Anna sin akvariedagbok med bilder:-) (side 7)

Ja ikke sant! Tror det hadde noe med samspillet mellom individene som gjorde at de skiftet farger. For etter at denne døde, har fargene på alle stabilisert seg. En annen forklaring på fargeskiftet kan være at de var nyere i sitt miljø da dette bildet ble tatt. Kanskje det tar noen mndr før ting, og dermed fargene dems stabiliserer seg.
Jeg er i skikkelig fiskekjøpemodus! Er så mye jeg har lyst på! Var innom Tropehagen og lot meg friste i dag.. Har tenkt å kjøpe meg noen guppy til klorekekaret, for å teste ut om det går. Men jeg tar aldri steget og kjøper. Er bare innom butikkene og ser. Har jo blitt så gla i det levende jeg har, at jeg er veldig redd for at det skal bli noe kluss med evt nyinnkjøpte fisk, siden jeg ikke har noe karantenekar.

Stjernedanio har jeg hatt tidligere og den er i butikk nå. Fristende, men fikk dem aldri helt til. Men har nok bedre forhold for dem nå enn jeg hadde da.

Og i dag såg jeg en fin liten stimfisk som de kalte for Gertruds regnbuefisk. Jeg finner den ikke igjen i basen, så jeg vet ikke helt om den er aktuell.. Noen som vet hvilken fisk det kan være snakk om? Ergerlig at jeg ikke fikk med meg den latinske navnet på lappen... Det kan være denne.

Ellers er jeg frista til å bestille Boraras brigittae, men lurer på å vente til etter jul. Klovnkilli vil jeg også ha.. Hehe, mye akvarietanker for tiden.

Jeg tenker også på å utvide stimen med 5 C. trilineatus som jeg har. Så jeg såg om de hadde dem inne også i dag. Og det hadde de. Jeg kan beskrive nøyaktig hva jeg såg i det karet de hadde det de kaller for leopardpansermalle(C.trilineatus) heretter kalt leo for enkelhetsskyld: halvvoksne leo(med latinsk navn C. Trilineatus) som er prikk like mine til kr. 59 pr. stk. Så hadde de mange voksne leo som de kalte for leopardpansermalle med noen bokstaver bak. Latinsk navn på disse var C.julii! Kr. 79 pr stk for disse. Og så mye har jeg lest her på af at c.julii kan det da ikke være. Men det som var rart er at de ikke var helt lik på de C. trilineatus jeg kjenner og som var i samme kar som dem. Jeg studerte dem nøye og klarte ikke først å se hva som gjorde dem ulike. Men så såg jeg det: Tegningene på hodet var mere definerte prikker på disse voksne, enn de var på C. trilineatus. På C. trilineatus kan det bli noen streker også i prikkemønsteret hvis dere skjønner hva jeg mener. Klarer ikke forklare det noe bedre.

Får lyst å kjøpe, men tør ikke å ha de rett over i karet til mine dyrebare maller, så det må bli karantene på noe vis. og eneste muligheten for karantene er klorekekaret, hvor det pr dags dato er bittesmå yngel bare.

Ellers så formerer sakurarekene seg voldsomt. Så skjønner hva folk mener med at disse er enkle. Krystallrekene er ikke like enkle, det ser jeg helt klart.

Legger ved et par bilder. Klorekehunn som titter ut fra tilholdsstedet sitt.
[External Image]
L201
[External Image]
Hei!
Du har sikkert fått høre det tidligere, men jeg syns du tar fantastiske bilder!
Det er liksom en slags sjarm over bildene dine syns jeg og det samme gjelder tråden
Jeg likte spesielt det bildet av hannkloreka som hadde så mørke klør at først så så man ingenting, men når man vridde litt på hodet ble man plutselig overrasket over å se noen mørkeblå klør

Ellers tenkte jeg på en fisk som kansje hette Gertrudae eller noe slikt og kan det ha vært denne du så?
Da får jeg avslutte med å si at du må virkelig fortsette å holde oss lesere oppdatert med dine bilder
Det blir å følge med her!.

Mvh Tobias
Takk for hyggelig kommentar Tobias!

Og det var akkurat den fisken du linket til jeg såg, så det var supert at du tok deg bryet. Jeg står i fare for å dra bort i dag igjen, for å kjøpe denne fisken. Må bare lese litt mer om den først.
Anna U.
Takk for hyggelig kommentar Tobias! Og det var akkurat den fisken du linket til jeg såg, så det var supert at du tok deg bryet. Jeg står i fare for å dra bort i dag igjen, for å kjøpe denne fisken. Må bare lese litt mer om den først.


Og da var 6 eks. av denne lille fisken kjøpt! Pluss to til C.trilineatus. For å fylle på stimen min.
I går fikk jeg se lek på adolfoiene på nært hold Og da var det fram med kameraet. Veldig facinerende å se på dem der de la egg etter egg. Har så lyst å plukke eggene, men er redd for at jeg ikke skal klare å få fore yngelen opp! Er jo masse jobb, og er ikke hver dag jeg har like lyst å holde på med vann.. Så de ligger der bare foreløpig.
Fine bilder Anna ^^,

Driver du oppdrett på L201?? =)
Takk for det!

L201-mallene legger egg ved hvert vannbytte kan det se ut som. Har ikke sett yngel enda, virker som eggene blir spist. Jeg tør ikke forstyrre dem, så akkurat nå vet jeg ikke hvordan ståa er for disse. Men har håp om yngel ganske snart! Skal bytte vann der i ettermiddag, så får vi se hehe. Er du interessert i denne malla? Kjøpte dere ancistrus på auksjonen?
Ble ikke noen ancistrus nei =) Vi hadde et strengt budsjett. Jeg ble interessert da jeg så dem, de var så fine. Har et kar som bare har indiske glassmaller(nødløsning), men har litt lyst å bruke det som mallekar. Men det må bli etter jul tror jeg =)
Mallekar er tingen vettu Når du sier at de indiske glassmallene er en nødløsning, mener du at de skal bort til fordel for andre maller?

Etter jul hørtes lurt ut, for da har jeg sikkert noe ancistrus å avse hvertfall Alle de som var store nok til å selges ble med på auksjonen, så de jeg har nå er alt for små enda. L201 blir det nok veldig lenge til jeg har å avse, for hvis det blir yngel av eggene snart så er disse trege i veksten. Synd, for det hadde vært artig å kunne spre mine fine fisker til seriøse folk! Unner flere å oppleve den gleden dem gir skjønner du

Hvordan går det med regnbuene?
I dag har jeg måttet gjøre den mindre hyggelige delen av hobbyen min. Avlivet den syke coryen og kampfiskhannen som jeg har laget tråd om i sykdomsforumet.

Hadde lyst å benytte sjansen med coryen å kjenne på finnene slik man gjør for å skille ekte og falsk adolfoi. Men det gjorde jeg etter den var kokt, og vet ikke om det hjelper da. Det ytterste hudlaget er nok ikke helt identisk med når den er levende. Men det kom jeg ikke på før etterpå. Så nå lurer jeg på om det er i skinnet eller i beinet at ruglene til falsk adolfoi er.. Kanskje jeg skal poste en tråd om det.. får se om jeg vil.. Finnene var hvertfall helt glatt.

Kampfisk skal jeg ikke ha mere. Hunnen er under vurdering nå om jeg skal beholde den eller ikke.

Litt trist nå
Anna U.
Litt trist nå:-(


Skjønner jeg godt... Det er ikke moro å måtte avlive fisk...
I dag går jeg med store planer...

Jeg lurer rett og slett på å flytte klorekene til 100 literen. Skal jeg tørre å ta den sjansen?!? Har veldig lyst!

Grunnen til at jeg har så lyst til det er at jeg sliter med krystallrekene. De har en 20 liter med et nytt filter som bare fikk fire uker innkjøring i det karet det går i nå etter en liten kickstarting. Har slitt med nitritt helt frem til for et par uker siden pga at filteret fikk for lite belastning. Tror det som gjorde at nitritten endelig gikk over var at jeg øket foringa. Foret veldig minimalt, kanskje en og max to ganger i uka hele tiden. Så ble jeg lei av at det stadig var utslag på nitritt, 0,025, og begynte å fore mer og da gikk det over. Men rekene har fortsatt ikke fått egg. Nå er jeg lei av å se på at de ikke har det optimalt og formerer seg! Hadde en liten periode i høst før jeg fikk nitrittproblemene hvor de formerte seg og har noen få yngel etter dette, men etter det har det vært helt stopp.

Hvis jeg flytter klorekene til 100literen, får jeg 28 literen ledig og kan flytte krystallrekene dit, hvor filteret er godt innkjørt og jeg har de mest stabile vannverdiene.

Planen min innebærer også å prøve meg på skikkelig oppdrett av adolfoiene. Plukke egg og ha de over i en bb-beholder. Det blir noen uker med stell av yngelen daglig, før jeg vil flytte yngelen over til 28literen med krystallreker. Hvis jeg får til et større kull adolfoi hadde jeg vært i ekstase! Det er en stor drøm jeg har å få et kull med disse til å vokse opp.

Høres det ut som en god plan?

Jeg synes det hvertfall. Skal hele tiden følge nøye med hvordan det går med klorekene, og går det ikke å ha dem der må jeg gjøre om oppsettene tilbake til slik de er nå. Mye jobb, men jeg elsker å stelle med karene på ettermiddagene så tror det skal gå bra.

Oppsettene mine blir da som følger:

100 liter:

7 stk L201
7 stk C.trilineatus
6 stk flekket blåøye
3 stk kloreke med barn.

60 liter:

10 stk C. adolfoi
3 stk ancistrus sp
sakurareker

28 liter:

Krystallreker
C. adolfoi-oppdrett

Ble litt gira her nå, vil hjem å begynne! Merkelig det der hvordan tankespinn og ideer kan gjøre meg så utålmodig..

Flere som har det sånn?
Bra plan!!!
Ja, det er flere som har det sånn! Men mine tankespinn inneholder et par kar til, og noen flere arter, og idèene skifter hele tiden. Og i natt drømte jeg faktisk at jeg fant en discus i sluken på badet... Og jeg som ikke har ønsket meg discus før, hm... ;D

Håper du får oppdrett på disse nydelige coryene! Skal bli spennende å følge med
Ja, Sissimor, nå skal bare adolfoiene sette i gang igjen, nå er jeg klar! Tror jeg hvertfall..

Flyttingen av rekene ble gjort, og jeg har allerede flere krystallrekehunner med masse egg

Så er det bare å krysse fingre og det man har for at klorekene ikke gjør noe dumt i det store karet.. Foreløpig har de bare voksne corydoras og L-maller sammen med seg, men håper er jo at alle skal formere seg.. Så får vi se om det skjer.

Ingen action i det karet for tiden, etter at kampfiskene flyttet ut. Det irriterer meg egentlig. Har hatt gruppen på C.trilineatus lenge nå, og har ikke sett noen egg. Ingen yngel å se heller.. Alt annet jeg har som svømmer formerer seg jo, så hvorfor ikke disse?
Adolfoiene hørte på mine ønsker og lekte fra jeg kom hjem i går halv fem, og avsluttet vel i ti-tida på kvelden Har brettet ut ei algekule som hadde gått litt i oppløsning, og denne såg det ut som de foretrakk å legge eggene på. Tror de aller fleste eggene ble lagt på denne. Og da ingen spiser eggene heller, var det en meget enkel eggsamling jeg gjorde da de var ferdige, plukket bare opp dette "algeteppet".

Har lagt eggene i en firkantet plastbeholder som rommer ca ti liter vil jeg tro. Her har jeg satt på tilføring av luft og en varmekolbe for å holde temp. oppe frem til klekking(raskere klekking). Tror jeg skal ta ut varmekolben når eggene klekker, så jeg har en mindre ting å passe på ved daglig vannbytte. Temp. i stua er stabil, og jeg har ikke varmekolbe i noen av karene.

Senket PH med eikebarkekstrakt og hadde oppi noen dråper esha 2000, begge for å motvirke muggdannelse. Håper virkelig ikke det blir problemer med mugg oppi der! Nå VIL jeg få til et stort kull med adolfoi!! Kjempespent nå
Så gøy! Jeg krysser fingrene for at det går bra!
Det gikk desverre ikke bra denne gangen. Eggene mugnet alle som en etter noen dager. Jeg tror det skjedde fordi temperaturen ble høyere enn det jeg hadde stilt inn varmekolben til. Jeg ville ha temp på 25 grader, men da jeg sjekket eggene og oppdaget at de var mugnet var temp på 28 eller 29 grader. Så den varmekolben må jeg nok kjenne litt bedre før jeg bruker den til så små vannmengder flere ganger.

Neste gang skal jeg ikke bruke varmekolbe i det hele tatt. da skal temp holde seg på 24 grader i stua.

Men må innrømme at jeg blir litt lei når jeg prøver på oppdrett og ikke får til. Adolfoiene har jeg en liten venteliste på(hehe) så jeg vil jo så gjerne få til et kull med disse så flere kan få glede av dem. Jeg vil ikke prøve på nytt før jul, men etter jul skal jeg gjøre et nytt forsøk.

Ellers har jeg ikke gjort noe annet enn å bytte vann den siste uka. Rekene formerer seg bra, men mallene har jeg inntrykk av at tar det litt med ro for tiden.
Uff kjedelig at det ikke ble noe av eggene ,men det er sånn som skjer. Håper du får det til neste gang . Går venter på at mine Adolfoier skal sette igang igjen
Takk for kommentar Sølvi! Jeg får det nok til en vakker dag! Trøster meg også med at det er ingenting man lærer mer av enn sine egne erfaringer Det har jeg lært gjennom mange år med hest som jobb og hobby.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap