Anna sin akvariedagbok med bilder:-) (side 16)

Det var jo betryggende å vite Joanna. Jeg tenkte litt på dette i går og var egentlig ganske sikker på at det er maten jeg gir dem som ikke er god nok. Men har det jo også i bakhodet at akkurat denne arten kan være vanskeligere enn andre coryer å fore opp. Slår meg til ro med det er ok med dem foreløpig.

De eldste klekket i romjula. Hittil har de fått mikroorm en gang daglig. Nå skal jeg begynne å blande diskusgranulat sammen med mikroormen i håp om at de vil spise litt av det også og kanskje få i seg mere riktige næringsstoffer. Og så skal jeg prøve å få gitt dem to ganger i stedetfor en gang daglig. Har på følelsen av at mikroorm ikke gir nok næring i lengden..? Etter at jeg hadde foret dem siste gang i går rett før jeg la meg med både mikroorm og diskusgranulat såg jeg litt antydning til orange i magen på et par av de største og de var veldig runde i magen. De eldste virker ellers friske og sunne og er mye fremme. De er så søte atte

Lurer på om jeg skal plukke litt flere egg å legge i yngelkaret av de som ble lagt i helga, hvis de ikke har klekket før jeg kommer hjem i ettermiddag da.
Var på en liten handlerunde på Pyramiden i går ettermiddag og måtte jo selvfølgelig innom Tropehagen for å se hva dem hadde inne.

Det som var litt artig var at jeg satt å kikket på planter jeg ønsker meg ved en ledig stund i går på dagen. Da fant jeg Pogostemon helferi i basen og skrev den opp på ønskelista. Gjett hva som lå på Tropehagen og ventet på meg i går Tok med en slik en hjem, måtte jo bare det. Synes det var et artig sammentreff.

Ellers så var det 6 stk Boraras brigittae der som også ventet på å få bli med meg hjem til sine 17(?) artsfrender. Etter mine beregninger og tellemetoder skal det nå befinne seg 23 stk Boraras brigittae i 100 literen min.

Ellers så byttet jeg vann uten å måle noe i 60 literen i går. I dag skal jeg måle nitritt og håper jeg slipper å bytte vann i ukesvis, at tilfellet av nitritt går fort over. Rekene ser ut som de har kommet seg over depresjonen; flere med egg, fine farger og mye fremme Kanskje jeg får se nye yngel av disse også snart.
Det var en flott plante!
Jeg var innom Tropehagen i går jeg og, men før de hadde fått inn varene, så det var nærmest tomt i plante og fiskekar da jeg var der. :P
Det bugnet ikke akkurat av fisk og planter da jeg var der i seks-tida heller.. Kanskje de ikke fikk inn før nærmere stengetid eller får inn i dag? Vil egentlig ikke vite det, for føler jeg må sjekke en gang til hva dem har inne da, hehe. Men jeg har egentlig ikke tenkt å kjøpe inn noe mer til karene mine nå.
Så bra at rekene kom seg igjen!
Ja nå ser rekene virkelig bra ut oppi der, og det gleder meg. Ser ganske mange av dem også, så kanskje tapet ikke var like stort som først antatt.

Men nitritten kommer stadig tilbake. Målte 0,025 eller 0,05 i går også, så vannbytte hver dag nå.

Lurer på hvor lenge jeg må forvente å ha nitritt i karet? Det er jo ikke sånn at filterbakteriene er borte, for det var jo grei gjennomstrømming av vann hele tiden vil jeg si. Men hvis det kom mest gjennom sprekken og ikke gjennom den store svampen kan jo det være svaret. Må si jeg lurer litt på dette.

Endret litt til rekene i 28 literen i går. Fant en del nyfødt yngel i svampen til pumpa så brukte en del tid på å få disse ut. Tredde en strømpe over for å unngå problemet. Ble dårlig strøm i vannet pga strømpen men det får bare være, må ta vare på de få ynglene jeg har. Merkelig at jeg ikke har sett egg på lenge, men ser ukesgamle yngel. Positivt uansett Tok også ut mineralsteinen dems i tilfelle det er denne som påvirker de negativt.

Har de rett og slett bare en formeringspause tro?

Såg forøvrig en ikke nyklekt adolfoiyngel i foreldrekaret i går. Den låg åpent til på sanda. Ble så glad at jeg målte temp før hadde nytt vann i karet, og det skal jeg fortsette med så de ikke stryker med av for kaldt vann. Håper jeg får noen til å vokse opp sammen med foreldrene også, i tillegg til at jeg plukket masse mye egg å la i yngelkaret før helga. I går var de klekket Jeg vil ha adolfoiungdommer!
Det er så spennende med reker, og umulig å skjønne hva som plutselig ikke funker. Har lest masse, men føler meg like klok :0

Får håpe alt ordner seg for deg igjen...
Ja det kan virke umulig å vite med rekene hva som er problemet av og til. Har det sånn akkurat nå med krystallrekene og kjenner at jeg blir litt oppgitt. Men det er dette man erfarer av så jeg skal nok ikke gi dem opp, men heller prøve å finne ut av det og få dem til igjen.

Bare nitritten i 60 literen gir seg snart så ordner det seg
Anna U.
Såg forøvrig en ikke nyklekt adolfoiyngel i foreldrekaret i går. Den låg åpent til på sanda. Ble så glad at jeg målte temp før hadde nytt vann i karet, og det skal jeg fortsette med så de ikke stryker med av for kaldt vann. Håper jeg får noen til å vokse opp sammen med foreldrene også, i tillegg til at jeg plukket masse mye egg å la i yngelkaret før helga. I går var de klekket:-) Jeg vil ha adolfoiungdommer!


Ja, du er virkelig heldig!
Jeg sliter enda med å få de over 4ukers kneika, men de blir bare større og større før de begynner å falle fra så det går iallefall framover
Jeg har fåttt ganske mange egg til å klekke i det siste så det er nok bare et tidsspørsmål før jeg får fram noen adolfoi ungdommer.
Jeg har til og med nettopp plukket hele 40 egg! .Altså ganske mye til at det er mine.
Som du kansje skjønner har den feite hunnen min gitt etter og lekte samtidig med den andre hunnen nå, endelig! hehe

Får forresten håpe at det bare var en pause til rekene dine sånn at de begynner på for fullt igjen snart.

Hilsen Tobias
Anna U.
Ja det kan virke umulig å vite med rekene hva som er problemet av og til. Har det sånn akkurat nå med krystallrekene og kjenner at jeg blir litt oppgitt. Men det er dette man erfarer av så jeg skal nok ikke gi dem opp, men heller prøve å finne ut av det og få dem til igjen.


Hei Anna,
leste litt om formeringsstopp hos bierekene dine og sålangt eg har forstått det har du ikke hatt noe form for dødelighet, sant? Da bør du egentlig ikke være bekymret Det skjer ganske ofte at spesiell biereker men også tigerreker har formeringspause av og til. Hos mange stammer skjer dette på vinterstid. Pausen kan være opptil 4 månader og det kan være en utfordring for akvaristen, ja.
Grunnene for pausen er ikke oppklart, men sannsynlighvis skjer det i naturen hos bierekene også. Så her bør man være rolig og vente. Ingen grunn å ta ut røttene hvis det er ikke dødelighet. Nedkutting av bestanden i 28l kan være nyttig, men 30 til 40 stk er ett bra antall.
I fleire av mine akvarier er det også full stopp. Det er ingen kar som eg kan framheve for tiden som har mange hunner med egg. Eg prøver forsiktig å trigge på formeringsinstinkten hos bierekene mine. Men de fleste av mine tiltak blir rett og slett ignorert av bierekene. Av og til kan det hjelpe med for eksempel:
større vannskift med kjølig vatn
variasjon med for (litt grønnsaker, fiskefor, artemiaegg), men ta det i små mengder
flytting av en hel gruppe i ett nytt akvariet
tilsetting av kongler, løv, torv etc.

Men først og fremst er det akvaristens tålmodighet som er viktigast her. Når våren kommer vil du se at formeringen starter opp igjen.
Det er forresten akkurat sånne utfordringer som er så spennende med dvergreker. En dag tror du at alt fungerer supert og neste dag blir du nedslått fordi du skjønner ingenting lenger. Det er små utfordringer og hemmeligheter rundt dvergreker som kan utvikle rekehobbien til en LIDENskap :o Så her gjelder det bare å bite sammen tennene å komme seg gjennom tidene som er litt tøffere. Lykke til!

Mvh

Micha
Tobias:

Det virker som det skal løsne for deg snart. Jeg har begynt å fore oftere, fra en gang om dagen med mikroorm til 2 eller 3 ganger om dagen med mikroorm eller TetraDiskusBits. Har du sistnevnte? Jeg sjekket at yngelen spiste dette da jeg foret med kun det i går og det gjorde de Jeg ville begynt å fore med dette foret i tillegg til levendefor kanskje ved tre ukers alder. Slik jeg har lest meg frem til er det foringen jeg har bekymret meg for hele veien. Renholdet/vannbytterutiner tar jeg for gitt at man sørger for å gjøre skikkelig når man har cory-yngel. Men foringen kan bli en utfordring hvis man ikke klekker artemia er slik jeg har forstått det. Jeg klekker ikke artemia og tok det ikke som en selvfølge at det skulle gå bra med yngelen, men nå når jeg ser de tar granulatet i tillegg til mikroormen begynner jeg å slappe av Mikroorm er genialt har jeg funnet ut. Håper du lykkes veldig snart!

Michael:

Tusen takk for innlegget ditt! Det er et rent privilegium at en så kunnskapsrik person som du skriver i tråden min og jeg setter stor pris på det. Det var jo et positivt innlegg fra deg også med tanke på at jeg skjønner at jeg er på rett vei og at jeg ikke gjør noen grove feil.

Nei, jeg har ikke hatt noen dødsfall på rekene. Skal jeg tolke deg slik at så lenge rekene ikke dør så er det mest sannsynlig en slik formeringspause det er snakk om og ikke noe akvaristen gjør galt?

Jeg har tenk litt slik at jeg ville teste ut forskjellige ting for å se om det kunne få dem i gang igjen. Så jeg har gjort mange små forandringer i karet i løpet av de siste ukene. Tatt ut røttene, endret vannbytterutiner fra 30 % annenhver uke tilbake til vanlige 40 % hver uke. Har også forsøkt med et stort vannbytte for bare noen dager siden. Jeg har sjekket at filteret har bra med filterbakterier pga at det er så liten belastning. Jeg har solgt unna en masse reker, redusert fra 100 stk til nå anslagsvis 30-40 stk. Jeg har også øket foringen fra ca to ganger i uka til hver andre eller tredje dag, men veldig små mengder. Det er dette foret de hovedsaklig får av nå for tiden, men skal begynne å variere litt. Har til og med artemiaegg jeg kan prøve å gi dem.

Har en del yngel ser jeg, men ingen hunner med egg. Det er ikke så mange ukene siden jeg såg egg hos noen få hunner, men det var ikke fullt av egg hos dem, bare halvfullt. Men det er kanskje slik en formeringspause arter seg? At de gradvis trapper ned fra å gå med egg til å miste egg og så ikke produsere nye?

Her er mange spørsmål ser jeg og jeg skjønner dermed hva du mener med at det er dette som gjør rekehobbyen så interessant. Det er jo ikke til å stikke under en stol at dette engasjerer meg. Jeg VIL se rekene formere seg igjen!
Her er den lilla svampen jeg snakket om. Skikkelig lilla...

[External Image]

Klorekehunn med god fangst. Legg merke til det ene egget som henger under de andre. Synes det var litt merkelig..

[External Image]

Her sees såvidt hva jeg mente da jeg skrev om turkisskjær på grønnrekene. De to oppe til venstre er grønnreker. De to største er kirsebær. Resten er jeg usikker på. De små er umulig å skille fra hverandre.

[External Image]
Litt forskjellige planter:

Windeløv:

[External Image]

Rød Enchinodorus av ett eller annet slag:

[External Image]

Rotala rotundfolia. Fikk med et par stilker fra Lisa, og det er jeg veldig glad for siden denne vokser fint med rødfarge i toppen og fine nye skudd. Nydelig plante som jeg gleder meg til å få mere av

[External Image]
Jøss, den svampen var jo skikkelig lilla! Så rart...

Flotte bilder som vanlig Anna, koooser meg med tråden din ;D
Jeg synes nesten den fargen blir mer merkelig jo mer jeg tenker over det. Har blåsvamp fra samme matte i alle kar og de andre har ikke antydning til lilla...

Hyggelig at du koser deg med tråden min, jeg er innom din stadig og koser meg jeg også
Jeg mener jeg har lest om dette med farge på svamper et sted, men hvor husker jeg ikke. Jeg mener det er en spesiell alge eller bakterie som lager denne fargen. Du kan jo google og se om det kommer opp noe
Snedig den lilla svampen... jeg leste på en eller annen engelskspråklig side noe om "fotosyntetiserende svovelbakterier" i akvariet og noen av dem er lilla, kan det være noe slikt?
Anna U.
Litt forskjellige planter: Rød Enchinodorus av ett eller annet slag:


Kanskje Echinodorus sp. 'Rubin narrow leaves', nydelig farge og litt rotete vekst :o)
Rotala rotundfolia.. Det var de få stilkene som fulgte med da du fikk andre avleggere hos meg??
Har mere til deg hvis du vil ha.
Takk for innspill alle sammen. Ang. svampefargen har jeg prøvd å google og lese linken til Rita, men har ikke blitt så mye klokere..

Takk Linda, det var den planta ja

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap