Anna sin akvariedagbok med bilder:-) (side 4)

Bare å ta kontakt det, så ordner det seg nok Har alltids litt/mye overskudd av planter også som ellers går i søpla.

Hvis dere vil ha algespisere har jeg masse ancistrus i begge farger for salg etterhvert.

Like greit å bli kvitt overskudd gjennom folk man kjenner til, heller enn å annonsere dem eller ta dem med til dyrebutikken
Planter trenger vi, filtergugge trenger vi og ancistrus trenger vi(jeg, siden min kjære ikke vil ha).

Vi får prates på neste klubbmøte
Kampfiskegg
Den er grei Elise!

Jeg fikk rett angående kampfiskene. I går kveld var det rede med egg i hjørnet dems
Yey, dritkult!

Lykke til med dem da
Corydorasegg!!
Var på hytta i helga, og da vi kom hjem i går oppdaget jeg en hel del adolfoiegg Har sett de har vrimlet hver dag siden jeg flyttet dem. En del var hvite inni, men regner med det går på uerfaren-etter-lang-sommerferie-kvota og at det ikke er lenge igjen til de legger nye egg. Forer disse med mikroorm, røde mygg og diskusbits nå for å få dem runde og fine. Syns de er litt vel slanke nå.

Dette er gøy!
Har full formering i alle kar:-)
I klorekekaret kryr det av småreker som det har gjort siden i juli.

I crs-karet har formeringen begynt igjen etter en pause på hele sommeren(for varmt, ustabile vannverdier). Ser masse små der inne nå, og det er så koselig

I selskapskaret(110literen) er det er rede fullt av kampfiskyngel.

I 60 literen har adolfoieggene klekket så regner med det er noen søte små der nå, i tillegg til at nytt kull med ancisturus som har kommet ut av hula og henger i en klynge på glasset. Her skal det fores mye fremover!

Så gøy!!! Her er det bare platy-yngel foreløpig, men er søte de også ;D
Ja ikke sant

I dag når jeg kom hjem, lekte kampfiskene igjen. Klarer ikke se helt hva som er i redet, så vet ikke hvordan det går med de eggene som ble lagt for noen dager siden.

I dag fikk jeg sakurareker i posten og de skal få bo i adolfoikaret. Kjempegøy med nye rekeart! Ser antydning til egg hos en eller to av dem så blir vel oppdrett på disse også om ikke alt for lenge tenker jeg
En liten oppdatering:

I går såg jeg nøye inn i 100 literen etter foring med diskusbits, og da såg jeg at L201 har funnet seg godt til rette og kommer frem for å spise når det dukker opp mat. Selv den lille yngelen som fulgte med foreldrene spiste masse. Det varmer i hjertet å se både små og store ta til seg mat.

En annen ting som varmer i hjertet er å ta corydorasegg i nærmere øyesyn og se den lille yngelen røre på seg inni egget. I går kveld var det like før klekking, regner med de har klekket når jeg ser inn til dem i ettermiddag. Jeg skrev for noen dager siden at disse coryeggene hadde klekket, men jeg var nok litt for tidlig ute. Coryegg bruker en del flere dager på å klekke enn kampfiskegg. Om et par dager skal jeg begynne å fore mere med mikroorm i dette karet i håp om at yngelen skal få nok å spise slik at flest mulig vokser opp i foreldrekaret. Har ikke utstyr til å ha dem i egen beholder å fore dem der. Så nå krysser jeg fingrene for at jeg får se flere fra dette første kullet vokse opp.

En tredje ting som er meget gledelig er at mine corydoras trilineatus vrimlet på glasset i går kveld. Disse har ikke lekt så vidt jeg vet, og jeg har ventet lenge på at det skulle skje noe i den gruppen. Kanskje jeg blir C.trilineatusoppdretter også snart

Kampfiskeggene klekker nok i dag, siden de var lagt på tirsdag. Mener det skal ta to dager for disse. Faren er hvertfall flink, så blir spennende å se hvordan det går med disse.

Bilder kommer!

Syns du tar kjempefine bilder jeg Er også helt enig med deg i valg av fisk, cory, maller, kampfisk og reker )) Jeg må nok få tak i en dame til Arnold-kampfisk, har ikke prøvd dette med skumredebyggere enda, bare munnrugende betta.

Så artig at du har en Lyngshest, de er det vel ikke så veldig mange av, eller?
Takk for det Rita! Det var jo hyggelig at du syns. Jeg skal prøve å ta bilder med de innstillingene du nevnte i din tråd, og se om jeg kan få tatt bedre bilder. Jeg har ikke satt meg inn i dette med bilderedigering, og derfor er ikke mine bilder etterbehandlet i det hele tatt. Ettersom eg leser får jeg inntrykk av at det nesten er et "must".

Det finnes ca tre tusen eksemplarer av lyngshesten. En veldig fin liten hest, med en facinerende historie
Lyngshester er kjempefine! Hadde tre stykker da jeg var yngre. Vokste opp på gård, og da var det ideelt Synd at så få har oppdaget denne fantastiske, lille hesten...
Flere som kjenner til lyngshesten her ja! Jeg har i noen år tidligere laget oversikter over lyngshester, og studert stamtavler og samlet bilder. Har ikke holdt oversikten de siste år, men siden det er gamle hester du snakker om kjenner jeg mest sannsynlig til dem

Må vel holde meg litt til tema her også:

Mine adolfoi har til min store glede blitt mindre sky og dermed mere fotogene etter at de flyttet. Det har jeg jo utnyttet de siste dagene, så har fått noen brukbare bilder.

[External Image]
[External Image]

Sakurareker
[External Image]
Nydelige fisker =) Vet du om det blir auksjon i November foresten?
Bacopa caroliniana
Er hvertfall nesten helt sikker på at det er riktig navn på denne planten. Har hatt den ganske lenge nå, og den vokser godt. En periode fikk den skikkelig rødskjær, og den har det fortsatt. En dekorativ plante egnet for å ha bak eller på siden i karet.

[External Image]

[External Image]
Rutta89
Nydelige fisker =) Vet du om det blir auksjon i November foresten?


Tror det! Blir vel info om hva som har skjedd på den fronten på neste klubbmøte!
I går kveld plukket jeg ut en del av eggene som ble produsert av adolfoiene dagen før. Spent på om jeg klarer å drette dem i egen liten tank med mikroorm. Hvis det går bra har jeg nok klart å doble antallet på et forsøk. Men tror vel egentlig ikke det går.. Så heldig er liksom ikke jeg...Men har hvertfall lest nok til at jeg vet hvordan jeg skal gjøre det. Spennende!
Jeg er helt overgitt over hvor produktive fiskene mine er for tida Stor gladnyhet er at mine nyervervede L201 har lagt egg. Det hadde jeg aldri trodd at de skulle finne på å gjøre så tidlig etter flyttinga!

Kampfiskene har også lagt nye egg i dag. De driver jo ikke med annet for tiden, hehe. Ser en og annen yngel blant flyteplantene, så nå kan jeg ikke tenke meg annet enn at det må vokse opp noen av dem på egen hånd.

Venter spent på at adolfoieggene skal klekke..

Dette er gøy!
Sakuraoppdatering: Disse har farget helt ut nå, og er bare så nydelige! De yngre har ikke samme fargen som de voksne, men regner med de farger mer og mer ut jo eldre de blir.
Tilfeldig bekjentskap
© Rolf H Dahl 2013
Reklame for plussmedlemskap