, men hvor mange varianter av gullfisk og slørhaler det er avlet frem og finnes av denne ene gullfiskarten.

Alle de oppdrettsvariantene du tenker på er nok for tallrike til at noen har noe tall å komme med. Form, fasong og farge gir uendelig mange variant-betegnelser. Men det er altså ikke mange arter det er snakk om, kun en, men det er hundrevis av varianter. For både bubble-eye og vanlig slørhale f.eks er samme art, de er bare to ulike varianter.

Man kan sammenligne det med hunder. Alle hunderaser er samme art, men vi har avlet frem hundrevis av forskjellige varianter av denne arten - noe vi har valgt å dele opp og kalle raser
Og mennesker! Vi er alle samme art, men ulike menneskeraser - folk i Afrika tilhører en annen rase enn oss her nord, for eksempel, men vi er
alle Homo Sapiens, menneskearten.

You see?
Yes, I see Ja, jeg mente gullfisk varianter... Så det fins altså maaaange av dem ja... Har bare hørt om golfball, bubble-eye og slørhale og selfølgelig den naturlige varianten... :P
Plussmedlem
I Asia er det myriader av varianter av gullfisk. Nesten så det har blitt en kunstform. Hvor mange som er tilgjengelige for kommersielt salg er noe annet. I tillegg blir mange av de injisert med forskjellige stoffer, både for å fremme naturlige egenskaper (farge, form o.l.) og for å skape "noe nytt". Med litt leting på nettet finner du sikkert en del bilder av de mer "kreative" variantene.

Personlig vil jeg bare nevne at jeg er stor motstander av slik behandling av dyr, uansett art.
Okei, så det er altså veldig mange varianter av gullfisk i Asia? Jeg og er en motstander av slik fisk som du er Viktor Mormoren og morfaren min har en slørhale, og jeg sier selfølgelig at de kan ha en naturlig variant av gullfisk istedetfor og ha en slørhale, men det er jo deres ønske da og ha en slørhale... Har to gullfisker selv og de trives godt sammen med koien min... Ville ikke hatt en eneste annen variant av gullfisk...
Nå er jo ikke komethale så ille da
Det er vanlig gullfisk, bare at den har lenger finner, iallefal halen er lang.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap