120 l malawi

Hei alle saman!

Har et 120 l akvarie hjemme på rommet. Oppi der går det foreløpikt
4 gullbarber, 3 ancistruser, 2 sneiler og 2 sommerfugl ciklider.

Har og ett 430 l akvarie jeg har tenkt å ta fiskane oppi.

Etter sommerferien ( når jeg kommer hjem) vil jeg gjer 120 l om til malawi. Er dette lurt? Er det noe jeg må passe på innen malawi. Hvordan begynne et malawi kar og hvilke fisker anbefaler dere? Hva bør jeg passe på innen Ph, Gh og Kh?

Ønsker svar før jeg reiser på ferie som er måndag!
Inaktiv bruker
hvis jeg var deg, ville jeg anbefalt malawiene i 430 liters karret og holdt de andre fiskene der de er
for malawi trenger stor plass, god filtrering, mange huler og stener, god svømmeplass på toppen av det hele.. og da ville 430 liters akvariet vært ypperlig for malawi

Kan ikkje bruke 430 l til malawi! Har diskus og pleco o andre fisker oppi der. kjenner ingen som har stort nok akvarie til å ha dei+ jeg er så glad i dei at jeg vill ikke selle dei!
Inaktiv bruker
ja, så du skal ha sommerfuglciklider, gullbarber og ancistrus sammen med discus i stedet da?
det er en smule dumt det også min venn, da discus krever rolige tilværelser, og sommerfuglciklider er vel litt agrgesive etter min erfaring..

og det samme med gullbarber, hurtige, stressende og dårlig kombinasjon med discus spør du meg..
Inaktiv bruker
Jeg er nybegynner med malawi, så jeg svarer bare ut ifra det jeg har oppfattet/skjønt hittils

Jeg har 10 malawiyngel i 160 liters karr nå og skal kjøpe et større akvarium til høsten da de jo vokser ganske raskt. Vet ikke ennå hvor stort, men MINST 250 liter regner jeg med å måtte ha. Jeg vil sikkert ha flere fisker senere, kanskje dobbelt så mange.

Men, om du starter med å kjøpe yngel privat av noen, å trenger du jo ikke så stort karr i begynnelsen... du kan jo vente til de vokser seg til.

Det å ha malawi krever jo en god del mer enn "vanlige" ciklider, og en ting man må tenke på er som nevnt at de må ha VELDIG god sirkulasjon i vannet. Jeg har både en innvendig og en utvendig pumpe for å få skikkelig sirkulasjon.

De må også ha mye kalk/hardt vann og dette gir jo mye kalkbelegg på akvariet og alt utstyr, så det er også noe å tenke på dersom man er opptatt av å ha det penest mulig. Jeg er ikke det, da jeg er mer opptatt av å studere fiskene mine enn å ha et akvarium som pynt i stuen

Så må du ha fin sand iblandet korallsand eller argonittsand (for å få stabile kalkverdier), da de liker å sile sanden gjennom gjellene når de leter etter mat i sanden, samt litt utah ice som hever gh/kalk nedgravet i sanden i karret + tilsette Ph/kh pluss pulver etc ved hvert vannbytte for å oppnå høyere ph. Og du bør ikke ha noen røtter og ting i akvariet som senker ph . .. Og i et malawikarr så blir det lett alger på planter, så om du er glad i planter blir det nok ganske strevsomt vil jeg tro...

Jeg har litt mose i karret mitt nå, da jeg fant ut at jeg skulle prøve det, og fiskene mine liker mosen, så får jeg se om mosen overlever da (?) De andre plantene jeg hadde fikk alger og døde...

De ser også ut til å være veldig glade i litt flate steiner, de liker å leke oppå steinene, spesielt de som står litt på skrå...og de trenger mange gjemmesteder. Dessuten skal de være mange sammen, da de trives best i en flokk på 10-20.

Malawi er jo så og si vegetarianere, så de må ha spesiell føde, og mine er ganske kresne. Den hjemmelagde blandningen jeg laget av erter/rekemiks liker de ikke, men jeg har både spesielt flakfor og pelletsfor for malawi, og de spiser litt av dette. Ikke mye.

De er noen rare skapninger, noen ganger er de supersosiale mens andre ganger er de sky og gjemmer seg .. . .

I går ommøblerte jeg i karret og skrapet av litt kalk osv og tenkte på om de kanskje ble stressa av dette, men nei, da ble de sosiale og var ivrige og glade, kom bort til ruta og så på meg.. ikke redde i det hele tatt, merkelige greier

Malawi er virkelig noen tøffe/aggressive fisker har jeg funnet ut, mye tøffere enn mange av de andre såkalte tøffe/aggressive ciklidene. Og så har de virkelig personlighet og er veldig morsomme. Mine skifter farge av og til, og jeg har lest at de blir mørkere dersom man har mørkere sand, og lysere dersom man har lys sand..

Embla Ofelia, her kom det mye feilaktig informasjon om hold av malawiciklider.
At 120 liter blir lite er jeg enig i, men karets lengde er mer vesentlig enn anntall liter. Vanlig sand, som biltemasand holder i massevis og er perfekt som malawi-bunn. Du trenger ikke korallsand, utah-ice eller noe annet i karet, men de har positive egeneskaper som gjør at vannverdiene kan holde seg mer stabilt. Bytter man vann en gang i uka som det egentlig er påkrevd for malawienes beste, da rekker det med pulveret man blander ut i byttevannet på forhånd. Etter 6år med malawi i hus har jeg fortsatt ikke hatt noe form for kalkbelegg i mine kar, blander du pulver rett opp i karet ditt?
Har også hatt flere planter med stort hell sammen med malawiciklider, men her bør man undersøke hvilke planter som egner seg best først, og hvilke arter som lar plantene være i fred. Ikke alle malawi er notoriske gravere, og grov algevekst forekommer oftest av en faktor som må justeres. For mye mat og/eller lys gir eks mer alger.
Jeg mener at hold av malawiciklider er like enkelt som hold av guppy ol.
I malawisjøen finnes det rundt 1000 arter, og de er ikke vegetarianere alle sammen. De fleste artene i Mbuna gruppen er herbivore, men der finnes også omnivore og insectivore arter i denne gruppen. I rovfiskgruppen har man arter som lever generelt av andre fisk, og videre så finnes det et stort anntall arter som lever av insekter, plankton osv.
Feil mat kan utløse sykdom hos malawiene, så det er viktig å sjekke kostholdet til hver enkelt art før man kjøper fisk!!

Malawiene er territorielle, og hver hanne i et akvarium bør ha god plass. For lite akvarie straffer seg oftest i mye stress og jaging med fiskedød som resultat. Fiskene vil heller ikke vise seg fra sin beste side fargemessig om de er stresset eller feil foret.
Takker for alle svar!

Vegard: Kjenner noen som kan passe på gullbarbane og sommerfuglane, men ingen så kan ha diskusane så 120 l eller ingen ting
Er enig i at 120 liter til malawi er for lite. Selv har jeg et kar på 250 liter (1 meter langt). Synes det også er i minste laget, selv med malawi som er kjent for å ikke være så aggressiv.

Hva med å ha noen ciklider fra nabo-sjøen Tanganyika i stedet? Noen arter derifra kan gå i mindre kar, og f.eks sneglehus-lekere har fasinerende adferd.
Som f.eks denne:
Lamprologus stappersi
Inaktiv bruker
akvafil
Embla Ofelia, her kom det mye feilaktig informasjon om hold av malawiciklider. At 120 liter blir lite er jeg enig i, men karets lengde er mer vesentlig enn anntall liter. Vanlig sand, som biltemasand holder i massevis og er perfekt som malawi-bunn. Du[B] trenger [/B]ikke korallsand, utah-ice eller noe annet i karet, men de har positive egeneskaper som gjør at vannverdiene kan holde seg mer stabilt. Bytter man vann en gang i uka som det egentlig er påkrevd for malawienes beste, da rekker det med pulveret man blander ut i byttevannet på forhånd. Etter 6år med malawi i hus har jeg fortsatt ikke hatt noe form for kalkbelegg i mine kar, blander du pulver rett opp i karet ditt?

Nei, jeg blander selvsagt ikke pulveret rett i karret Det blander jeg i en bøtte med kaldt vann som jeg som regel lar stå natten over for å få romtemperert vann før jeg har det i. Men, jeg fikk mye kalk før jeg byttet til korallsand (hadde vanlig fin grus først) og begynte med det pulveret, så jeg lurer på om det kan komme av Utah Ice da? Som jeg sa så er jeg jo nybegynner..

Så hva bruker du for å øke kalk i vannet da, kun pulver? Og hvilken type kan du anbefale meg?

Siden malawi skal ha mye kalk i vannet så er det vel ikke til å unngå at det blir kalk på alt i akvariet, på glassveggene osv?

Mitt karr er 100 cm i lengde, og jeg er også klar over at lengde har mer å si enn bredde og høyde for malawikarr. Så når jeg skaffer meg et større karr vil jeg selvsagt finne meg et som har mer lengde enn bredde...

Inaktiv bruker
Angående planter i malawikarr, så er det vel kjent at høy ph i vannet fører til algebelegg på plantene. Jeg har nå 4 anubiasplanter, har hatt andre typer tidligere, men alle fikk alger og døde. Har to gode innkjørte filtre som har gått i 8 mnd. så det skulle vel være godt nok sånn sett. Derfor nevnte jeg det med planter. Men, det gjør kanskje ikke noe om plantene får litt alger? Jeg vet ikke så mye om planter, men tenkte kanskje at alger førte til dårligere vannverdier for fiskene?
Takk for alle svar!

Bli vell "Tanganyka" da Kan dere foreslå noen fisker og maller å ha i karet da? Har bestemt alerede at jeg vil ha noen prinsessen ab Burundi fisker.

Ønsker flere svar!

PS: Reiser i mårå ( mandag kveld)!
Her er en nettside å supplere med i tillegg til AF. Du finner ei liste med arter til venstre der, og så lese om disse:
Tanganyikasjön

God tur!

Tusen takk! Takk for sida og, rekner med at den kjem til nytte
Tilfeldig bekjentskap
© Erik Johansen
Reklame for plussmedlemskap