Trenger råd! :(

Jeg orker ikke ta hele historien fra starten av, så dere får legge godviljen til og svare på sluttspørsmålet mitt.

Jeg har to pumper gående i akvariet nå.
Den ene pumpa har innkjørte filtre, og har stått i 3 mnd nå.
Jeg skal bytte ut den pumpa med en litt mindre en, som nå er satt i akvariet sammen med den som allerede er der. Den har splitter nye filtre, og har kun stått i akvariet i 2 dager nå.
Det vil si at det står to pumper i akvariet akkurat nå.

Spørsmålet er da;
Hva skal jeg gjøre med nye dannelser av nitritt osv?
Og vil dette oppstå i like høy grad som ved oppstart av akvarium?

Eneste jeg har merket i vannverdi-endringer er at KH og GH har forandret seg til det såvidt verre siden jeg satt den nye pumpa oppi.
Noen som har noen gode forklaringer og råd til meg?
Så lenge den gamle pumpa/filteret fortsatt står og går, blir ikke vannverdiene påvirket. Det gamle filteret har jo alle bakteriene inntakt, og sørger for å bryte ned avfallsstoffene til nitrat som vanlig.

I løpet av de neste ukene, vil en tilsvarende bakteriekultur dannes i det nye filteret, og du kan da fjerne det gamle.

Et annet alternativ vil være å vurdere om du kan flytte de gamle svampene inni det nye filteret, slik at du slipper å ha begge gående samtidig. Eventuelt skvise så mye gugge som mulig i en bøtte akvarievann, og la de nye svampene suge opp all gørra (såkalt "kickstart" hvor bakterier blir overført ny svamp).

Men kan du la begge filtrene gå side om side i noen uker, er jo dette en veldig grei måte å gjøre det på, uten å risikere noe i forhold til vannverdiene dine

Innsetting av et nytt filter bør forøvig ikke påvirke KH og GH på noen som helst måte, så den forandringen har nok en annen forklaring
Jeg tror det kan ha noe å gjøre med vannbyttene i det siste, har hatt en sommerfugl-ciklide som har blitt så slapp i fargen..
Men det er bare en tanke!

Takk for hjelpa!
Tilfeldig bekjentskap
© Tiril Haug
Reklame for plussmedlemskap