Anna sin akvariedagbok med bilder:-) (side 23)

Så hyggelig med tilbakemeldinger i tråden min!

Lisa-S: Ja ikke sant Litt misunnelig på dere som får ancistrusene så store. Hannen min er så pinglete og lite barter. Kan ikke du ta et bilde av din hann og legge ut i tråden din? Tror wigglersene ligger under ei hule, men får ikke lyst dit.

HvemErJeg: Tusen takk! Så hyggelig at du syns karet ser fint ut! Jeg er som vanlig ikke fornøyd, men begynner kanskje å føle at jeg har gjort noe rett siden flere sier de syns det ser fint ut

Mona O: Tusen takk for tips ang algene. Så det er penselalger jeg har ja. Det var jo greit å vite riktig algetype før man går til krig mot dem! Har på følelsen at jeg burde vist dette selv, og når jeg tenker meg om så vet jeg jo nå hvordan skjeggalger ser ut, har hatt dem tidligere faktisk, hehe. Da algene kom sto det ei sirkulasjonspumpe som pumpet 1000 l/t. Har nå nedgradert til 600 l/t. Har en 2224 som filter, og har på det røret som gir ståler av utblåset, og dette er senket godt under vann så selve filteret skaper nærmest null sirkulasjon. Det jeg kan gjøre for å ha mindre sirkulasjon er å ta av strålerøret på utblåset og dermed fjerne sirkulasjonspumpen. Da vil utblåset gå ut mot kortveggen på karet og skape liten sirkulasjon for algene der de er nå. Grunnen til at jeg har gjort det sånn med sirkulasjonen er at jeg er ganske redd for at bunnfiskene ikke skal få nok oksygen, men kan jo gå bort fra den løsningen hvertfall for en periode.

Nå skal jeg få byttet vann og stelt litt i karet før jeg tar lillegutt med meg og reiser på besøk til mormor og morfar God helg til alle!
I helga gjorde jeg om karet i anledning algekrig. Jeg fjernet alt jeg fant av alger på innredningen og kneip av og luket bort alt av planter med alger på. Det var skikkelig deilig å ha et fint utgangspunkt igjen. Litt lite planter, men de gror raskt.

Før:

[External Image]

Etter:

[External Image]
L-333
Har tre stykk L-333 gående her hos meg. De er egentlig Lisa-S sine, men jeg har fått låne dem og nå håper vi på egg og yngel etterhvert. Da de kom til meg var dette alt jeg kunne se av dem:

[External Image]


Nå derimot har jeg sett hvertfall en av dem komme frem og svømme overalt i karet, høyt og lavt, når lyset er slukket på kvelden. Den ene har jeg også sett viftende i hulen sin. Dette ser jeg på som et tegn på trivsel og mulig lekslyst. Ancistrusfar vifter uansett om han har noe i hula si eller ikke, dog mer intenst om han har egg. L-201ene jeg hadde viftet også når de var i lekshumør.

Nå ser jeg stadig at dem ligger slik:

[External Image]

Så jeg har tro på at de trives hos meg og har et lite håp om at de kommer i lek også etterhvert. Jeg syns det er nydelige fisk, og kan nesten ikke forestille meg hvor søte yngelen til disse må bli.


[External Image]
Ville bare vise frem de vakre synet som møter meg hver gang jeg ser inn dit. Gjengen med C. adolfoi! De er ikke så sky at de gjemmer seg hele tiden, bare når jeg kommer helt nært. De er over 20 stykker og tror det er noen småtasser der inne som jeg ikke har fått øye på enda. De har lekt noen ganger de siste ukene. Etter ominnredningen tar det nok litt tid før de kommer igang igjen.
Karet ditt ble jo ryddig og fint når du fikk luket det, men jeg som er vant til mitt mer eller mindre overgrodde kar syntes det var fint før luking og.

333 mallene ser jo ut til og trives godt hos deg. Når lekslysten har meldt seg, så får vi håpe på små søte yngel etterhvert. ;-D
Noen bilder av forskjellige fisk!

1. En green laser som er på matjakt. Disse vil jeg si er hakket mere sky enn adolfoiene for tiden. Ser faktisk at de vokser og fargen er jo bare aldeles lekker! Har 7 av disse, som kommer fra Lisa-S som kanskje er den eneste oppdretteren av disse i Nord Norge?

2. Ancistrusfar, eller kanskje skal begynne å kalle han for pingla? Han er og blir liten og bartene vokser ikke i det hele tatt. Vanskelig å huske tilbake, men jeg mener han har ligget på egg i mer enn et år, kanskje så mye som to år? Flink far er han hvertfall og det kommer stadg nye små ut av hula hans nå for tiden. God og rund er han også, lurer på hvordan han får i seg noe, han som er så opptatt!?

3. Boraras brigittae. Større stimfisk enn dette tør jeg ikke ha i karet pga reker og fiskeegg. Men disse er så fine at det gjør ingenting. Har ca 15 stk, skulle ha dobla stimen, om ikke tredobla den. Det hadde gjort seg! Flinke å stime er de også. Mulig jeg skal legge inn en bestilling hos Tropehagen på disse.

Og for de som lurer: ja, jeg har reker igjen! Etter å ha vært uheldig med div. dvergreker har jeg nå fått tilsendt 30 sakura fra Zenta. De ankom i går og var i fin form ved ankomst, etter to dagers postgang. Har farget fint ut og nå venter jeg spent på de første eggene hos disse.

Gøy med akvarium!
Lisa-S
Karet ditt ble jo ryddig og fint når du fikk luket det, men jeg som er vant til mitt mer eller mindre overgrodde kar syntes det var fint før luking og. :) 333 mallene ser jo ut til og trives godt hos deg. Når lekslysten har meldt seg, så får vi håpe på små søte yngel etterhvert. ;-D


Jeg kan nesten ikke vente til plantene gror seg store igjen! Ei plante har jeg mistet helt etter så massiv luking: Hygrophila difformis. Har du den? Kan jeg i såfall få en stilk av den en gang anledningen byr seg? Vet at Trude har denne planta også, hadde hvertfall.

Å så gøy det hadde vært hvis 333 hadde lekt snart! Da hadde jeg blitt ekstatisk!
Anna U.
[QUOTE=Lisa-S]Karet ditt ble jo ryddig og fint når du fikk luket det, men jeg som er vant til mitt mer eller mindre overgrodde kar syntes det var fint før luking og. :) 333 mallene ser jo ut til og trives godt hos deg. Når lekslysten har meldt seg, så får vi håpe på små søte yngel etterhvert. ;-D


Jeg kan nesten ikke vente til plantene gror seg store igjen! Ei plante har jeg mistet helt etter så massiv luking: Hygrophila difformis. Har du den? Kan jeg i såfall få en stilk av den en gang anledningen byr seg? Vet at Trude har denne planta også, hadde hvertfall.

Å så gøy det hadde vært hvis 333 hadde lekt snart! Da hadde jeg blitt ekstatisk!

Ja den planten har jeg, men den står i bikir karet og har vokst dårlig der, så jeg skal flytte den til 430 literen og se om den ikke kommer seg.
Gjør den det så er det ingenting i veien for at du får avlegger hos meg etterhvert.

Hvis de 333´ene leker hos deg nå snart blir jeg og helt ekstatisk!! ))
Etter storauksjonen har jeg fått noen nye tilskudd til artsmangfoldet mitt av planter. Kanskje karet ser litt rotete ut med alle de forskjellige artene, men jeg elsker planter som vokser sånn rimelige hurtig og syns det er veldig spennende å ha forskjellige planter og følge med dem etterhvert som dem vokser. Planter er en viktig del av akvariehobbyen for meg.

1. Ludwigia repens. Denne planten har jeg ikke hatt før. Veldig dekorativ da det er mye rødt i den.

2. Vallisneria americana. Vet ikke om det er "Mini twister" eller "Biwaensis". Har på følelsen av at "Mini twister" er den vanligste og at det er denne jeg har. Etter en lang periode hvor den ikke vokste har den nå kommet med mange avleggere og dermed formert seg og det hurtig i det siste.

3. Sverdplanta som har vokst seg ganske høy.
Fulgte med en liten "linselus" på det 2.bildet ditt,he,he.Vet du hvilken art det er?
Animorpher
Fulgte med en liten "linselus" på det 2.bildet ditt,he,he.Vet du hvilken art det er?


Ancistrus sp
Fikk noen bilder av adolfoiene da de danset på glasset i kveld.

[External Image]

Dette tror jeg hadde blitt ganske stilig med litt beskjæring:
[External Image]

[External Image]
Så flotte bilder av Adolfoiene! Jeg får ikke til å ta noen bilder av dem jeg, de stikker av med en gang jeg nærmer meg med kamera. hehe

Det var nok bare en gang i tiden jeg hadde Hygrophila difformis, er rimelig sikker på at de siste restene forsvant under "mørketiden" mens jeg strevde med å få lys i armaturet. =/

Takk Trude! Disse er tatt med zoom-objektivet, på behørig avstand, så skal ikke skryte på meg at jeg har stått oppi glasset og fotografert dem, det hadde de nok ikke likt så godt. Synd du har mistet H. difformisen din, får sikkert hos Lisa du også når du får vekst på sin

I dag lekte adolfoiene!! Har heller aldri sett så mange egg samlet på glasset som etter denne leken. De pleier å gjemme eggene mye bedre. Kanskje de har lagt mange flere egg? Nå får jeg garantert noen nye småtasser som vokser opp. Plukker ingen egg, de får vokse opp på egenhånd, det pleier å bli et bra antall på denne måten også. Såg noen av ungdommene være med de voksne, de lekte nok ikke, men hang litt på.

Byttet vann i dag og i den forbindelse vra det fart i 333mallene!! Den ene styrte noe voldsomt for seg selv inne i hula si, mens den andre kranglet med den tredje om ei hule. Prøvde den å komme seg inn tro? Det ble ikke til to i samme hule, den tredje havnet utfor. Men det er veldig spennende å følge med dem siden de virker aktive. Kanskje noen ekstra vannskift i tiden som kommer?

Her er en beskjært versjon av det bildet jeg likte best av de bildene jeg tok i går.

[External Image]
Flotte bilder som alltid Anna.

Så gøy at coryene dine leker, nå mangler det bare på at mallene og hiver seg til )
Du må hive deg med i fotokonkurransen med dette bildet synes jeg! =D

Vannsti
Du må hive deg med i fotokonkurransen med dette bildet synes jeg! =D


Takk for det Lisa!

Kan jeg det da? Tror ikke jeg kan det siden jeg har publisert det her! Dessuten tenkte jeg ikke at det var så bra, hehe, men det var jo hyggelig at du synes
Det er dessverre ikke lov å bruke bilder som har vært offentliggjort tidligere, i fotokonkurransene her på AF
Ånei.. leste på reglene, du har rett - det er ikke lov =P
Men jeg syns iallefall det hadde vært en bra kanditat uansett!
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap