Fluval pumper`s kapasitet( forvirret *

Jeg trenger ei pumpe til et akvarium på 240l
Men beskrivelsen av pumpene forvirrer meg.

Over skriften sier:
Fluval 4 1000 L/H for akvarier over 200 L.

Mer info:
Innvendigfilter med 2 stk filterplater som partikkel \ biologisk filtrering. passer til akvarier opptil 130 Liter.

Produktbeskrivelse
Innvendig filter for akvarier opptil 250 liter med en vannsirkulasjon på opptil 1000 L/T.






Jeg ville ikke vurdert et innvendig filter til et kar på 240 liter, for å være brutalt ærlig. De innvendige har som regel mer enn nok kapasitet når det gjelder liter per time, men plassen til filtermateriale (som er det viktigste) er rett og slett for spinkelt etter mitt syn.

Allerede på mine små kar på 100 liter har jeg utvendig filter, og kan slappe helt av når det gjelder vannkvalitet. Jeg slipper også å rengjøre filtre som går tett hver 3. - 4. uke.

Anbefaler deg p det sterkeste å kjøpe et utvendig filter som er oppgitt å passe til kar opp mot 500 lite (produsentene har det med å overdrive filterkapasiteten). Om du går for en eheim, fluval eller tetratec er både en smakssak og en tilpasning til lommeboka
Plussmedlem
B. Andresen
Disse beskrivelsene av pumpene forvirrer meg. Over skriften sier: [B]Fluval 4 1000 L/H for akvarier over 200 L. [/B]


Ja, den er god denne beskrivelsen på Webzoo.
Et kar på 1000 liter er også over 200 liter...

Hagen Fluval sier 215 liter.

Del literstørrelsen på to så har du noe mere å stole på.
Les gjerne denne artikkelen til Frank.
Nå er det sånn at en utvendig pumpe er uaktuelt og bruke der 240l skal så.

Men det er det med liter beskrivelsene som forvirrer meg.
Plussmedlem
Hvis du vil bli mere forvirret så kan du lese Webzoo sin beskrivelse for Fluval 3+.

Fluval 3 540 L/H for akvarier opp til 200 L:
Innvendig filter for akvarier opptil 130 liter

Javel? Mangler vi ikke noen liter nå?

(At 130 liter har havnet på 4+ også er nok et resultat av "copy/paste".)
Ja det som står om det skulle jeg også egentlig fått med i første innlegget.
Men siden jeg datt ut så ble den delen av innlegget borte.

Men det jeg lurer på.

Er 4+ pumpa bra nok til og dra 240l?
jeg har fluval 4 (tror jeg) i 80 L min og den er kjempe god, kanskje 2stykk fluval 4 i en 240 L vil gå bra =)

en fluval 4 skal vist nok klare 200L

men alltid bra med for god filterkapasitet en for dårlig.

uansett så anbefales jo utvendige filter her inne
Er ikke den nye U-serien til Fluval bedre? Når du først må velge innvendig istedenfor utvendig, så velg det største og beste som er å få av innvendig.

Fluval U4 for eksempel.

Ifølge denne siden er Fluval 4 for akvarier OPPTIL 215 liter, og da blir det altfor lite for ditt akvarium. Det er ingen tvil om den saken. Du vil balansere på en tynn, tynn line når det kommer til vannkvaliteten hele tiden, og det skal ingenting til før nitritt og annet blusser opp. Du må egentlig kjøpe to stk innvendige filtere for at det skal bli bra nok.
Plussmedlem
Jeg antar at du skal ha mere enn noen få små fisk i karet, så svaret er nei.
Kjøp eventuelt to..
Plussmedlem
mona o
Er ikke den nye U-serien til Fluval bedre?

Nei, den har dårligere kapasitet. (Ifølge Hagen. Men kanskje en mere "riktig" påstand enn hva de mener om 4+?)
Ok. takk for svar.

Jeg skal samle di fleste fiskene mine i 240 literen så da jeg vurderer fluval 4+.

Kan da sette inn dem jeg har fra før og da blir det sånn:

fluval 1+
+
fluval 2+
+
fluval 4+

da er jeg vel i havn når det gjelder kapasitet?
Hvor mye fisk skal du ha i karet?
Kan du sette opp et HMF-filter (blåsvamp + powerhead, feks i et hjørne, søk i forumet for oppsett)? Da får du så stor kapasitet du bare vil.

Bruker 2 x modifisert Fluval4+ i 160litere her og hadde ikke satset på noe mindre, disse inneholder kun feks 8 L-maller eller 20 corydoras.
Det er en god del fisker jeg har.
Så tror nok jeg må dele den på 2 karr. 120l og 240l
Jeg har ca 120+ da er ancistrus yngelen med i regnestykket.

Fiskene mine nå delt ut over 4 karr.

se i profilen min.

i tillegg til det som er registrert i 20l Så satt jeg oppi di 30 nye innkjøpte fiskene mine.
Det er bare inntil videre siden jeg er usikker hvor det faste hjemmet dems blir.

Har nemelig noen ildsinte kobbertetra`r. Så er veldig usikker på om dem vil godta di nye.



Tror jeg hadde satset på HMF-filter for størst mulig kapasitet.
Jeg er enig med innlegget ovenfor her som foreslår HMF filtrering. De har en enorm kapasitet, og du får MYE filter for lite penger!

I denne artikkelen kan du lese om hvordan du gjør det. Det er sånn Gjør-Det-Selv filter, dette Lages av en stor matte svamp, men selv om det er brukt blåsvamp i artikkelen, så finnes disse svampene i svart også. Mindre synlig og mindre grell farge i karet hvis man bruker svart svamp istedet.

Diverse TIPS om hvordan du får til dette:

- Svart svampmatte får du kjøpt hos Aquamanias, eller blå svamp hos Webzoo.
- Glasslister til å lage HMF filterløsningen av (de holder matten på plass) bestilles etter mål hos din lokale glassmester. Jeg betalte 50 kroner for et sett med to glasslister, så det er billig
- Du trenger også en tube sillikon. Svart eller blank, ditt valg. Jeg ville valgt svart.
- Så trenger du en tapetkniv (også kalt Stanleykniv) til å skjære svampmatten til etter mål. F.eks. en som dette her hos Clas Ohlson.

- så trenger du en powerhead til å drifte svampmatten og være filterets "motor". Det finnes massevis av typer og modeller. F.eks. Newjet 800 eller en Eheim pumpe.

NB! Finn en som er oppgitt å pumpe minst 3-4 ganger akvariets volum pr time (noe som blir ca 750-1000 liter i timen for et 240 liters kar) eller kanskje helst enda mer. Velg en som kan justeres, for er den justerbar mht vannpumping, så kan du heller skru den litt ned om det blir for mye med en som er kraftig (anbefaler at du velger det).

Powerheaden skal stå bak svampmatten i hjørnet, med slange ut gjennom svampen. Vannet dermed trekkes gjennom svampen og filtreres, og blåses ut igjen i akvariet gjennom slangen fra powerheaden.

Du bestiller glasslistene, noe som ikke tar en glassmester mer enn noen øyeblikk å lage (kanskje fikser de det mens du står og venter) og når de er kommet, har du et suverent filter på bare 1-2-3. Det tar vel kanskje en halv kveld å mekke til. Men sillikonen på glasslistene må få tørke før svampmatten klemmes på plass i en bue.

MEN husk dette: det vil jo naturligvis ikke være innkjørt som filter før det er gått noen uker, så de første ukene må du bruke alle dine små innvendige Fluval-filtere i tillegg for å unngå nitritt. Etter fem uker ca kan du fjerne de innvendige Fluvalene.

Her er en tidligere tråd på AF om HMF filter.


I et par akvarier brukte jeg innvendige bakgrunner til å holde svampmatten på plass i et hjørne. Det ble selvsagt en del dyrere, siden bakgrunnene også måtte kjøpes. Glasslister er altså billigste løsning
Her ser du bilde:
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap