Akvariumsand?????

Inaktiv bruker
hei, jeg har vært i 2 dyrebutikker som ikke har akvariumsand. Så nå lurer jeg på om det går ann å hente sand fra naturvann. Bestemoren min har eiendom sånn at hun eier et vann ikke så langt fra der jeg bor. det er sandbunn. Går det ann å hente sand derfra? det er ferskvann
Bor du i nærheten av en Biltemabutikk har de super akvariesand der til en billig penge.
Det er ikke sikkert at Biltema har riktig type sand inne for øyeblikket. Men det går jo selvsagt an å ringe dem og spørre (finn riktig varenummer først da).

Sand fra naturen kan fint brukes, men hvis det er fisk i vannet hvor du har tenkt å hente sanda fra, bør sanda kokes for å drepe eventuelle fiskeparasitter.
Hei!

Det er mange er på AF som bruker natursand.

Men det er noen småting som bør sjekkes før du putter den i akvariet. Det første du bør sjekke er om det er støv, småpartikler, eventulet annet som lett kan tette filteret.

Noen har også opplevd at sanden de har hentet fra naturen har påvirket vannverdiene. Derfor kan det være lurt å fylle en 10-litersbøtte med 7 liter sand, og deretter fylle i 3 l vann fra springen. Ta også en annen bøtte med 10 liter vann fra springen. Rør daglig i bøtten med sand. Etter ca 10 dager sammenligner du vannet i de to bøttene ved å teste vannverdiene. Kh, Jern, Ph og Gh bør testes.

Hvis sanden ikke påvirker vannverdiene, kan du først sile sanden, deretter spyle sanden ute i hageslangen eller i dusjen, og til slutt koke sanden i tilfelle det skulle være parasitter som kan skade fiskene.

Det siste må ikke gjøres, men er anbefalt for å være på den sikre siden
Inaktiv bruker
Magnus Nødland
Hei! Det er mange er på AF som bruker natursand. Men det er noen småting som bør sjekkes før du putter den i akvariet. Det første du bør sjekke er om det er støv, småpartikler, eventulet annet som lett kan tette filteret. Noen har også opplevd at sanden de har hentet fra naturen har påvirket vannverdiene. Derfor kan det være lurt å fylle en 10-litersbøtte med 7 liter sand, og deretter fylle i 3 l vann fra springen. Ta også en annen bøtte med 10 liter vann fra springen. Rør daglig i bøtten med sand. Etter ca 10 dager sammenligner du vannet i de to bøttene ved å teste vannverdiene. Kh, Jern, Ph og Gh bør testes. Hvis sanden ikke påvirker vannverdiene, kan du først sile sanden, deretter spyle sanden ute i hageslangen eller i dusjen, og til slutt koke sanden i tilfelle det skulle være parasitter som kan skade fiskene. Det siste må ikke gjøres, men er anbefalt for å være på den sikre siden :)

det er ingen småpartikler eller lignende i den. Jeg syns den sanda ser veldig lik sånn sand som man ser her på akvaforum.

Takk for tipset, ska skjekke ^^
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap