Anna sin akvariedagbok med bilder:-) (side 25)

MajRenate
[QUOTE=Anna U.]:-) Hva var nusselig?


Nei si det. Var et bilde med en fisk som svømmende imot, men finner'n ikke nå :-/ Men den var nusselig:-p

Hehe, det var jo hyggelig å høre

Forresten så har jeg for første gang solgt ei gruppe adolfoi og det av mitt eget oppdrett i dag Litt rart å sende dem ut av heimen, men har fortsatt ca 15 stk. Blir nok ikke før til neste år at jeg evt kvitter meg med mere overskudd av disse
Jeg venter i spenning på hva denne herremannen har til planer i nærmeste fremtid. For øyeblikket ligger han på dette viset og vifter innimellom. Prøver han å lokke til seg ei dame tro? Følger spent med nå

[External Image]
Juhuuu!
Er ihvertfall det ancistrusene gjør når de lokker på damene, så dette er jo lovende. Krysser fingrene for at det skjer noe med de nå.
Flott tråd, har lest gjennom masse av den!
Kjempe fine bilder!
Det virker jo lovende ja! Skiftet 30 liter vann også i går kveld, bare for å være snil

Sjekket profilen her inne på denne malla og der står det: "Den letteste måten å skille kjønnene er at det kun er voksne hanner som som etablerer seg i huler." Det var jo enkelt. Og når jeg tenker meg om har jeg to huleboere og en som stort sett bor under ei rot og bare av og til i hula. Så så er jeg vel 90(om ikke mer)% sikker på at eg har to hanner og en hunn! Så får vi håpe det er en bra kombinasjon..

Tusen takk til Emil E for hyggelig kommentar!
Og da var 60 literen oppe og går igjen Har gått i to døgn nå med utvendig Am-top som må kjøres inn fordi jeg har så store algeproblemer i 100 literen at jeg tør ikke blande inn noe filterbakterier derifra. Disse to karene skal holdes strengt adskilt så lenge jeg sliter med alger og uforklarlig rekedød i 100 literen. Adolfoiene er de eneste jeg vet skal flytte inn der, må tenke litt på om noe mer skal flyttes over også.
Får oppdatere litt her jeg da

60 literen ble kickstartet med litt filterguffe fra Lisa. Adolfoiene og de 3 L333ene har flyttet inn her. Siden de ble flyttet(par uker siden) har adolfoiene nesten ikke gjort annet enn å leke! Synes jeg har sett hunner med egg nesten hver dag. De hadde en skikkelig runde her i helga og da plukket jeg litt egg og etter det har de tatt det med ro. Klekker eggene i et slikt fødekar for guppy. Da ligger yngelen oppi der ei stund etter klekking observerte jeg før de kommer seg gjennom sprekkene og ned på bunnen til foreldrene etterhvert. Slik er de beskyttet i den perioden de er potensiell mat for beboerne i karet.

Adolfoiene har ikke spist eggene sine hittil, men jeg har sett at eggene har blitt borte i løpet av ei natt eller to så jeg tror at noen av fiskene i gruppa spiser eggene. Det er 17 stk av dem nå, halvparten ungfisk, så det er kanskje logisk at det er de som spiser eggene? Ser de minste også er med, men de syns kanskje det er gøy med litt snacks og hiver seg med av den grunn?

Legger ved et bilde av 60 literen slik den ser ut nå.
Må legge ved en liten bildekavalkade fra leken i helga også da:

Hann jager hunn:

[External Image]

Inntar T-posisjonen:

[External Image]

Og ut kommer et egg:

[External Image]
Hunn med egg på leting etter passende plass for egget, hanner følger etter:

[External Image]

Eikeblader er populære å legge eggene på:

[External Image]

[External Image]
Her er en som ble skada i helga stakkars, men det går bra med den. Legger ut bildet fordi jeg syntes det var fint, ikke for å vise skaden

[External Image]
Veldig flott bildeserie ;D
Kjempefine bilder som viser akten og egglegging til disse coryene
Takk for hyggelige kommentarer!

Så var det 100 literen det skal dreie seg om. Den har nemlig fått seg en totalrenovering. Byttet ut sanda med ny sand. PH sank så voldsomt i dette karet at jeg ville gjøre noe med det for å kunne holde mer kontroll på vannverdiene. Så all sanda ble tatt ut og byttet. Dermed fikk jeg en "varetelling", uten at jeg egentlig telte fiskene da, men fikk sett hva jeg egentlig har oppi der. Status er ca slik:

2 voksne ancistrus
1 halvvoksen ancistrus, som viser seg å være en hunn. Denne er gul og det syns jeg er fint for de gule ynglene er mer populære blant kjøpere enn de svarte, dermed får jeg enklere solgt unna yngel og slipper å få en opphopning av for mange yngel i karet, håper jeg..
Anslagsvis 50 ancistrusyngel i forskjellige størrelser. Veldig anslagsvis, er veldig vanskelig å bedømme antall på disse.
6 corydoras green laser, som begynner å vise tendenser til leksadferd, hurra!
5 nesten voksne L201
Ca 25 Moskitorasbora

Har vært så heldig å få tak i L201 igjen. To fra Lisa-S og tre fra en butikk.

I forbindelse med bunnskiftet ble alt av algebefengte planter kastet, og bare de helt øverste toppene ble tatt vare på og plantet på nytt. Så nå ser karet ganske plantefattig ut. Legger ved et bilde av det slik som det ser ut nå.
Flott bildeserie fra adolfoiene!

Krysser fingrene for at algene gir seg hos deg nå!
Gratulerer med nye L-201 maller!
Det var da noen fantastiske bilder av Cory-lek!

Takker for titten
Tusen takk for hyggelige kommentarer!

Skulle se etter bilder fra lenge siden jeg kan delta i fotokonkurransen, for nå er jo karene nesten fri for planter pga alger. Fant ingen jeg kan bidra med desverre, men fant dette. Savn! Nå vil jeg at plantene mine skal vokse kjempefort!

[External Image]
Plantene mine visner og penselalgene stortrives! Jeg blir så lei meg, jeg som alltid har fått plantene til å gro godt, og ikke noen spesielle algeproblemer. Det er nesten til å ville gi opp... Ser ut som at jeg skal miste Bacopa carolinianaen min og sagitaria subulataen og Limnophila sessilifloraen av alle ting! De har begynt å visne i løpet av de siste dagene og har bare litt av hver siden jeg har luket bort alt pga alger. Får lyst å avslutte hele karet det går bare ikke veien med det for tiden. Har lagt inn bestilling på plantegjødsel og div annet i kveld og håper på rask levering. Det begynner å haste med tiltak oppi der nå.. *LEI*
...Og så gikk det bedre igjen Kjøpte inn 5 SAE til dette karet og så dro jeg bort en uke og kom tilbake til gullende rent kar, med planter som begynte å vokse som de skulle igjen! Det gjorde godt for motivasjonen, jeg hadde glemt hvor godt jeg liker å se plantene vokse. Liker det nesten like mye som å se på fiskene.

Sliter litt med planteveksten i 60 literen så her har jeg bare de aller enkleste plantene.

Ellers var jeg så heldig å få broren min til å stikke innom Dahls Dyrerike før han kom på besøk hit for halvannen uke siden. Han bor på Rygge så det var ikke lange turen for han. Han kom hit med 5 stk Betta Imbellis og 5 stk Betta Burdigala av alle ting! Har skjønt det slik at sistnevnte er ganske sjelden her i landet og lett kan forveksles med Betta Uberis. Men denne jeg kjøpte har lokasjon BangKa(eller hvordan det nå skrives) og jeg mener bestemt jeg kan stole på at de har gitt meg riktig art. Drømmen er jo oppdrett på disse selvfølgelig, men tør vel ikke tro så mye på det enda. Det går hvertfall veldig bra med dem, de fant seg fort til rette i sine hjem og i går da jeg gav Burdigalaene mikroorm så jeg noen veldig vakre fisk som var fremme og spiste. Spesielt en skinte i turkis, med mørk rød bunnfarge: jeg ble helt betatt så vakker var han. Burde tyde på at de trives når de farger så flott ut! De andre var ikke like fine i fargene og hadde langsgående striper så regner med det var noen hunner der. Og kanskje en el to underdanige hanner? Er utrolig spennende å ha noe nytt og sjelden i karene, fisker jeg ikke har erfaring med. Legger ved et bilde av hver art, bilder tatt dagen etter ankomst, de er vakrere nå! Burdigala først.

Nydelige bettaer! Er så mange spennende varianter av disse
Tilfeldig bekjentskap
© Knut Kjesbu
Reklame for plussmedlemskap