Hjelp med asiatisk jegersnegle?

Jeg har en asiatisk jegersnegle som jeg lurer litt på.
For tiden går den alene i eget "akvarium", men da har jeget par spørsmål som jeg egentlig ikke fant noe svar på i profilen dens.

Bryr de seg om de går med flere andre snegler? Har det noe å si?

Kan jeg fore dem med bare levende pestsnegler?

Er det noen temperaturer de liker bedre en andre? Har det noe å si for yngel etc?

Lys/bunnsubstrat, har det noe å si for sneglen?

Takker for all hjelp, og del gjerne personlige erfaringer! (:
Inaktiv bruker
Fant dette, vet ikek om det er til hjelp. kanskje litt?
Asiatiske Jegersneglen (Anentome Helena) er en nøysom er hardfør snegle, som spiser andre snegler.

Denne sneglen brukes ofte som en biologisk beskjempelse av for mange snegler i akvariet. Om det er for mange snegler i et akvarie, så blir det vanligvis fòret for mye og sneglene gjør en viktig oppgave, i det de spiser opp matresten og annet avfall, som ellers ville råtne og belaste vannet. Men om det uansett er for mange snegler i akvariet, så er den ene muligheten å plugge en del av sneglene ut eller å ligge til seg en gruppe Asiatiske Jegersnegler. Det finnes også en kjemisk mulighet å drepe snegler på, men denne vil jeg abselutt ikke anbefale. Den kjemiske varianten dreper sneglene og de ligger sådan i akvariet og råtner og belaster vannet.

Jegersneglen tar fortrinnsvis mindre snegler, som for eks Blæresnegler og Posthornsnegler. Det kan også skje at den går løs på den langt større Eplesneglen, når den ikke finner mindre snegler.

Asiatiske Jegersnegler jakter ofte ved å grave seg ned i grusen og vente på at en snegle kommer, som da blir angrepet og spist. Men det skjer også an Jegersneglen følger etter en snegle for da å ta den igjen og spise den.

Fòr:

Jegersneglen spiser alt av andre snegler, men kan også spise noe kjøttholdig tablettfòr. Men det burde sørges for at den fòr snegler som levende fòr, siden dette er den riktige kosten for denne arten. Om akvariet blir helt tom for andre snegler, så bør det settes inn jevnlig med "fòrsnegler". Som oftest blir Blæresneglen brukt som fòrsnegle, siden denne sprer seg raskt og vanligvis er en "Gratis snegle".
Må bare skyte inn litt info.
Jeg hadde ca 50 stk som jeg ga vekk til mamma hehe.
Jeg startet med 5 stk. Som ble MANGE etter noen mnd.
De gikk i et tigeroscar kar som det ble foret mye med oksehjerte, mygglarver av alle slag, reker og scampi.
Oskehjerte må være livretten deres, utenom pest og eplesnegler.
Når oskehjerte landet på bunnen var de første der i løpet av 10 min. Og 15-20 stk i løpet av 30 min. Men de spiser ikke på dagtid. De var over alt på natttid, og ingen og se på dagen. Da gjemmer de seg i sanden.

Håper denne infoen var til hjelp
Hei!

Nå svarer jeg kun ut fra egne erfaringer.

Ut fra min erfaring trives Jegersneglene sammen med artsfrender. Når det gjelder vokse snegler, er det som regel to og to som går i lag, mens de små går som regel ikke sammen, og de ser heller ikke ut til å bry seg/ prøve å få kontakt med andre.

Levende Pestsnegler er jo det de tar først. Men når de ikke lenger har tilgang på det, tar de rester av fôret som fiskene ikke spiser. Mange tror at disse også vil ta alger, men det gjør de ikke.

Ser i innlegget over at personen skriver at de kun spiser på natten... Det gjør ikke mine. Jeg regner med at Oscarene er dagaktive, og ikke nattaktive. Siden det er en stor fisk, tror jeg at sneglene ikke føler seg trygge når Oscarene er aktive, og derfor velger sneglene å grave seg ned på dagen, og heller komme frem når Oscarene sover. Jeg har ikke hatt Jegersnegler i lag med så stor fisk, bare med Corydoras/pansermaller som ikke er større en 5 cm. Og da er som sakt Jegersneglene fremme om dagen.

Jeg har Jegersnegler i ganske mange kar. Litt forskjellige temperaturer, men ikke mye. I det ene karet der hvor Jegersneglene legger mest egg og formerer seg raskest, er det ganske høy temperatur. Temperaturen ligger på 25°C når lyset er av, og 27°C når lyset er på.

Jegersneglene graver seg ofte ned i sanden. Jeg tror at de liker seg best på helt fin sand der de har mulighet til å grave seg ned og rote i sanden. Har prøvd å ha de på grus, men da klarte de ikke grave seg ned. Lyset spiller ingen rolle.
Stemmer nok det med oscar, oscar prøver og spise det meste når den er stor.
Mine var forholsdvis store. På natten sover oscar.
Er nok mere dagaktive med "snillere" fisker.
Tusen takk for mange gode svar

Min snegle går alene på hvit grus, og er fremme stort sett hele dagen.
Vannet er på ca 25 grader. Den blir foret med pest-snegler, men jeg har hatt oppi litt flakfor bare sånn at den skal ha noe å knaske på hvis den blir skrubbsulten...
Tenker på å ha en til! Igjen, takk for hjelpen
Tilfeldig bekjentskap
© Bård Pedersen
Reklame for plussmedlemskap