Tror litersyka e på vei inn i mitt liv... (side 4)

DAG 5

startet veldigt tidligt,siden jeg skulle få pakket ned teltet og rydde alt inn i bilen og komme meg bort for og hente gratisbilleter til ommvisning i The Absolut Company. var der kl 8.00 og fikk 2 billetter til omvisningen. (di to første)
for så og måtte vente til kl 9.00 før bussen kjørte oss opp til fabrikken. i mellomtiden satt vi på det eneste bakeriet i byen,mens vi satt der i ca 20 min,er jeg sikker på at det var over 200 kunder innom for og handle mat. sinsyke kø. men kl 9 blei me henta av bussen,og fraktet opp til der omvisningen skulle fåregå. fikk pressantasjon og se video av hvordan di laget absolut vodkaen.
veldigt kjekk opplevelse.

etter dette reiste vi opp til Halmstad,for og gå og kikke litt i byen,for og få tiden til og gå. siden vi måtte vente til kl 14.00 får bytikken i Åled åpnet. Halmstad var en fin by og gå og valse i,for og fordrive tiden. gikk der ca 1 og ein halv time. ble ikke lei. så reiste vi opp til Åled,for og gå i Åled akvarie. utrolig flåtte akvarier han hadde,og sjikkelig kvalitet. Arnold var sjikkelig hyggelig,men veldigt pratesjuk. han har ca 150 akvarier oppe og går,med fisk.utrolig mye flåtte fisker og se på. han har også planer om og utvide bytikken sin,slik at den blir dobbel så stor. opp mot 300 akvarier. han har også over 250 akvarier i kjelleren som han bruker som karantene kar. vi ble gående ok kikke på fiskene hans i nesten 2 timer. jeg kom ut fra butikken med 10 (13) Endlers guppy. 5 skt kerritetra. 5 stk blå tetra og 5 stk rubintetra. og litt kanonfin javamose.
samboer kjøpte 10 (14) Endlers guppy og 4 stk indianerplaty??
i alle fall en utrolig flått butikk og god service.

etter dette ble det bare beine turen opp til grensen,svinesund,for litt shopping. deretter gikk ferden over fra moss til horten,for så og innkvartere i tønsberg.

DAG 6

ble servert god frokost og masse moreller i tønsberg. før vi stakk ein tur innom Krizoo på stokke like utenfor tønsberg. der kjøpte jeg meg et lite rekekar på 18,5 liter og 7 stk kissebærreker og litt javamose.

DAG 7

reiste tidligt i fra tønsberg for og gå i dyreparken i kr-sand. fikk med oss det viktigste der, som mating av løver og tigrer. før vi reiste hjem. fikk lagt fiskene oppi diverse akvarier og satt opp rekekaret. men vi var så trøtte at vi slåknet fort.

dette har vert ein utrolig lang men flått tur. absolutt vert det. takker min samboer for en fantastisk tur og opplevelse. men i dag blir det mye vannbytte,flytting av fisk o.l. + sambo skal hente seg kattepus.
Inaktiv bruker

det høres ut som en skikkelig koselig tur du har hatt sammen med samboeren din opplevd masse på turen har dere jo også Liker denne tråden.

god helg videre
takker for det solosuper. du får også ha en god helg.

planen i dag var at jeg skulle sette opp et nytt 120 liters akvastabil,som eg har hatt ståendes i boden i x antall år,har fått i det noe rådasand og vann+ pumpe og kolbe. men har en lten mistanke om at karet lekker,så det blir vel til at jeg blir nøtt til og tappe ut av karet igjen,og silikonere det på ny.
Inaktiv bruker

det er passelig med arbeid hehe. har et ekstra kar på 63 liter som jeg også tror lekker litt. det har stått med vann i i ca 2 mnd, uten pumpe og lys, og det manglet endel liter i det nå når jeg tømte det. Kan jo være det bare har gått opp i luften da, men men
tror gjerna eg tok feil... det lekker ikke... har i alle fall ikke sett lekkasje på akvastabilen på ca 5 tima. men eg ska oppservera det nå te i mårå i alle fall. så ser eg om eg hive oppi di fiskane som va planlagt oppi dette karet.
spennende leserbrev.
Høres ut som en tur flere bør prøve seg på.
Flotte bilder.

Espen
Black_Flys
spennende leserbrev. Høres ut som en tur flere bør prøve seg på. :) Flotte bilder. Espen


takker for det Espen.
dette var en kanonkjekk tur og er absolutt og annbefale. danmark er stappfull av dyreparker,fornøyelsesparker,dyrebutikker o.l. så det er absolutt vert og ta seg en biltur. bare søk opp på nettet og finn ut hva og hvor dere har lyst og besøke.
Då har eg jobbet godt i dag.har fanget 25 av tetraene mine i fra 110 literen for og sette dem i 120 liter akvastabil'en. det gikk ikke smertefritt. vanskelig prosess med disse hurtige fiskene. fanget norsk flagtetra,lyktetetra,blå tetra,kerritetra og rubintetra. jeg mistet en rubintetra under jakten (tror jeg) for den lå på bunnen da jeg skulle ta opptelling på hvor mange fisker jeg hadde fanget,og den var den siste jeg manglet. men nå er i alle fall di resterende 24 fiskene satt i 120 literen. ser ut som di kommer til og trives der,nå når det ikke er for mye fisk i et og samme akvarie. (bilder kommer senere)
men nå synes jeg at det er for lite fisk i 110 literen. bare 11 kardinaltetra, 8 glødebånntetra og 5 blå perutetra. samt noen ancistrus og kuhlii åler.
kommer nåkk til og suplere litt med flere blå perutetra og kardinaltetra etterhvert.

fikk også tatt ca 70-80% vannbytte på 110 literen samtidigt som jeg fanget fisk.

blitt veldigt fassinert av reke/yngel karet mitt. det er utrolig stilig og følge med på. skulle bare ønske jeg kjøpte med meg flere reker en 7 stk. men rekner med at di formerer seg med tiden,så det kommer ikke til og bli manko på reker..
har også 4 guppy-yngel i dette karet. det går veldigt fint.men di havner oppi fluval edgen når di blir store nåkk til og gå med di fullvoksne.
bilder av rekekaret kommer.

fluval edgen skal også få seg et vannbytte,men ikke i dag,siden jeg nå er sliten.har også plan om og ominnrede litt i karet når jeg først er i gang. må også gjøre noe med algeveksten i karet.



har vert ein travel akvariedag i dag og gitt.

begynte akvariedagen med og måle ph og nitritt verdier i alle kar. ph verdiene var på ca 7,5 i alle karene. og nitritten på 0 i alle untatt et av karene. (63 liters Endlerskaret) så der ble det et vannbytte. kommer til og ta et par målinger i noen dager fremover nå.

i fluval edgen har jeg i dag fjernet så og si alt av innhåld,sand,steiner og noen planter. har lagt inn rådasand og noen nye mørkere (sorte) steiner. fått inn en rot og plantet noe finere planter. er blitt rektigt så førnøyd med dette akvariet nå. (håper jeg har fått fjernet algene som var i karet.)

i 110 literen har jeg fått suplert med noen flere kardinaltera,syntes det ble for lite med bare 11 stk av denne sorten.
fant også noe som lignet gele aktigt konsistens greier med masse oransje prikker,som lå i toppen av en av plantene,men var på farten ut,så jeg fikk ikke gjort noe med det.når jeg var kommet tilbake,var det vekk. tror det har vert en form for egg. sikkert bare fra snegler. så håper noen av tetraene mine har spist det opp,eller at det har falt ned og blitt sugd opp av pumpa.

i reke/yngelkaret har det vert et dødsfall på den ene guppyyngelen,så nå er det bare 3 igjen. men fremdeles 7 reker. og 2 av di har skiftet skall i dag. utrolig stilige disse kirsebærrekene er. jeg liker di. er det normalt at di spiser sitt eget skall?

i 120 literen har jeg fått inn en liten rot og flyttet den ene pumpa.likte ikke at di stod på siden av hverandre,så nå har jeg en på hver side.


spørsmål angående tetra: spiser tetraene sine egne egg/yngel?
(har lest at di legger masse egg rundt forbi i karet.og da regner jeg jo med at di ikke passer på eggene sine)
hvordan vil jeg klare og få yngel til og overleve i et kar fult med tetraer?

takker hvis det er noen som kan gi meg noen gode svar eller synspunkter.
fult låvlig og komme med komentarer og innspill.
googla litt i dag og fant ut at eg e blitt lurt...på ein måde.kjøpte 5 skt rubintetra på åleds akvarium i sverige for ca ei uka siden.fant ikke bilder av den i fiskebasen.så jeg tok for god fisk at det var rubintetra. men den gang ei. var på kvadrat i går og kikket litt på zoo-butikken der,og så noen rødfinnetera,di var mistenkelig like "rubintetraene" mine,så glemte jeg og sjekke opp i det i går kveld,men i dag kan jeg konstantere at jeg er blitt sjikkeligt lurt. di er jo ikke like i det hele tatt... men men,ikke noe og gjøre med det.
Hva er du lurt for, mener du?
Du var i Sverige og handlet fisk. Det er som forventet at en fisk kan ha et annet kallenavn i Sverige enn hva det har i Norge.

Skjønner ikke helt at du kan være "lurt" på noen måte, bare fordi en tetra-art har annet kallenavn i Norge?
Ble den solgt kun med populærnavnet i Sverige (altså rubintetra) og ble det ikke oppgitt noe vitenskaplig navn? Jeg trodde Åleds var typen butikk som solgte fisk med et vitenskaplig navn, ikke bare populærnavn (som kan variere veldig fra land til land, og fra sted til sted!)
mona o
Hva er du lurt for, mener du? Du var i Sverige og handlet fisk. Det er som forventet at en fisk kan ha et annet kallenavn i Sverige enn hva det har i Norge. Skjønner ikke helt at du kan være "lurt" på noen måte, bare fordi en tetra-art har annet kallenavn i Norge? Ble den solgt kun med populærnavnet i Sverige (altså rubintetra) og ble det ikke oppgitt noe vitenskaplig navn? Jeg trodde Åleds var typen butikk som solgte fisk med et vitenskaplig navn, ikke bare populærnavn (som kan variere veldig fra land til land, og fra sted til sted!)


har vert inne på siden til åleds og funnet ut at det som du sier stemmer.
jeg kunne jo ikke vite at di brukte andre kallenavn på fiskene i sverige.

åleds akvarium.
-------------------------
Aphyocharax rathburni = Rubintetra
Axelrodia riesei = Ruby tetra

fiskebasen AF
-------------------------
Aphyocharax rathburn = rødfinnetetra
Axelrodia riesei = rubintetra

tror også åleds hadde både vitenskapsnavnet og kallenavnet,på akvariet.
har heller ingenting vondt og si om åleds akvarium.Arnold var en hyggelig og behjelpelig fyr. kommer mest sannsynlig til og handle der igjen ved en senere annledning.
i dag fekk eg rengjort slangene til den utvendige pumpen. mens jeg var igang med prosessen kikket jeg også oppi beholderen,under filtrene,og der fant jeg 4 av mine kuhlii åler. det er ikke løye jeg ikke har sett dem på en god stund. nå lurer jeg bare på hvor den 5 er,har han gjemt seg i sanden tro? hvor lenge er kuhlii åler gjemt vekk i sanden?
det var i alle fall sjekt og finne igjen kuhlii ålene. men mindre kjekt og gjøre rent slangene. må finne meg en måte som går mye fortere og er mindre stress enn og tre ein høytalerledning med noe filtervatt på gjennom slangene. kansje presse det gjennom med ein lang blomsterpinne/bambusspinne eller lignenes.

leker litt med ideen om og prøve og få oppdrett på noen av tetrafiskene mine.hadde vert utrolig gøy og fått noen yngel på tetra,men det virker som en omfattende jobb. men med tiden skal jeg vel prøve.

ellers venter jeg meg et kull eller 3 av endlersguppyene mine snart,ser ganske sprikkeklar ut.

fikk yngel på vanlig guppy i forrigår,men di får ikke så mange om gangen,kan det ha noe med at jeg har litt for mye fisk oppi fluval edgen?
Det var kjekt å se khulii ålene igjen.. har savnet de
ved litt nermere målinger i dag har jeg funnet ut at akvastabilen min ikke er 120 liter men ca 150 liter. 40*40*95

har også fått plukket ut 7 stk guppy yngel til i fra fluval edgen. så nå svømmer det i alle fall 15 yngel oppi reke/yngel-karet.

tok samtidig vannbytte på fuval og reke/yngel-karet.
der va dagens vannbytte unnagjort. nå vil eg bare ut i solå og nyda resten av dagen. den ene guppy-yngelen klarte seg ikke,og endte opp som rekemat. det er vel sånn livsyklusen er. gidder jo ikke og plukke opp død fisk når rekene ordner opp.
ellers har alle fiskene det bra etter forholdene,det e jo sy sinsykt varmt.opp i mot 30 grader i enkelte av karene. derfor var det sikkert godt og få seg vannbytte med sjikkeligt godt kaldt vann.

sjerringå har skaffa seg ein katt,liten kattunge,og den har vist funnet ut at det er mye kjekkere og drikke fra filteret til reke/yngel-karet en i fra sin egen vannskål. har tatt vekk pusen derifra noen ganger di siste dagene. håper han snart lærer.

ha ein fortsatt god dag folkens (i det fine været)
i kveld matet jeg bunnfiskene mine med et nytt for. som min samboer hadde kjøpt til coryene sine. tabeletter. har aldri sett mine ancistuser og kuhlii åler så gira noen gang før. ser vist ut som di liker kjøttbaserte tabeletter bedre en grøntfortebeletter. andre som har erfaring med det?
Du gjorde det ja.. told you it was pop..
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap