Anna sin akvariedagbok med bilder:-) (side 21)

Spennende med nye kar.
Du har jo grønne undervannsfingre, så det er sikkert ikke lenge før det er mer enn nok planter i nykaret.

Du har jo tilogmed klart og få knipset bilder av de skye trillene!!

Trillene er litt forvirret i sitt nye hjem stakkars.. De vet ikke helt hvor de skal gjøre av seg for det er ikke så mange gjemmesteder der for øyeblikket. Skal legge ned noe mer gjemmesteder til dem i dag.

Ellers så er det nok ikke fingrene mine som er så grønne, men lyset i de to karene jeg har hatt lenge er godt nå. Dette nye har dekkglass og muligens ikke et så godt lysrør så jeg har ikke store forhåpninger.

Over til noe annet!! I dag telte jeg hele 16 stk av disse samtidig:

Herlig!!
Ellers så ser 100 literen slik ut for tida:



Og her er ancistrusfar:



100 litern ser flott ut!

Han far hadde noen flotte barter, håper noen av hans avkom som er her får like fine barter ja! )
Takk for det, hyggelig at du synes Den har desidert best plantevekst hvertfall.

Og jeg som synes ancistrusfar er pinglete I forhold til mange jeg har sett på bilder så har ikke noe særlig å stille opp med bartemessig.. Hehe. Liten synes jeg også at han er, hadde trodd de skulle bli større. Hunnen min er nok litt større enn hannen hvertfall. Kanskje han bare vokser uendelig sakte, eller kanskje han har en pause i voksingen. Tror han er tre år gammel ca nå, uten at jeg har regnet over det.

Fikk du med deg 16 småadolfoier!? Dvs at jeg har 26 adolfoier tilsammen Begynner å bli fornøyd med antallet etter vinteren. De har nok ikke tenkt å leke noe mere nå før sommeren. Oppstart i september igjen tenker jeg.
Ancistrusfar ser ikke pinglete ut på bildet iallefall.
Men hvis han er 3 år gammel og mindre enn hunnen, så er han vel kanskje litt sen i veksten ja...
Her hos meg har de tre jeg fikk av deg vokst voldsomt, og de tre nye jeg kjøpte er snart like store som den minste av de jeg har fra deg, så vekstvilkårene i kulpen er visst bra for de. Jeg inbiller meg utifra hvordan de vokser, at jeg har to hanner og en hunn fra deg, så nå håper jeg på omvent fordeling på de tre nye. De skal etterhvert fordeles rundt i de mindre karene så jeg håper jeg kan blande flokkene slik at det blir fra begge gruppene i alle karene.

26 Adolfoier er jo en flott gruppe uten at du har gjort noe spesielt for å drette de. )
Takk for flotte planter! De kom trygt fram i posten.
Skjer ikke så veldig mye på akvariefronten for tiden. Har vel gått inn i sommermodus automatisk.. Litt skjer det da: Var på tur og fanget mygglarver til tetraene her om dagen. Det var gøy å fôre med! Spesielt mine nyinnkjøpte Pristella-tetraer ble helt ville, det blir de for alt alt fôr da. Men veldig gøy å se. Neontetraene var litt mer forsiktige og skjønte kanskje ikke hva dette dreide seg om til å begynne med.. Men for hver nye dose ble de mer ivrig. Veldig artig å fôre med levende mygglarver, skal nok dra flere turer å fange.

Kampfisken min har plutselig slått ut i full blomst. Etter mange mndr uten vekst og et utseende som hunn har den plutselig vist seg å være en hann med masse blåfarge og lange finner!! Legger ut bilde av han senere.

Ellers venter jeg et par nyervervelser i løpet av de nærmeste dagene
På torsdag var jeg å hentet 12 grønne corydoras hos Lisa På fredag fikk jeg sakurareker i posten fra Sølvi

På lørdag morgen skulle jeg bare lyse inn til ancistrusfar og sjekke eggene han ligger på og lyste tilfeldig inn i ei av 201-hulene. Der var det jaggu yngel! Såg bare en da. I går kveld satt jeg foran der igjen og da var jeg snar å lyse inn i 201-hula, så snar at han far ikke rakk å dekke til ungene og dermed fikk jeg øye på to stykker! Så nå, etter laaang venting kan jeg kanskje begynne å håpe for alvor at de er "igang". Også rett før sommeren da! Varmt var det også i karet dems i går kveld, etter sola hadde stått litt på, 27 grader. Jeg pleier å ha temp på max 25 grader og liker ikke at den stiger slik. Kaldtvannsbytter i dette karet med malleyngel tror jeg ikke at jeg tør.

Og når jeg alt var i gang med å oppdage yngel så oppdaget jeg en flekket blåøyeyngel i samme slengen. Trodde først det måtte vært Moskitoene som hadde vært på ferde, men så oppdaget jeg de skinnende blå øynene, og da var det ingen tvil. Har jo sett lek på dem(for lenge siden) så var egentlig ikke så overrasket. Lurer på om det er flere inni mosen der? Håper det, for der lever de nok rimelig trygt med god tilgang på mat. Spennende om jeg kan få noen nye oppdrett etterhvert!

Gratulerer med div. yngel og med grønne lasere ,nydelige coryer
Også veldig glad for at rekene er kommet vel frem,lykke til med de og.
Ser ut til at hannene har veldig fin farge på seg og ,ikke fargeløse som er ganske vanlig.
Takk

Rekene var i storform ved ankomst, de spratt noe helt forferdelig inni posen da jeg skulle se til dem! Veldig bra innpakning forresten!
Det høres bra ut ,spretne saker reker ja he he
Full fart hos deg altså! Så morsomt! Gratulerer med yngel både her og både der!
Takk for det Spennende med nye yngel ja, nå sitter jeg stadig foran der og prøver å få øye på dem. Har ikke gitt resultater så langt:-p
Spennende Anna.
Nå er det snart på tide med nye bilder fra deg. )
Ja, synes nesten det er litt for spennende! Spesielt med flekket blåøye, for jeg aner jo ikke om det er noen der og evt hvor mange.. Malleyngelen er lettere å følge med på.

Her kommer det bilder

Kampfisken som plutselig blomstret:

[External Image]

Pristella-tetra:

[External Image]

Adolfoi på glasset:

[External Image]
Artig liten fisk den blåøyen.
Det skjønner jeg godt du synes er morsomt og kanskje få oppdrett på.
En liten oppdatering i sommervarmen:

Oppdaget en yngel av L-201 her om dagen. Hannen ligger på nye yngel i hula, så oppdrettet er i gang. Det har tatt lang tid, og med to yngel av første kull og kanskje noen få flere i andre kull, så kan dette ta lang tid, hehe. Men er veldig glad for at det endelig gikk veien med disse. Og holde på i sommervarmen har de tydeligvis ingenting i mot. Det er varmere i karene mine gjennom hele sommeren. Vannbytte har jeg også trappet ned på, nå får i regelen vannbytte annenhver uke. Filtreringen er så bra nå i de to karene med maller at jeg har valgt å ikke bytte vann riktig så ofte nå i lavsesongen. Virker ikke til å legge en demper på lekslysten dems. Til og med ancistrusene har roet ned yngelproduksjonen, hehe.

Apropos filtrering. De siste dagene har Eheimen som filtrerer vannet i 60 literen begynt å bråke. I dag var den blitt så ille at jeg åpnet den for å se om det var noe jeg kunne gjøre for å hjelpe på problemet. Det kom fra motoren, en during som først var av og på, men det siste døgnet mest på. Jeg prøvde å åpne opp dekselet inn til motoren, men det fikk jeg ikke til. Tappet ned karet litt for å se hvordan trykket var i den. Men jeg fikk den ikke i gang igjen. Begynte å bli stressa. Så tenkte jeg at jeg skulle sjekke blåsvampen som sitter rundt innsuget. Der var hele løsningen. Enda det ikke er så lenge siden jeg byttet svampen som er over innsuget hadde den gått fullstendig, potte tett. Ta av svampen og vips var problemet løst. Nå tenker dere sikkert at dette ville dere sjekket som første punkt. Men har jeg akkurat samme løsninga på Am-topen som filtrerer 100 literen og der har jeg ikke dette problemet med at svampen går tett. Og foringa er ikke så ulik heller. Mer foring og masse planterester i 100 literen uten at det merkes. Så dette synes jeg er merkelig. Nå er det ikke noe problem å ha innsuget uten noe over nå om sommeren, for adolfoiene har lang sommerferie fra egglegging og rekene får jeg bare ikke til i dette karet så det fins ikke rekeyngel der heller. Men til høsten må jeg finne på noe lurt...

Ellers er det ikke mye som skjer på akvariefronten..
Vet du, mine krystallreker har også sluttet og formere seg etter at jeg flyttet de over til 375 literen.:/ Jeg ser aldri noen med egg der lengre..
Løsningen på det har jeg funnet ut må være at det karet er varmere enn det gamle karet de gikk i. Der er det konstant 27 grader nemmelig, mens det forrige karet lå på ca 24 grader og der formerte de seg villig..


Har fundert på om det kan være grunnen til at de ikke formerte seg noe særlig i 28 literen når du hadde de der da jeg ser at tempraturen der ligger på mellom 26-28 grader med dekkglasset på. Jeg har nå i sommervarmen måttet ta av dekkglasset siden Red bee rekene ikke trives i så høye tempraturer. Jeg mistet tre stykker før det gikk opp for meg at det skyldes at de hadde for varmt. Etter at karet har fått stå uten dekkglass, har ingen flere dødd.. Der skjer det heller ingenting med formeringen, men jeg håper at det skal gå seg til når det blir kjøligere til de utpå høsten, ellers så må jeg vurdere annen belysning til de for og holde det på mellom 22-24 grader der siden Red bee er kjent for og stoppe med formering når de har det varmere enn 25 grader.. :P

Morro med L-201 yngel. Gratulerer.
Hvordan går det med de?
Halloen! Da var jeg tilbake etter uendelig mange uker hjemmefra. Har vært hjemme innimellom og foret fiskene og byttet vann og det ser ut til at alle har overlevd sommeren så langt. Men det ser ikke ut i karene De er overgrodd av alger og planter og det som verre er. 60 literen har fått et lag med noe guffe som jeg ikke har sett maken til før. Lysgult av farge. Det må jo være en form for alge? Uansett så står det for tur en total opprenskning i samtlige kar. Begynner i dag!

Lisa: Krystallrekene mine er i 60 literen, som jeg mistenker at er noe alvorlig galt med fordi rekene dør en etter en. Fiskene ser ut som de har det greit, de lekte til og med her om dagen, men rekene bukker altså under. Temp har holdt seg overraskende bra på 24-25 grader så jeg skjønner ikke noe. Dette karet må overhales og pumpa må sjekkes(igjen). Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal finne ut av problemet, vet bare at noe er galt. Kanskje jeg må begynne med å øke vannskift, og så se om hvordan det oppfører seg etter noe uker før jeg gjør mere drastiske tiltak?

L-201 yngel har jeg ikke sett siden den gangen jeg skrev at jeg såg den ene. De har kanskje bukket under siden jeg ikke har foret jevlig i karet siden jeg har vært borte. Karet dems skal også overhales og flyttes til et annet rom, så kanskje jeg får litt bedre oversikt over hva som er i karet samtidig..

Nei, nå skal jeg hive meg rundt, kanskje jeg får lyst å ta noen bilder også etterhvert som karene blir rene og pene igjen

Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap