- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Identifikasjon og ligger bare på bunn
Identifikasjon og ligger bare på bunn
Hei, jeg fikk i går et ikke så veldig gammelt kar på 15 liter av min svigermor som ikke orket mer av akvarieverden, så jeg fikk det.
Både før og etter jeg fikk det, så har denne fisken ligget bakerst i akvariumet, helt nede ved grusen. Jeg lurer på om dette ligger i dens gener at det er normalt eller om det er noe galt med fisken.
Jeg vet heller ikke navnet på denne fisken da jeg fikk det av svigermor som antageligvis ikke vet det heller.
Både før og etter jeg fikk det, så har denne fisken ligget bakerst i akvariumet, helt nede ved grusen. Jeg lurer på om dette ligger i dens gener at det er normalt eller om det er noe galt med fisken.
Jeg vet heller ikke navnet på denne fisken da jeg fikk det av svigermor som antageligvis ikke vet det heller.
Postet 17.06.10 kl 10:31
Endret: 17.06.10 kl 10:34
Ser ut som en molly av noe slag.
Prøvd å bytte ut litt av vannet?
Nei, hvis dette er en molly er ikke dette normal oppførsel.
Denne holder seg i midt og topp-sjiktet. Du kan ha nitritt i vannet, hvis karet ikke har stått så lenge.
Hvis karet ditt er på 15 liter er det altfor lite til de fiskene vi ser på bildet her. Da vil de muligens dø av mistrivsel etter hvert.
Prøvd å bytte ut litt av vannet?
Nei, hvis dette er en molly er ikke dette normal oppførsel.
Denne holder seg i midt og topp-sjiktet. Du kan ha nitritt i vannet, hvis karet ikke har stått så lenge.
Hvis karet ditt er på 15 liter er det altfor lite til de fiskene vi ser på bildet her. Da vil de muligens dø av mistrivsel etter hvert.
Postet 17.06.10 kl 10:35
Endret: 17.06.10 kl 10:36
De har vært i akvariumet i et halvt år uten problemer.
Jeg la merke til i går at den er litt surrete til å svømme, når den helt plutselig bestemte seg for å svømme (ikke så mange cm over bakken) så svømte den litt skjeve og nesten opp ned.
Ser ut som den må ta i litt ekstra hardt med finnene også. hmm
Jeg la merke til i går at den er litt surrete til å svømme, når den helt plutselig bestemte seg for å svømme (ikke så mange cm over bakken) så svømte den litt skjeve og nesten opp ned.
Ser ut som den må ta i litt ekstra hardt med finnene også. hmm
Postet 17.06.10 kl 10:39
Postet 17.06.10 kl 10:41
Postet 17.06.10 kl 10:44
Endret: 17.06.10 kl 10:45
15 liter er for lite for de fiskene. Selv om kanskje fiskene har vært i akvariet i et halvt år uten problemer, er det for lite.
(Og man kan jo spørre seg: Hvis det ikke har vært problemer, hvorfor orket din svigermor plutselig ikke mer av akvarieverden?)
Men hvis du fortsatt insisterer på at det går bra (som mange har en tendens til å gjøre), kan jeg ikke si deg annet enn lykke til og beklager forstyrrelsen.
(Og man kan jo spørre seg: Hvis det ikke har vært problemer, hvorfor orket din svigermor plutselig ikke mer av akvarieverden?)
Men hvis du fortsatt insisterer på at det går bra (som mange har en tendens til å gjøre), kan jeg ikke si deg annet enn lykke til og beklager forstyrrelsen.
Postet 17.06.10 kl 10:53
Postet 17.06.10 kl 10:56
Postet 17.06.10 kl 11:17
Søk i Akvaforums fiskebase. Her kan du legge inn størrelsen på akvariet, og få opp en liste over arter som kan holdes i et akvarium på denne størrelsen.
Hvis du vet pH i springvannet ditt, kan du med fordel også legge inn filter på pH-verdier som ikke avviker for mye fra springvannet.
Hvis du regner deg selv som nybegynner, kan du også filtrere på vanskelighetsgrad Lett/Ganske lett/Middels.
Hvis du vet pH i springvannet ditt, kan du med fordel også legge inn filter på pH-verdier som ikke avviker for mye fra springvannet.
Hvis du regner deg selv som nybegynner, kan du også filtrere på vanskelighetsgrad Lett/Ganske lett/Middels.
Postet 17.06.10 kl 11:24
Postet 17.06.10 kl 11:29
gi bort fiskene å kjøp deg noen kissebærreker =)
de er sjarmerende lette og holde, og gjør rent karet.
de masseproduserer seg også så har man kjøt ca 10 blir de fort 50 så 100 så 300 =) men det er bare å tynne ut bestanden eller få seg større kar
de kan komineres med killi eller snegler, skjønt killi ville nok holdt en rekebestand i sjakk og 15L er i minste laget selv for killi
de er sjarmerende lette og holde, og gjør rent karet.
de masseproduserer seg også så har man kjøt ca 10 blir de fort 50 så 100 så 300 =) men det er bare å tynne ut bestanden eller få seg større kar
de kan komineres med killi eller snegler, skjønt killi ville nok holdt en rekebestand i sjakk og 15L er i minste laget selv for killi
Postet 17.06.10 kl 11:45
Ja, det hadde vel kanskje ikke gjort så mye det
Skulle gjerne hatt fisker, men karet er i det minste laget.
Jeg får holde ut med det lille karet og se om jeg får kjøpt meg noen reker kanskje.
Når jeg får mer penger og flytter ut av hjemmet så kan jeg vurdere ett større kar, for når man først har fått et kar, så vil man vel gjerne ikke stoppe
Skulle gjerne hatt fisker, men karet er i det minste laget.
Jeg får holde ut med det lille karet og se om jeg får kjøpt meg noen reker kanskje.
Når jeg får mer penger og flytter ut av hjemmet så kan jeg vurdere ett større kar, for når man først har fått et kar, så vil man vel gjerne ikke stoppe
Postet 17.06.10 kl 11:58
Postet 17.06.10 kl 12:04
Postet 17.06.10 kl 15:25
Postet 17.06.10 kl 15:31
Postet 17.06.10 kl 15:41
Postet 17.06.10 kl 15:53