Hjelp! alkohol i akvariet

Er ikke ofte jeg roper om hjelp, men nå er det krise! Hadde avsluttningsfest for klasen på tirsdag, og en eller anne idiot har helt alkohol i akvariet. Merket ikke noe på onsdag, men nå da jeg kom hjem fra jobb, så lå alle rekene døde, hele vannet var grumsete, og når jeg luktet på vannet så stinket det sprit.
Har allerede byttet det meste av vannet, og skylt pumpa (ikke så mye at jeg dreper bakterier). Har også lagt i kull.

Må jeg kanskje vaske hele akvariet, og fjærne alt av inventar? Har corydoras og en ansictrus i akvariet, og disse har som jeg kan se, klart seg.

Hva mer kan jeg gjøre for å berge fiskene? Har et 180liter de kan gå i, men er usikker på om jeg ikke overfører dritten ved å sette de oppi dær..
Få fiskene i karantene og rens pumpa di skikkelig. De har det bedre uten alkohol i vannet vil jeg tro, og den lille mengden som følger med fiskene over i det andre akvariet er ikke så skadelig som det fiskene går i nå.

Når karet med alkohol i er tomt for fisk, henter du den idioten som hadde alkohol i det, og putter han oppi der enn så lenge til han betaler erstatning for alt du må gjøre for å få rensket og erstattet inventaret i karet ditt.
Huff så dumt, jeg ble fortalt en gang at alkohol tar livet av det meste i akvariet.
Men noe du kan gjøre for og være sikker på at akvariet blir rent er og bruke utvannet eddik. (er da ikke sikker på om dette fungerer for alkohol, men det fjernet det meste av ulumskhetene i mitt akvarie.)

Såklart må du ikke ha noe av fisk og planter i akvariet da, bare bruk en kork eddik til 10L vann, vøt en klut og tørk rundt i akvariet (er en fordel at akvariet er tomt for vann.) Skyll grundig etterpå, så skal det være så ren som mulig. Ellers kan du bruke krystallsoda, finnes i vanlige butikker, samme prinsippet som med eddik. Har brukt begge metodene, og begge fungerer. Skader ikke dyrene heller, bare du skyller godt etterpå.

Får håpe det går bra med fiskene dine, kjipt når slikt skjer!
Fisk tåler litt ethanol. Vet du hva som ble helt oppi og hvor mye? Hva kan konsentrasjonen ha blitt? Å flytte fiskene og bytte vann er nok lurt. Om litt blir igjen er ikke det så farlig, det vil bli fortynnet så mye at det blir helt uvesentlig. Invetaret trenger du ikke bry deg med.
Huff, et av mine verste mareritt det der. Ble helt slutt på fester hjemme etter at det kom akvarier i hus igjen, tar rett og slett ikke sjansen... Føler med deg, og håper det går greit fra nå av.

Filterbakteriene tror jeg ikke tar store skaden av alkohol. Det er fiskene som er problemet. Reker er ekstra ømfintlige, så at de tok kvelden først er ikke overraskende. Jeg ville ha flyttet fiskene, og tatt mange, store vannbytter i karet med alkohol. Tror ikke du trenger å skrubbe og rense alt, men skal likevel ikke si noe med sikkerhet.
Inaktiv bruker
Sparesset
Få fiskene i karantene og rens pumpa di skikkelig. De har det bedre uten alkohol i vannet vil jeg tro, og den lille mengden som følger med fiskene over i det andre akvariet er ikke så skadelig som det fiskene går i nå. Når karet med alkohol i er tomt for fisk, henter du den idioten som hadde alkohol i det, og putter han oppi der enn så lenge til han betaler erstatning for alt du må gjøre for å få rensket og erstattet inventaret i karet ditt.

I det siste må jeg si meg enig! søskenebarnet mitt hadde fest å folk hellte alkohol og snus og røyk. FYSKAM
Takk for svar
Tror heller ikke at fiskene er så ømfintlig mot alkohol, men problemet er vel at "sukkeret" i alkoholen har blitt mat for bakterier, som har blomstret opp skikkelig. Fiskene ser faktisk helt fine ut, nå som vannet er klarere. Ser ut til å ha begynt å leke. De var ihvertfall veldig interresert i hoene.
Men det værste var jo å miste over 300 reker! Heldigvis puttet jeg 30 reker opp i 30literen min på søndagen, for at jeg ville ha noe oppi 30literen som kunne holde litt reint å skape litt liv.
Det gjøres eksperimenter med å la zebrafisk svømme rundt i 1% ethanol i et par uker.. for å se hvordan det påvirker stime-refleksen og hjernen.. Om du bytter vann er du langt under den konsentrasjonen.. Og det lille som er igjen av alkohol vil forsvinne etterhvert..
Høres ut som alt går bra, krysser fingrene for at alle fiskene klarer seg!
He he, de er fulle og på sjekkeren.. Kanskje de synes det motsatte kjønn har blitt mer tiltrekkende?
Ja, det er jo derfor det har mye å si hva som havnet oppi... Men men, du får vel heller bytte litt mer vann...
Kine Kristine
en eller anne idiot har helt alkohol i akvariet. Merket ikke noe på onsdag, men nå da jeg kom hjem fra jobb, så lå alle rekene døde, hele vannet var grumsete, og når jeg luktet på vannet så stinket det sprit.

Håper at alle som var på festen får vite om konsekvensene. Noen vet hvem det var, og selv om de kanskje ikke forteller det til deg, vil de kanskje tenke seg om to ganger før de inviterer idioten hjem på fest til seg selv. Det er i hvert fall lov å håpe.
Filterbakteriene tror jeg ikke tar store skaden av alkohol.

Det ville jeg ikke vært så sikker på, siden alkohol brukes som desinfiserende middel. Kommer seff an på konsentrasjon da.

Som allerede nevnt er det ingen grunn til å ta ut alt og rense og skrubbe, siden alkohol ikke setter seg på ting, det løses i vann, og dermed holder det med hyppige vannbytter noen dager fremover for å tynne den ut, og det lille som er igjen vil forsvinne etter hvert.

Fest og fisk er sjelden noen god kombinasjon, så i fremtiden burde lokket enten låses før festen, eller karet flyttes inn på et annet rom som festdeltagere ikke har tilgang til.
var vel rundt-14-15 år når det var fest hos en venninde, dette var mens hun bodde hjemme hos sin mor. da hadde akvarie og jeg sjenket fiskene med 1 øl og ca 3dl med sprit. de fikk byttet vann ca 2-3 dager etter jeg hadde gjort dette og all fisken overlevde. var vel rundt 160l det akvariet.
Etter en flaske Serbisk Vodka og store deler av en flaske Dooleys havnet i akvariet til onkelen min erfarte vi at alkohol tar knekken på det meste i akvariet. Vi reddet ut de fleste fisk, men alle mallene vi ikke fikk tak i døde.

I tillegg til at akvariet luktet fortreffelig, drepte det også algene som hadde satt seg på glass og planter. (sveve og pensel) :p
Det går nok bedre nå..
Tror ikke det var så utrolig mye alkohol, men all alkohol, spesielt øl som jeg mistenker at det er, får utrolig fart så veksten hos de fleste bakterier og alger. Ser ut som ekstrem algevekst. Nå har jeg byttet over 50% i dag også, når jeg kommer hjem fra jobb skal jeg fiske opp fiskene.
Hadde jo egentlig tenkt å bli kvitt dette akvariet uansett (derfor jeg hadde begynt å flytte rekene) så det går nok bra..

Det som irriterer med mest er at folk kan gjøre noe sånnt. Har sagt ifra til klassen gjennom facebook siden vi har ferie. Håper noen kommer frem, og forklarer seg. Selv om det var et uhell, så sier man ifra. Da kunne jeg jo ha gjort noe med en gang istedet for å plutselig komme hjem å se alle rekene død, og få panikk.

Nok en gang, takk for hjelpen!

I dag har corydorasen lekt Det var nok det ekstreme vannbyttet og det at jeg satte pumpa på maks hastighet som gjorde det. Ifra ekstrem svevealgeoppblomstring, til reint og oksygenrikt vann fikk de til å ville legge eggene sine.
(kanskje hadde alkoholen noe å gjøre med eggleggingen også;P)
Fylla har skylda :p

Gikk det bra til slutt?
Sløsing med dyr alkohol. Håper ikkje det var dyre reker også.. :P

Sånt er det å ha fest hjemme, og en løgnas skal ha litt moro! Best å være på fest hos andre men ikkje hos seg sjøl.
Ja det gikk jo bra til slutt. Bierekene døde, men kirsebærrekene overlevde. Var vel 15stk. Coryene lekte i flere dager etter, og fortsatte i noen uker etter hos hun som kjøpte de.
Har nå over 19 yngel, som jeg klarer og telle

Sent ute for å hjelpe, men en tanke. Hva me då lufte vann med aslohol i...? alkoholen fordamper jo...ville det hjulpet å kjøre på med luft...? Noen som vet?
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap