Norske fisk! (abbor,ørekyte osv)

Hei!

Jeg lurer på, hva slags norske fisk man kan ha i avarium! og om det i det heletatt er lovlig?
Det står ingen steder, som jeg har funnet hittil, at det er ulovlig å fange inn norsk fisk for å ha i akvarium.

Det som er ulovlig, er å sette de tilbake i naturen etter at man har hatt de i akvarium. Dette er fordi de kan bære på sykdommer som kan smitte andre bestander. Det er også ulovlig å flytte fisk fra et vassdrag og til et annet pga smittefare, og at arten kan ødelegge det eksisterende miljøet.

så det er iallefall ikke lov å fange norsk fisk og sette dem i egen hage dam da? det regnes jo som et vassdrag
Jan Tore Olsen
så det er iallefall ikke lov å fange norsk fisk og sette dem i egen hage dam da? det regnes jo som et vassdrag

Det eneste som er lov å ha i dam, er Gullfisk, og Koi.

Dette er hva jeg fant fra en annen tråd om samme tema:
"Spesifikt er følgende fiskearter forbudt omsatt og holdt i dammer:
-Alle karpefisker som lever i kaldt eller temperert vann, derunder vederbuk, suter, mort, bitterling, gresskarpe, sølvkarpe, karuss og karpe samt alle avlsformer av disse, bortsett fra gullfisk og koi.
-Alle størarter som lever i kaldt og temperert vann, derunder sterlet og spadestør.
-Alle laksefisker som lever i kaldt og temperert vann, derunder regnbueørret.
-Alle kutlinger, smerlinger og maller som lever i kaldt og temperert vann, derunder sandkryper, dynnsmerling, sandsmett og dvergmalle.
-Alle abborfisker som lever i kaldt og temperert vann, derunder alle nordamerikanske solabborrer.
-Enhver annen fiskeart som det med rimelig grunn kan mistenkes at noen kan finne på å sette ut i en hagedam.

Disse bestemmelsene er nedfelt i FOR 2003-10-14 nr 1239: Forskrift om dyrehelsemessige vilkår ved omsetning og import av akvakulturdyr og akvakulturprodukter). "

Går jo sikkert ann å søke om å få ha andre fisker i dam, for jeg vet om ihvertfall en dam i Tromsø som har ørret.
Tilfeldig bekjentskap
© Otaku
Reklame for plussmedlemskap