Hjelp meg med sammensetning?

Jeg har stående ett 200liters akvarium som ikke er satt opp etter standard mål, dette er litt lenger en man vanligvis finner dem. (elvakvarium)

Jeg aner rett og slett ikke hva jeg vil ha oppi der lenger. Jeg tror jeg har lyst på en stor stim av en eller annen livlig fisk, men igjen, jeg har jo lyst på så mye rart. Er det noen som kan anbefale/sette opp en sammensetning for meg?
Kanskje biotopakvarium eller noe..

Hadde vært tøft med sammensetninger som kommer fra samme sted.
Noen ideer? (:
Dersom du har lyst på fisk fra Asia kan jeg gjerne anbefale en stor stim av Trigonostigma espei - Dronningrasbora sammen med 10 Akysis maculipinnis - det hadde vært utrolig flott!

Førstnevnte er lekker og livlig i en stor stim på masse plass og sistnevnte har en fantastisk adferd og et herlig utseende. Det formelig koker i karet under mating.

Trenger vel neppe si at jeg har denne kombinasjonen selv... Har dem blant annet sammen med Kryptopterus minor, som også er en annerledes fisk, sånn rent utseendemessig. Den er veldig rolig, men artig å se på.
Jeg ville hatt coryer og maller og noen kule stimfisk.
Det er bare å begynne med akvascaping. Det er bare å ha god fantasi.
Se framfor deg Hardangervidda eller Jotunheimen og lag deg scaping etter dette. Det er min mening.

Kjøp deg noen kule planter,redmor røtter, dekor steiner, og sand selvfølgelig. Begynn med det og fyll opp med sand.

Så etter det er innkjørt som tar 2-4 ukers tid. Bestem deg for fisk,reker. Finnes masse fint så det er bare lommeboka som bestemmer.

Legger ved noen bilder..



[External Image]
[External Image]
[External Image]
Mei vil ha!
La oss si at jeg vil ha tema Afrika eller Asia (elns helt random)
hva slags sammensetninger kan jeg da ha, hvis jeg satser på at akvariet skal være ganske tett beplantet?
Tror du er der hvor litersyken starter - det er så mange å velge mellom og så mange man gjerne skulle ha!

Jeg forsøker også å finne ut hva jeg egentlig ønsker i det som har utviklet seg fra ett stort til i alt 4 kar, pluss et kar på 150 liter delt i to hvorav halvdelen er innkjørt til stand-by karantenekar. Startet med selskapskaret på 530 liter, nå er det hjem for 22 Mikrogeophagus ramirezi, dels fordi de er fine, dels fordi jeg håper å se interessant adferd nåd de finner hverandre som par og begynner å leke. I 160 liter har jeg to par Apistogramma, som begge har ynglet. Fasinerende å se hvordan de passer barn, bedre enn enkelte voksne mennesker! En 230 liter er nå selskapskaret, og en i 54 liter holder 8 Cory sterbai hus..

Det jeg forsøker å si er at det kan være lurt å finne ut hva som er mest interessant for en selv, et pent selskapskar, som for meg ble litt kjedelig, eller fisk med interessant eller spennende adferd som er fint å følge med på. Alternativt fisk som kan være krevende på ulike måter og tilfredsstillende å få til.

Lykke til.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap