Hardbarket myte om luftestein = "null" effekt?

Stadig vekk leser eg innlegg som hevder at luftestein har minimal effekt. Luftestein er utrolig effektivt, etter min mening. Eg har testet effekten flere ganger, og det er ingen tvil hos meg.

Hvorfor blir man frarådet av planteakvarister å bruke (for mye) luftesteiner dersom de ikke tilfører vannet oksygen?!

En pumpe som har begynt å levere dårlig fører etter kort tid (hos meg) til at enkelte fisker henger i overflaten.

Eg har flere ganger, for å teste, stoppet pumpen i rundt et døgn, og kjørt kun med luftestein. Selv om krusningene som da skapes er mindre enn det den delvis tette pumpen skapte, så er det ikke fisker som henger i overflaten.

Hvorfor det er slik vet eg ikke helt, men en teori eg har er at en vanlig pumpe ikke henter oksygen utenfra karet, mens en luftpumpe tilfører ny oksygen inn i karet. Selv om et kar med heldekkende topp ikke er 100 % lufttett, tror eg løsningen kan ligge her.

Det finnes eksempelvis flest "Golden nuggets" i sterkt strømmende, grunnt vann, så de er helt klart tilpasset sterke strømninger. Grunnen til at de fleste nuggets lever i slike omgivelser er at i mer rolig vann blir bunnen dekket av sedimenter, og det passer ikke disse algeelskende fiskene.
Men de trenger ikke storm i karene våre; de trenger oksygen.

Eg har selv 13 stk. Baryancistrus sp. L177 (cirka 12-18 cm TL), og det uten mye krusninger i vannoverflaten. Vannspeilet blir i hvert fall aldri brutt av pumpene. Men eg kjører i tillegg luftpumpe med slike luftesteiner.

Etter egenerfaring og erfarne L-mallefolks råd er det helt uaktuelt for meg å kjøre uten luftestein. En bonus er at det er ekstrasikring av oksygentilførsel
Jeg er enig i det du skriver her for det har jeg erfart selv. Før jeg fikk luftestein så hang ofte fiskene i overflata. Så jeg kjøpte meg luftestein og ei luftpumpe. Kobla til og venta spent på effekten og den lot ikke vente på seg. Fiskene ble mere aktiv og dem hang ikke like mye i overflata. Nå har jeg bare en luftstein i storkaret, men jeg har sørga for at begge utblåsene til pumpene peker rett på overflata slik at det blir mest mulig oksygen i vannet og fiskene er kjempefornøyd. Så jeg også anbefaler luftestein...
Hmm, hva er egentlig myten her?
Jeg kan ikke huske noen som noensinne her inne har sagt at ikke luftestein tilfører oksygen. Det sier seg nesten selv at en luftestein tilfører masse!

Så jeg prøver meg med myten vi er på jakt etter:
a) Du får mer enn nok oksygen i vannet med en pumpe som lager litt bevegelse i overflaten, så luftestein er nesten alltid overflødig.

b) Du må for guds skyld ikke putte luftestein i karet dersom du har planter, fordi luftesteinen lufter ut all CO2 som plantene trenger.

Sannheter eller myter? ... eller midt imellom ...
JEg bruker nesten aldri luftestein. Grunnen er at jeg har opplevd at fisk har dødd etter å ha svømt rett inn i strømmen når lset var slukket. (jeg klarte å se dette med mine egne øyne. Men selvfølgelig fins det forskjellige typer luftesteiner man kan bruke og man kan justere strømmen, og som gjør at luftboblene og strømmen ikke blir så stor at de slår ihjel fisken.

En annen ting man kan tenke på er O2 metningen. Den kan faktisk bli for sterk/stor og drepe fisken. Dette ser man mest i oppdemmede vassdrag hvor høyden på vannfallet gjør at O2 metningen blir for stor for fisken nedenunder. Har forrårsaket massedød enkelte plasser (Alta-elva).
Nils Vollstad
Brusestein og brusestein kan være to forskjellige ting når det gjelder gassutveksling i ferskvann. Effekten av å tilsette atmosfærisk luft via en brusestein for dermed kunne endsre O2 under-metning har lite for seg. Dette da bland annet luft i bobler er som kjent den geometriske figuren som har den minste overflaten i forholdet til volumet. Snakker du derimot om å skape vannsirkulasjon er jeg helt ening med deg, Donald. Setter du brusestein nær bunnen i akvariet, vil du få en vannbevegelse som løfter oksygenfattig bunnvann til overflaten der du får en meget god gassutveksling. Personlig bruker jeg ikke så mye brusesteiner (med unntak av noen få av eheim sine nye), men derimot bruker jeg mye diffusorer som jeg mener er med på å skape mere turbulente vannbeveglser enn en rein vannstrøm.


Flyttet Nils sitt svar slik at jeg kan slette dobbeltposten.
gorf, min malleerfaring er altså at luftestein i enkelte tilfeller er genialt.
Dersom du tolker dette som at øvrige filtre kan velges bort, tør eg påstå at du ikke har lest tråden...

Planter, hva har det med poenget å gjøre? Eg vet hva du sikter til, men det har ingenting med denne tråden å gjøre.
Hei Donald,

her er blandet inn forskjellige ting og pro / contra luftestein eller diffusor er jo avhengig kva du vil. Gorf har nevnt faren med å "boble ut" CO2 allerede. Andere (ekstreme) eksempler i sammendrag:

1. Stueakvariet mitt (planteoppsett i innkjøringsfasen uten luftestein, men god sirkulasjon UNDER overflata, CO2, KH2, GH5, temp.: 24 grader): CO2: 30 - 40mg/l, pH 6,4, plantene begynner å boble 20min etter lys slå på, altså 100% O2-metning.

2. Rekeakvarier for Sulawesi-reker (steinoppsett med kalkstein, korallgrus, få planter som vokser ikke, litt trådalger, ingen CO2, men boblestein og/eller diffusor, KH7, GH9, temp.: 28 - 30 grader): CO2: 2 - 5 mg/l, pH 7,8, O2: 80 - 90% met.).

Oooops! I ett fungerende planteakvariet er O2-metning (om dagen) høgare enn i ett akvariet med mykje "bobling". Men O2-amplituden mellom dag og natt er også større, likevel ligger minsteverdiene om natten ikke lavere enn på ca. 75% met.

Fasit:
en boblestein har en effekt med å senke CO2-konsentrasjon og dermed heve pH. Med vanlig luft (ikke oksygentilførsel) og under vanlig trykkforhold klarer vi tross mye bobling ingen overmetning. MEN i ett akvariet med masse planter, en dam eller i sjøen under algeoppblomstring er overmetning meir eller mindre normal.

I dag på jobb målte vi forresten O2-verdier opptil 114% i sjøen. Det var ingen boblestein i sikt...

Ingen myte - bare sannheter og ett morsomt tema,

Mvh

Micha
Min kjære venn, Michael: eg trodde eg hadde poengtert grundig at min problemstilling ikke gjaldt plantiser?!
Uansett kommer eg nok på øybesøk i sommer
Donald
gorf, min malleerfaring er altså at luftestein i enkelte tilfeller er genialt. Dersom du tolker dette som at øvrige filtre kan velges bort, tør eg påstå at du ikke har lest tråden... Planter, hva har det med poenget å gjøre? Eg vet hva du sikter til, men det har ingenting med denne tråden å gjøre.

Donald, det var jo DU som har kommet med planter og (planteakvarister) med første innlegget ditt
Tusen takk, Geir

Nils Vollstad
Snakker du derimot om å skape vannsirkulasjon er jeg helt enig med deg, Donald.
Nei, eg snakker ikke om det, Nils.

Diffusorene henter også oksygen utenfra karene, vil eg tro?

Uansett påvirker ikke hverken dine eller mine erfaringssynspunkter på våre synspunkter ser det ut til, og det er helt greit for meg
Personlig setter eg langvarig erfaring fremfor teori.
Michael Niesar
Donald, det var jo DU som har kommet med planter og (planteakvarister) med første innlegget ditt :-)
Eg mener du feil-/overtolker dette, men eg var nok litt upresis, ja.

For sikkerhetsskyld: denne tråden har overhodet ingenting med planter å gjøre!
Donald
Min kjære venn, Michael: eg trodde eg hadde poengtert grundig at min problemstilling ikke gjaldt plantiser?! Uansett kommer eg nok på øybesøk i sommer ;-)


Hehe, jaja, men under poengteringen din var eg jo opptatt med å forfatte mitt bidrag. Må fortsatt anstrenge mitt tysk hode ordentlig for å skrive noen ord her, derfor virker eg kanskje litt treig av og til :o

Du var upresis, ja. Utgangsspørsmålet var jo: "Hvorfor blir man frarådet av planteakvarister å bruke (for mye) luftesteiner dersom de ikke tilfører vannet oksygen?!" Og da fikk du ett presis svar på

Men hvis du ekskluderer produsentene (alger, planter) fra økosystemet vårt, ser det annerledes ut og da er eg ute.
Kun ett spørsmål: kor høg er pH når du kjører med masse bobling???

Hjelper ikke med trussel, Donald, du må bare komme på besøk. Kanskje du må ta med en gruppe med L66 da. Har du plass?
Hehe, plantiser! Beklager at jeg misforstod og dro tråden ut. OK, da kan dere malliser fortsette diskusjonen!
Michael Niesar
Kun ett spørsmål: kor høg er pH når du kjører med masse bobling???


Jeg har ingen problem med høy PH pga. luftbobler. Har 4 x 160 liter kar med HMF hjørnefilter med utløp som plasker i overflaten, samt sirkulasjonspumper med diffusor og luftpumpe med luftestein. Med kalkstein i kara og vannbytte hver 4-5 dag klarer jeg å holde PH på rundt 6,5 - 6,8. Jeg har PH 6,8 i krana.

Hvorfor hever lufttilførsel i form av bobler PH i kara?
Janne
Hvorfor hever lufttilførsel i form av bobler PH i kara?


Fordi bevegelsen boblene representerer øker gassutvekslingen fra vann til luft(og motsatt) og dermed får man mindre CO2 i vannet som medfører høyere pH.

Janne
[QUOTE=Michael Niesar] Kun ett spørsmål: kor høg er pH når du kjører med masse bobling???


Jeg har ingen problem med høy PH pga. luftbobler. Har 4 x 160 liter kar med HMF hjørnefilter med utløp som plasker i overflaten, samt sirkulasjonspumper med diffusor og luftpumpe med luftestein. Med kalkstein i kara og vannbytte hver 4-5 dag klarer jeg å holde PH på rundt 6,5 - 6,8. Jeg har PH 6,8 i krana.

Hvorfor hever lufttilførsel i form av bobler PH i kara?

Du har ikke CO2 i akvariet lenger med bobler, ergo stiger pH. Jo høgare CO2 og lavere KH enn lavere er pH. Ved lav KH (0-1) og / eller huminstoff / -syrer er det mulig å holde pH nede tross CO2 mindre enn 10mg/l.

IGJEN - eg var vel ikke rask nok

Das nächste Mal schreib ich den ganzen Schmonsens auf Deutsch. Hehe!
bruker selv brusestein, i alle mine kar(untatt saltvannskaret, da det er mere enn nok sirkulasjon med filter,wawemaker,og skummer)
plantene vokser jo som pesten i alle ferskvanns karene likevel!
i rekekaret vokser jo snart plantene ut av akvariet,javamose og pistia,andemat,javabregner og alt annet bare skyter fart.
tilsetter PH/KH+ og GH/Th+ i reke karet 1 gang u uka samt delbytter av vann 1 gang i uka..

alt bare vokser og vokser nesten skremmende raskt til tider, Co2 kutta jeg ut for leeenge siden, da var alt enda verre,..

hvorfor er det sånn??
Michael Niesar
I dag på jobb målte vi forresten O2-verdier opptil 114% i sjøen. Det var ingen boblestein i sikt... :-)
Er disse verdiene målt med Winkler eller Clarks oksysensor? Umiddelbart hørte dette ut som veldig høye O2 verdier.

Men tilbake til Donalds påstand. En av de enkleste måter å tilføre gasser i vann, er å tilføre gassen som små bobler, gjennom en diffusor. Dette gjelder enten du benytter deg av Venturi-effekten som bygger på Bernoulli-prinsippet, ulike former eller materialer i en luftstein. Jo mindre bobler, mer effektiv vil absorpsjonen bli. Her snakker om ekstremt små bobler, 100 til 500 microns, (Micron 1 µm = 1/1000mm).

De fleste som har kjørt med CO2 har oppdaget at det finnes aktive og passive reaktorer.
Passive benytter seg av diffusor prinsippet, gjerne ved hjelp av keramiske plater som gassen presses igjennom for å skape disse små boblene.
Aktive reaktorer anvender ofte et motstrømsprinsipp, gjennom å slippe ønsket gass inn i toppen av et lukket kammer der vannet trykksettes og "river" gassene med seg.

I begge tilfellene er kontakttiden mellom gassboblene og vannet viktig for å løse opp mest mulig ønsket gass i vannet.

Går vi så tilbake til atmosfærisk luft som inneholder 78% nitrogen, 21 % oksygen , 0,03% karbondioksid, og 0,9% argon. Dette betyr at når vi pumper vanlig atmosfærisk luft inn i våre akvarier, er det mest N2 som vi tilsetter. Vi skjelner mellom konservative og ikke-konservative størrelser. Oksygen og CO2 er ikke-konservative fordi planter, fisker og dyr kan endre innholdet uten at vannet blandes. Derimot er nitrogen konservativ. Dette betyr at i et akvarium kan du ha ulike soner med ulike verdier av oppløst CO2 og O2 i vannet.

Min påstand er at for de fleste som tilsetter atmosfærisk luft med diffusorer som lager bobler med en størrelse langt over 100 til 500 microns, gjør lite fra eller til med henblikk på endringen av O2 metning i et "normalt" akvarie. Dette fordi luftboblene har for kort kontrakttid med vannet og boblene er for store.

Men at disse boblene er effektive for å skape en god omrøring i vannmassene i akvariet er hevdet over enhver tvil Da spesielt gjennom å løfte det O2 fattige vannet nær bunnsedimentet og løfte dette O2 fattige vannet til overflaten. Fjerner du i tillegg overflatehinner øker du også selvfølgelig også gassutvekslingen.

Å komme med innlegg etter deg Nils Vollstad er vel som å bruke det forslitte utrykket å hoppe etter Wirkola. Ser ut som om du har en utømmelig kilde av
kunskaper.

Jeg vil likevel komme med noen betraktninger ang. brusesteiners efektivitet for å tilføre vannet oksygen.
Luft inneholder jo som du sier 21 volumprosent oksygen og 78 % nitrogen.
Oksygen løser seg jo lettere i vann enn i nitrogen og det er derfor relativt mer oksygen i vann (35%) enn nitrogen (65%) Løsligheten eller metningsgraden av oksygen i vann i likevekt med luft avhenger av flere forhold: Den øker med luftens trykk og avtar med økende temperatur.

Så til mitt praktiske eksempel: Jeg har et 540 l. kar med 50 stk.vill- røyer med en snittvekt på 100 gr. (Pilka på isen i feb.) Vannstrømmen gj. karet kommer fra utløpet av en FX-5, samt fødepumpa til et UV-rør. Begge disse nedsenket 10 cm. under overflate, dette pgr. av sprut. ( Benytter dekkglass ).
Oksygen tilførsel: 4stk. 13 cm. brusesteiner ( Helt vanlige ) betjent av 2 stk. Aqua Medic 300 luftpumper.

Røye i likhet med all laksefisk, krever konstant tilførsel av oksygenrikt vann. Noen få min. stopp, og de ligger med buken i været.
For å illustrere oksygenbehovet til disse fiskene, krevs det minimum ca. 4 liter oksygenrikt vann pr. min.( 0,75 l. pr. kg. fisk pr. min. ved 18 grader). Dette høres kanskje ikke så mye ut, men det blir over 5000 l. pr. døgn.

Dette greier altså disse 4 små brusesteinene med sine luftbobler å produsere helt alene. Luftboblene har kun 50 cm. vandring fra bunn til overflaten å " gjøre det på "

Fiskene har det bra, spiser,vokser og viser alle tegn på å trives. Det er kun dersom luftslangene hopper av at fiskene tar seg en tur til overflaten for å få litt ekstra luft.

-Tore-
Skyter inn et innlegg her

Jeg har bla 540L et selskapskar med to luftsteiner som drives av en relativt kraftig luftpumpe. Litt strategisk plassering av luftsteiene sånn at det "nesten" ikke høres noe boblestøy.
De som ikke tror at luftsteiner ikke funker, kan bare komme på en hyggelig visit til meg så kan vi ta en fiskeprat og så slår vi av luftpumpa
Da går det ikke lange tiden 30-60 min før vi ser mange tungpustet fisk, og etter noen timer blir de mye mindre aktive...
Har bra gjennomstrøming for de som vi kommentere det, totalt 3600 L/T


Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap