Anna sin akvariedagbok med bilder:-) (side 20)

Nyyyydelige!
Nå er det jeg som sikler og sier "vil ha" !!

Plukka nye Trille-egg i dag forresten. Rundt 20 stk.
Yes!!!
Satt å spiste ei brødskive ved spisebordet her i stad, og hadde utsikt til 60 literen. Da ser jeg en prikkete hale stikke ut av ei av hulene, og den prikkete halen rørte seg litt annerledes og var mer aktiv enn vanlig. Jeg klarte ikke dy meg og fant frem lommelykta. Fikk rett i mine mistanker i at det er egg i hula!! Jippi! Dette var over all forventning siden jeg bare bytter vann en gang i uka og sist gang var i helga.. Denne gangen er det annerledes, siden de lekte KUN rett etter vannbytte tidligere da det aldri ble noe av eggene. Så nå begynner jeg å få trua på at dette skal gå rette veien, selv om det er litt skummelt å ha god tru på slike ting, man kan jo bli skuffa...

For de som fortsatt lurer, det er mine L-201 jeg snakker om

Må bare legge ut noen bilder i sammen slengen. Desverre ikke av de prikkete denne gangen.

Reke med egg, endelig:

[External Image]

Og et til av adolfoi-ungdommen:

[External Image]

Her er kampfiskoppdrettet mitt som sjekker ut ei fin plante. Sorry gjenskinnet i glasset.

[External Image]
Hurra for egg på L201 )
Håper det blir masse yngel av disse denne gangen. Det blir spennende og følge med videre på disse.
Flotte bilder som vanlig.
Gratulerer med egg! Og gjenskinnet er deg så inderlig tilgitt, en liten skjønnhetsfeil forsterker jo bare inntrykket av alle de flotte bildene :o)
Takk begge to Denne gangen håper og tror jeg det er annerledes og at det blir yngel! Jeg satser på at de er "i gang"! Noen som vet om disse kan karakteriseres som sesonglekere, eller om de holder på hele sommeren når de først har begynt? Vet hvertfall at ancistrusene leker hele sommeren gjennom. Temp.økning på sommerhalvåret kan jo kanskje spille inn på dette. Spent på hvordan det blir med temp i karene mine denne sommeren, har tidligere syns den har blitt for høy.

Nå som jeg vet at han ligger der og vifter skal jeg ikke forstyrre han mer med lys heller. La de være i fred. Er så spent!

Hyggelig at dere liker bildene mine

Det jeg skulle skrive i går om kampfisken min er at den ser ut som den ikke vokser. Var det ikke i sommer/høst mon tro at den ble til? Da er den over et halvt år gammel, kanskje snart ett år gammel, og er bare halvparten av størrelsen den skal ha. Og jeg klager på adolfoiene som vokser sakte.. Kampfisken tror jeg nesten vokser enda saktere! Lurer på om det er noe galt med foringen min... På kampfisken er jeg unnskyldt, den har vokst opp på mikroorm og tar ikke noe annet ser det ut som. Og mikroorm har jeg på følelsen av at ikke duger alene som fôr i lengden... Jaja, så lenge den lever og har det bra så får den bare være liten. Liten og søt er det den er
Tilbake etter en lang og deilig påskeferie! Begge karene sto og gikk som de ble forlatt og alle fiskene var i live så vidt jeg kunne se i går kveld. Så alt vel med andre ord.

201-eggene som ble lagt før påske ble borte og har ikke sjekket senere om det er nye egg på gang. Neste gang egg blir lagt hos den gjengen kommer jeg til å forsøke å klekke eggene selv. Jeg VIL ha yngel på disse snart.
VIL og at du får yngel på 201´ene snart.

Men du, ser at du "forsker" litt på forskjellige sirkulasjonspumper for tiden... Jeg har etpar som ikke er i bruk hos meg i øyeblikket. Du kan jo få låne de for og få et inntrykk av de i bruk for og få et inntrykk av hva du må gå for i innkjøp. - om du vil.

Jeg vil ikke selge disse da behovet for en ekstra pumpe kan jo dukke opp plutselig, men akkurat nå har jeg to forskjellige som ikke er i bruk du kan prøve ut. Den ene er en MiniJet 550 l/h) og den andre er en LifeTech 1100 l/h)
Hei! Det var jo veldig snilt og jeg takker gjerne ja til å låne pumpene. Greit å ha sånn nogenlunde inntrykk av hva 500 l/t er i forhold til 1000 l/t. Var liksom ikke helt enig med meg selv på hvor mange liter i timen jeg burde gå for, så blir veldig bra å få testet dette ut. Sender deg en mld om hentetidspunkt!

Ellers har jeg en gledelig nyhet, kommer i neste innlegg
Nytt akvarium!
I går var jeg så heldig å få et brukt 85 liters Akvastabil. Dette ble satt opp med det samme og klorekene som har bodd i 30 litersbøtta siden før helga fikk flytte inn med det samme. Så nå trenger jeg ikke tenke på å skulle kvitte meg med alle klorekene, nå har de fått et helt eget kar!

Fluval 4 + som jeg egentlig har lagt for hat ble tatt ut av 60 literen og svampen der var rett og slett ødelagt, noe den har vært ei stund. Ikke bare er svampen lilla, den hadde i løpet av de siste ukene/mnd fått et slikt lag med slimete filterbakterier som ikke lot seg fjerne ved vanlig rens. Dermed kunne jeg likegodt bare kaste det og sette inn ny blåsvamp. Så rekene har et mildt sagt ikke innkjørt filter hos seg nå. Løsningen blir vel å åpne et av bøttefilterne og legge en real dose filterbakterier i vannet til klorekene. Med lite foring fremover(noe som skulle være uproblematisk) har jeg et håp om å unngå nitritt, hvertfall i store doser.

Adolfoiene som har gjemt seg under ei rot som sto i et hjørne bakerst i karet dems ble ikke helt fornøyd med at jeg gav den rota til rekene. Men det ble litt vrimling på glasset etter vannbytte der så kanskje det ble litt action i går på dem. Ellers vil jeg tro sommerferien dems er rett rundt hjørnet. Har vært veldig lite action hos dem de siste ukene. Men resultatet av vinterens jevne leking hos dem er lett synlig i karet; ca ti stk adolfoiungdommer som virrer rundt og spiser det de kommer over. De er bare så søte

Det eneste som fulgte med karet jeg fikk av levende var ti stk neontetra. En veldig dekorativ fisk egentlig som jeg aldri har brydd meg noe om siden den er så vanlig. Når jeg derimot har fått de i hus synes jeg absolutt de er fine. De ble lagt rett i 100 literen som nå fremstår som selskapsakvarium igjen. Ser ingen kloreker igjen der og de som dukker opp blir plukket ut med det samme de blir oppdaget. Det eneste som er av bunnfisk der er paret mitt med ancistrus. Ellers er det kun fisk i vannmassene. Dvergrekene jeg hadde her har gått dukken, jeg ser ikke en eneste en. Klorekene har også gjort kraftige innhogg på det siste kullet med ancistrus som ble sluppet for noen uker siden. Ser en og annen yngel en sjelden gang. Håper de vil leke igjen snart(ancistrusene) savner de små.

Sakurarekene mine er også borte. Etter ulykken med filteret ble de gradvis færre selv om alt skulle være i orden i karet. Det er lenge siden jeg såg den siste og regner ikke med at det er noen som gjemmer seg heller. Så de har jeg mistet.. Krystallrekene derimot holder et bra antall. Men ser desverre ingen egg på dem. Så oppsummert kan man si at dvergrekeholdet mitt har vært et sørgelig kapittel den siste tida. Det er trasig å se at de bare forsvinner uten å kunne gjøre noe med det

Nå er det jo heldigvis tida for å kunne kjøpe reker og planter så kanskje jeg får fiske meg en spennende pakke i posten snart
Ok, har lett frem pumpene så de er klare til avhenting nårsomhelst.
Ser at jeg tullet litt med navnet på den ene, det er alså en NewJet og ikke en miniJet, men literkapasiteten er den samme.
Jeg reiser bort på Fredag og blir vekke til Mandag kveld, så du må gjerne komme før helga og hente de.

Gratulerer med nytt kar!
Alltid moro og få noe nytt i hus.

Jeg hadde og et pumpebytte i rekekaret som gjorde at de fikk en uinnkjørt pumpe der uten at det ga meg noe problem, de griser jo fint lite så jeg bare matet veldig forsiktig i noen uker og var nøye på vannbytter pluss at jeg skviste filteret fra den gamle pumpa i vannet til de. Det gikk helt fint. Ingen reker døde under den prossessen.

Er fortsatt litt misunnelig på Adolfoiene dine...
Ser de har disse på Tropehagen nå, men jeg må jo få ut trillene fra 170 literen før jeg får inn noe nytt nå, så jeg må bare nøye meg med og se på de for nå. Hvis de enda har noen når trillene flytter så er det mulig jeg kjøper meg en gruppe av de.
Hehe nå ble jeg gira her! Adolfoi i butikk i Tromsø! Dette må definitivt sjekkes ut. Når jeg likevel skal til deg så stikker jeg innom der også. Kanskje jeg tar turen i ettermiddag da.

Hvor mange triller har du hos deg nå? Ingen interesse for dem fra noen? Jeg kunne evt tatt dem med meg og hatt de til klorekene. Skulle gå bra med voksne fisk sammen med dem. Da kan du dra å kjøpe adolfoi i dag! Men ville sjekket at det er ekte adolfoi i butikken, de kan jo være feilidentifisert...
Anna U.
Hehe nå ble jeg gira her! Adolfoi i butikk i Tromsø! Dette må definitivt sjekkes ut. Når jeg likevel skal til deg så stikker jeg innom der også. Kanskje jeg tar turen i ettermiddag da. Hvor mange triller har du hos deg nå? Ingen interesse for dem fra noen? Jeg kunne evt tatt dem med meg og hatt de til klorekene. Skulle gå bra med voksne fisk sammen med dem. Da kan du dra å kjøpe adolfoi i dag! Men ville sjekket at det er ekte adolfoi i butikken, de kan jo være feilidentifisert...


De så definitivt ut som Adolfoi for meg, men jeg er jo ikke ekspert på de heller. :p
Jeg har 7 triller som det ikke er noen interesse for, du kan gjerne få de tilbake om du vil.
Jeg skal til pyramiden i ettermiddag i halv fem tia. Kan jo ta med triller og pumper dit om du vil?
Adolfoi og Duplicareus er helt like, eneste måten å finne forskjell er å kjenne på finnene. Jeg som har adolfoi fra før ville ikke kjøpt de uten å kjenne selv hva det er. Synes det hadde vært en fordel om det var adolfoi hvis du kjøper dem for da kunne vi byttet yngel for å få nytt blod i gruppene Spent på prisen!

Hvor lenge blir du på Pyramiden tror du? Er ikke ferdig på jobb før kvart over fire så trenger nok litt mer tid før jeg kommer meg avgårde dit. Men kommer bare til deg da hvis jeg ikke rekker deg på Pyramiden.
Anna U.
Adolfoi og Duplicareus er helt like, eneste måten å finne forskjell er å kjenne på finnene. Jeg som har adolfoi fra før ville ikke kjøpt de uten å kjenne selv hva det er. Synes det hadde vært en fordel om det var adolfoi hvis du kjøper dem for da kunne vi byttet yngel for å få nytt blod i gruppene;-);-) Spent på prisen! Hvor lenge blir du på Pyramiden tror du? Er ikke ferdig på jobb før kvart over fire så trenger nok litt mer tid før jeg kommer meg avgårde dit. Men kommer bare til deg da hvis jeg ikke rekker deg på Pyramiden.


Er sikkert ikke der lenger enn jeg må.. ;p
Pakker trillene og tar de med i tilfelle, men jeg må jo møte deg så du kan bekrefte om det er Adolfoier da, så da drøyer jeg og er der kl fem, ok?
Prisen var enten 110 el 119.. noe rundt der.
Tør ikke love at jeg er der til akkurat fem, men så skal forte meg med middagen
Har skjedd litt endringer hos meg i det siste. Etter at jeg fikk det nye karet har jeg fått tilbake mine C. trilineatus(7 stk) og satt dem inn til klorekene.

I går flyttet jeg L-mallene over til 100 literen, de fikk komme tilbake til sitt opprinnelige hjem. Jeg har fått låne to sirkulasjonspumper så jeg får testet ut antall liter i timen som jeg trenger til de to karene jeg skal kjøpe sirkulasjonspumper til. 1000 l/t passer helt perfekt til 100 literen synes jeg. Satte en 500 l/t i 60 literen og synes dette blir litt lite så skal kjøpe en på rundt 750 l/t tenker jeg. Nå som jeg har flyttet mallene bort fra adolfoiene er det plutselig bare adolfoiene og krystallrekene igjen i 60 literen.

Oppsettene mine er som følger:

100 liter selskapsakvarium:

7 stk l-201
2 stk ancistrus sp
stim med Boraras brigittae
10 stk neontetra
noen få flekket blåøye
noen få endlers guppy
1 stk bitteliten kampfisk

Hit skal det også komme en gjeng med C. green laser når de blir klare til å flytte fra Lisa-S. Kanskje karet er fullt når Corydorasene kommer. Det fremstår veldig tomt nå, så har egentlig tenkt at jeg kan få plass til noe mere fisk, evt en dvergrekeart her. Neontetraene er de som gjør meg litt usikker på om det er lurt å innføre reker til dette karet nå. Har jo krystallrekene jeg kan prøve med. Har lest at folk har både negativ og positiv erfaring med Neontetra sammen med dvergreker. Personlig kjenner jeg ei som har denne kombinasjonen uten at hun har mistet noen voksne reker. Men oppdrett vet jeg ikke om hun har lykkes med. Her kan man kanskje påvirke en del med innredning og masse mose, og det har jeg i dette karet. Det er overgrodd av mose og planter, med eikeløv og løs javamose og pellia på bunnen. Så det burde egentlig gå bra med dvergreker her. Kanskje jeg flytter over noen få krystallreker hit først og ser det an litt før jeg evt flytter resten og kjøper en ny art til 60 literen.

60 liter:

ca. 20 stk C. adolfoi
gjeng med krystallreker

Kunne flyttet stimen med Boraras til dette karet. Ellers så liker jeg at adolfoiene får ha karet sitt mest mulig i fred så det skal i utgangspunktet ikke noen nye fisker inn hit. Men Borarasene har jeg vanskelig for å tro at ville forstyrret noen uansett.

85 liter:

gjeng med kloreker
7 stk C. trilineatus

Klorekene skal i utgangspunktet være mutters alene i dette karet. C. trilineatus er til salgs. Lurer på om det kommer til å gå å holde det fritt for fisk... Det er jo liksom plass til mer, men pga klorekenes aggresive adferd overfor fisk og andre reker så bør de være alene har jeg hele tiden ment. En litt stor stimfisk kunne kanskje gått her. Har ønsket meg Rosentetra lenge nå, men lurer på om 85 liter kanskje blir for lite for en stim med Rosentetra. Må sjekkes. Er ikke veldig mange alternativ i forhold til samboere til rekene hvertfall. Må tenke litt på dette. Viktig at det er en fisk som holder seg i vannmassene hvertfall og ikke går til bunn på natta. Vet at guppy går til bunn på natta. Lurer på om tetraer gjør det? Borarasen gjør ikke det, for da ville jeg ikke hatt noen igjen av dem siden de er små og klorekene lett hadde tatt de hvis de fikk tilgangen.

Sånn det er mine tanker rundt oppsettene mine nå rett før lavsesongen inntrer. Kanskje det meste av planene blir utsatt til høsten. Da er det greit å ha skrevet tankene ned en plass. Får se hva som skjer
Mulig jeg er veldig heldig med mine neon, men her hos meg kryr det av både røde og grønne reker i alle størrelser. Ser masse småttiser oppi Ungdomsklubben. Og masse mini-platyer

Så det er vel bare å prøve, og se hva slags lynne det er på dine...
Tror jeg skal tørre å ta den sjansen ja Har en tendens til å tenke at fiskene mine er "snille". Men så har jeg jo bare hatt disse Neontetraene noen få dager så de er liksom ikke helt mine enda.
Her er det nye karet. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med innredning, om jeg skal ha mer planter eller mere stein og skjulesteder.

[External Image]

C. Trilineatus:

[External Image]
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap