Hva har det her og si for fiskene våre?

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article5178793.ece

Jeg får vann fra det vannverket, og har i det siste mistet masse fisk. Bla 3 stammer utstillingsguppy, hele gruppen min med corydoras schwartzi, elegansene mine, brochies splendens og en par metae. Alle disse har gått i forskjellige kar, men alle døde innefor en uke.
Vel siden de pøser på med klor er det vikitg og bruke vannforbedringsmidler som binder klor, evnt og lufte vannet for å fjerne kloren.
Rett og slett vente med å bytte vann når slikt skjer er vel også noe man bør vurdere. Og hvis man må bytte vann er det lurt å lufte vann et døgn i en beholder, samtidig som man tilsetter godt med luft fra en luftpumpe.
Trengs ikke noen kjemikalier for å fjerne klor.
Lurer på om bakteriene kan ha tatt livet av fisk??
Vet ikke om bakteriene kan ha tatt livet av fiskene, men hvis de døde på tirsdag (eller senere) kan det jo ha vært årsaken. Hvis de døde før tirsdag kan det neppe ha vært grunnen siden det var da problemene med vannet startet. (Etter hva jeg har lest).

Er du forresten sikker på at du får vann fra Årnes vannverk? Jeg får vann fra Nes kommunale vannverk, og jeg bor også på Fenstad...
spurte huseier og han sa jeg fikk vann derfra?? Men nå ble jeg usikker...
Dekningsområde for årnes vannverk
I følge kartet på vannverkets nettside dekker de ikke Fenstad. Jeg er imidlertid av de "heldige" som får vann derfra. Uansett har jeg gjort det til en vane å tilsette AquaSafe til allt vann jeg tilfører akvariene, da man aldri kan vite om det er klor i vannet. Dersom vannverkene får feil på de vanlige rensemetodene som UV filtrering er klor det de tyr til for at de skal være sikre. Siden bruk av dette ikke medfører helsefare varsles det ikke. Kun dersom det innføreres restriksjoner pga bakterier.
Det kan fort bli litt mye aquasafe når man har 2500l vann i hus..
Også lurer jeg veldig på hva i all verden det er som har tatt livet av fiska mine da..
Det første man normalt bør gjøre er jo å sjekke vannverdiene. Det meste om dette er vel sagt i denne artikkelen. Du nevner ikke noe om at du har gjort dette. Det kan godt være stoffer som klor i vannet du fyller i akvariene, og de som ikke vil bruke tilsetningsmidler tapper jo vannet på dunker og lar det stå et døgn før de bruker det i akvariene. Hvor farlig e-coli bakterier er for fisk tør jeg ikke uttale meg om. Brannen som forårsaket problemet med bakterier i vannet var jo 23/6, men i dette tilfelle burde ikke det medføre problemer for deg. Ved plutselig fiskedød er vel nitrit det første jeg ville mistenke.
Har målt nitrit i alle karene her. den er 0. Målt med JBL dråpetest. Fikk en pluselig fiskedød for ca 14 dager siden som jeg ikke har kunnet forklare da døde det fisk i 4 forskjellige kar mens i det siste 18 karene mine har det ikke dødd noe. Bytter ca 30% vann 2 ganger i uka.

Jeg vil tippe at de bakteriene ikke er farlige for fiskene dine. Klor derimot er det.. Luft vannet i stedet for å bruke aquasafe. Mye billigere
skal litt til og ha plass til og lufte nok vann med så mye kar da... Hvordan gjør dere andre det her?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap