Da var det gjort....

Kom hjem fra jobb i dag, og fant karet mitt smekkfult med alger, og med en pumpe som ikke virker. Dessuten ligger sneglene på ryggen og gisper.
Har ikke vært hjemme på 2 uker, så det var far i huset som skulle bytte vann, fore og skru på/av lyset.

Men her er hovedproblemet at sneglene ikke trives, derav la jeg dette innlegget under snegler og skalldyr.

Problem 1; pumpa.
Pumpa skriker, smeller, hoster og harker. Den blåser ikke ut noe vann, men den suger nå til seg. Når jeg løftet utløpet over vannflata ser jeg at det siler ut litt vann. Da er spørsmålet; hva kan ha skjedd?
Skjønner at dette kanskje ikke er noe å få gjort noe med, og at jeg må få kjøpe ny. Dette er en fluval 3+ tror jeg.
Hvor lenge kan fiskene klare seg uten gjennomstrømning i vannet?
(kardinal, neon, eplesnegler, sommerfugler, khulii, corydas, klovnepleco)

Problem 2; alger!
Det er grønne alger o-v-e-r a-l-t.
Kan det hjelpe hvis jeg tar en svamp og skrubber det som kan skrubbes, bytter vann, slamsuger og skrur av lyset i ett døgn eller to?
Det en noen slags tråd-alger i tillegg til de vanlige algene. Er det noe middel som dere kan anbefale hvis vaskingen ikke fungerer?
Det er alger på sneglene mine også, kan de "skrubbes" eller foretrekker de å renske hverandre rene? :p

Problem 3; snegler.
Sneglene har lagt seg på ryggen, med foten ute.
Jeg hev oppi 3 oksygen-tabletter, og da ble det litt mer liv i dem. Ingen av de andre fiskene henger i overflaten eller gisper, kan sneglene være syke, eller protesterer de bare mot dårlige vann-bytter?

Litt mange spørsmål som har sammenheng med hverandre, men får håpe noen der ute har svar! (:
Hei..

1.) Pumpa di er garantert tett eller så er rotoren, altså mekanismen som pumper vannet ditt gåent. Ta ut alt innvendig i pumpa og rens den i akvarievann.. svampen klemmer du et par ganger i akvarievann og ta av det som kan tas av med fingra som ligger trødd rundt svampen. Rens pumpen og alle krinker og kroker med en ren tanbørste og sminkebomull, veit ikke hva det heter men slik som damene bruker for og ta av seg sminken.

2.) Algene kommer som et resultat på dårlig sirkulasjon og filtrering av vannet. Så problem 1 står nok for største delen av problem 2... Gjør som du selv beskrev. Slamsug, bytt over halvparten av vannet, bruk igjen denne sminkebomullen som damene bruker og puss glasset rent, mye bedre en en algeskrape. Mørklegg karet i noen dager hvis vannet er/blir grønt etter vannskifte.

3.) At sneglene dine ligger på ryggen og "gisper etter luft" kommer pga problem 1 og 2. De sneglene som ligger utenfor skallet sitt må du ta opp og lukte på, her er det garantert flere som er daue og dem forgifter vannet ditt slik at de "friske" sneglene også vil bli syke og dø..

Lykke til!

Kenneth
Spørsmål 1: Det er ikke gjennomstrømming fiskene er mest avhengig av. men at vannet filtreres og ammoniakk og nitritt brytes ned i filteret. Inntil du får tak i et nytt filter, skift vann, 30% minst, daglig. Bruk filtergørr fra det ødelagte filteret og ha de opp i det nye, så har du de nødvendige bakteriene med en gang. Sjekk først om det er filteret som er i stykker eller bare tett?

Alger er det gitt mengder av råd om på AF. Søk og du skal finne! Ta det viktigste først: filteret.

Snegler vet jeg lite om, men tanken din om dårlig vann kan sikkert ha noe for seg. Algeveksten tyder også på det.
Da er hele pumpa vasket og skrubbet, og alle deler er gjort rene.
Unntatt filteret da, jeg turte ikke "mose" ut all gørra. Vasket det forsiktig i akvariet (:

I mellomtiden har jeg vært på den kjente og kjære dyrebutikken...
Sitat: "Du må ta ut filteret og mose-vaske det i kaldt vann helt til det ikke kommer ut noe møkk av det mer. Hvis du bruker kaldt vann så ødelegger du ikke bakteriekulturen i det, bakteriene dør nemlig bare hvis vannet er over 35 grader."

Så. Skal jeg følge dyrebutikkens råd om å vaske ut all filter-gørra ved neste pumperengjøring?

Takk for hjelp btw!
Du skal ikke følge dyrebutikk anvisningene helt.. tapp ut litt vann fra akvariet i en bøtte og vask filteret i det vannet. det er det eneste som ikke dreper baktieriene dine. Ikke mos ut alt, men mos ut en del. sånn att det blir bra sirkulasjon i filteret.
Sparesset
Da er hele pumpa vasket og skrubbet, og alle deler er gjort rene. Unntatt filteret da, jeg turte ikke "mose" ut all gørra. Vasket det forsiktig i akvariet (: I mellomtiden har jeg vært på den kjente og kjære dyrebutikken... Sitat: "[I]Du må ta ut filteret og mose-vaske det i kaldt vann helt til det ikke kommer ut noe møkk av det mer. Hvis du bruker kaldt vann så ødelegger du ikke bakteriekulturen i det, bakteriene dør nemlig bare hvis vannet er over 35 grader[/I]." Så. Skal jeg følge dyrebutikkens råd om å vaske ut all filter-gørra ved neste pumperengjøring? Takk for hjelp btw! :)

Mitt råd! De ansatte i din dyrebutikk virker kunnskapsløse, så ALDRI hør på dem
Hehe.. Kom på at jeg samtidig sa jeg ville ha en Sewellia lineolata, og da sa damen i dyrebutikken at dette var en knallgod algespiser, som ikke trenge noe sørlig med gjemmesteder da denne var veldig aktiv.

Ha, ha, ha...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap