Tips til filtrering av små akvarier

Hva slags filtrering og lufting passer greit på små akvarier fra 10l-60l?
Ulike typer Aquaclear Powerhead?

De filtrer vel, og er på samme tid en luftpumpe?
Så lenge filteret lager god nok bevegelse i vannoverflaten trenger man ikke luftesten e.l. i tillegg. Til akvarier på 10-30L passer f.eks. hangon-filtrene fra Aquatic Nature (fåes kjøpt hos Akvariereker.no) fint. I større kar enn det, som 30-60L, passer f.eks. en Fluval 2+ greit, selv om innvendig filter tar opp dyrebar plass i et så lite kar. Jeg bruker utvendig filter Tetratec Ex 600 i to av 63literne mine. I en av de andre har jeg en Fluval 3+, og i det siste en Fluval 2+ samt en Fluval 1+ som i hovedsak er der for å holde bakteriekulturen i gang.

Det finnes mye forskjellig å velge i. Det meste av innvendige filtre samt hangon-filtre (spesielt de jeg nevnte) bør modifiseres mes blåfiltersvamp, da filtermassen som følger med er veldig stusselig. På Fluval sine innvendige filtre er det vel nesten så filtermassen kan fordobles ved modifisering
I små kar (mindre enn 100l) har jeg etterhvert gått helt over til Eheim Biopower filtre - de er supre, helt rekesikre og med skikkelig filtermateriale til å være innvendig.
Eneste er at de går relativt fort tette, men det er bare å rense forfiltermodulen som regel - enkelt og greit
Tilfeldig bekjentskap
© Kent Evenrud
Reklame for plussmedlemskap