Hva er l-maller?

Jeg fant en malle jeg virkelig likte,men betjeningen sa det ikke var noe for meg siden jeg er nybegynner.

Kan noen utype litt mere for meg hva en L-malle er,og hva den ville kreve av meg og akvariet?
Det finnes en hel haug L-maller (om du går inn i Fiskebasen under Kunnskap finner du en liste der) - alt fra enkle maller som "alle" har, feks Ancistrus sp. og L-144, til vanskelige fisk som de færreste holder i akvarium.
Om du vet hvilke L-nummer fisken i butikken ble solgt under er det sikkert noen som kan fortelle deg hva denne fisken krever.
Den het L 081 var gul på kantene.

Husker ikke hva den heter
Kanskje de mente du hadde for lite akvarium (om det er 70-liter`n du ville ha den oppi)?
Samtidig er det i så fall den første dyrebutikken jeg har hørt om på lenge som bryr seg om den de selger til har kunnskap og utstyr som passer fisken. Litt rart i grunnen.
Golden nugget(baryancistrus L-81) er nok den mallen de hadde

den er litt vanskelig for nybegynnere og ikke alle erfarne akvarister får den til heller da den krever spesialfor rikt på spirulina og alger, den skal ikke ha proteinrikt for da det er direkte skadelig for fisken, dessuten må den ha helt stabile forhold for å trives og leve lenge.

L -Maller er betegnelse for en rekke Lorocarider (sugemaller) fra mellom america og sør Amerika generelt, finnes vel noen asiatiske arter også vil jeg tro.

mange arter passer best for større akvarier over 100 liter og oppver, mens det finnes en del arter som passer bedre for mindre kar.

vanlig ancistrus er vel en sånn som ligger midt i mellom vil jeg tro.
for helt små kar vil nok ottocinclus og andre små dvergsugemaller passe bedre.

Sugemaller i familien Loricariidae finnes i Costa Rica, Panama og Sør-Amerika.

Loricariidae-familien inkluderer 5 underfamilier med nesten 1100 arter, og det dukker stadig opp nye.

De 5 under familiene er:
Hypoptopomatinae (De otocinclusaktige mallene)
Loricariinae (Grenmaller)
Hypostominae (Det vi ofte kalle L-maller)
Neoplecostominae (ikke særlig kjent i akvariebransjen)
New Subfamily (ikke særlig kjent i akvariebransjen, blir for tiden klassifisert)

Det er i under familien Hypostominae, og tribus Ancistrini vi finner kjente slekter som Ancistrus, Acanthcus, Baryancistrus, Chaetostoma, Dekeyseria, Lasiancistrus, Leporacanthicus, Lithoxus, Hemiancistrus, Hypancistrus, Panaque, Peckoltia og Pseaudacanthicus med flere.

Det er fortsatt en del arter som ikke er vitenskapelig beskrevet. Disse er i artslistene bare klassifisert som en species (sp.). Det er også viktig å huske på at L-nummerene kun er en liten del av familien Loricariidae. (Kilde Erlend D. Bertelsen & Arnt Viggo Gausvik)



Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap