Mine heros sp. ´rotkeil´ har lagt egg! :)

Heisann!

Jeg kjøpte 2 stk Heros sp. ´rotkeil´ for ca 1 år siden. Da var de ganske små.
Nå har de gått i mitt selvskapskar i 1 år snart. Men idag la jeg merke til at de passet så godt på en stein jeg har oppi der.

Etter en nærmere titt ser jeg masse egg de driver å passer på. så MORO!
Første gang de legger egg, iallefall som jeg har merket.

Hva nå ? Klarer de ha de der til de blir frittsvømmende tro? så jeg kan ta de ut i en yngel tank? sebraciklidene mine klarte det samme med masse annen fisk.

En annen ting er jo hvor hissige disse Heros'ne blir nå som de har egg. kan gå hardt uttover div tetrar jeg har.

Tenkte flytte disse 2 til en tom 250 jeg har stående, håpe de legger egg igjen.
Kan yngelen gå med disse heletiden?

1000 spørsmål, hehe, hva ville dere gjort?
Kanskje jeg kan flytte hele steinen med foreldrene til denne tomme 250 litern? hm! blir så IVRIG!
Gratulerer!
Hei!

Jeg har et lekspar med Heros sp som legger egg jevnlig. Herosene blir ganske hissige når yngelen er frittsvømmende og jeg har selv sett hvordan en av Herosene bet hodet av to tetraer i rask rekkefølge når disse stakkarene kom lit for nærme yngelen.

Mine Heroser legger som sagt egg jevnlig og yngelen klekkes greit hver gang, foreldrene paser godt på de den første uken men mister så gradvis interessen for så gå sigang med å legge nye egg. Da jeg har endel annen fisk så blir yngelen derfor spist opp hvis jeg ikke foretar meg noe.

En annen VIKTIG faktor for å få yngelen til å overleve er maten. Jeg bestemte meg for å prøve å drette opp et kull men måtte ha flere forsøk før jeg fikk det til. Jeg mistet 2 kull som jeg sugde opp og overførte til eget yngelakvarium. de sultet rett og slett ihjel. Yngelen min nekter plent å ta til seg dødt føde så lege de er små. jeg prøvde med frossen artemia, cyclops, knust tetramin og you name it, samme resultat uansett. De snuser på det å rygger unna. Min erfaring er at det eneste som duger er levende for, nyklekket artemia. Den levende artemiaen tok de med en gang og siden har jeg ikke hatt noe problem. Jeg har nå i overkant av 30 ungfisk til oppforing i 60 litern min

Mitt forslag til deg:

La yngelen klekkes der den er, etter 2-3 dager som frittsvømmende så sug opp yngelen og overfør de til eget akvarium. For med nyklekket artemia, husk at det tar ca 24 timer før artemiaen klekker så du bør time dette sånn at du har artemia klart når du flytter yngelen. Jeg bruker 1,5 liters brusflasker som jeg kutter av litt på toppen, samt luftpumpe og luftestein til klekkingen. Det er å anbefale å sette flaskene i vinduskarmen der de får sol, det er supert for artemia klekkingen. Jeg bruker 2 flasker samtidig. Da klekkes det i den ene samtidig som jeg forer fra den andre.
Jeg pleier alltid å bytte vann i yngelakvariet akkurat før jeg flytter over yngelen. Fyller da alltid opp med vann fra det akvariet som yngelen suges opp fra sånn at vannkvalitet og temperatur er det samme i begge kar ved overflytting.



Her er en link til min side det jeg har litt Heros bilder etc:

http://akvaforum.no/member.cfm?id=25171


mvh Wobbler
Har ikke så mye peiling på det du spørr om :S

Men jeg vil bare GRATULERE
hei igjen!

Jo tusen takk, veldig moro.

Men dagen etter var alle eggene borte såklart, hehe.
Jeg har nå flyttet disse ned i kjellern der de fikk sin egen 250.

Ser de driver å svømmer rundt hverandre veldig, ser de kysser liksom hvis dere skjønner. Stanger munn mot munn. håper dette er lek.

Planen var jo å bare la yngelen vokse opp i denne 250'n. Men da burde jeg ta ut foreldrene mener du?

Når det gjelder mat har jeg aldri klekket artemia, virker som litt jobb :p
Men jeg bruker jevnlig microorm til annen yngel, disse tar sikkert dette?
Eller så må jeg prøve meg på artemia klekking da

Takk for svar! Skal holde denne tråden oppdatert!
Hei igjen
Det er sikkert verdt å prøve å la de gå med foreldrene hvis de har hele karet for seg selv, jeg har mistanke om at mine spiste yngelen sin ved en anledning etter ca 14 dager. Men man må jo bare prøve. Den kyssingen driver mine med også, ser igrunn ut som det er endel av leken ja.

Er ikke mye pes med artemia, det gjør seg selv, men mikroorm er sikkert like bra. har aldri prøvd det. Hvor får du tak i det? Hadde lyst til å prøve det men har aldri fått tak det i de lokale zoo sjappene.

Wobbler
"Kyssing" er en brytekamp som ofte utføres av ciklider når de trenger en klargjøring av styrkeforholdet.
Den kan forekomme i forbindelse med lek når hunnen trenger å få klargjort at hannen er sterk og vital nok for henne. Min erfaring er at dette ofte foregår relativt rolig og ofte med langsomme bevegelser og rolig innledningsfase. Se også etter andre atferder. Hunnen vil ofte presentere magen sin for hannen når hun er rognstinn (hos mange arter blir hunnens buk rødlig når hun er klar). Hannen vil ofte vise riste seg foran hunnen og ikke minst vise sin manndom med total ødeleggelse av planter

Den kan også forekomme når en fisk vil jage den andre ut av sitt revir. For eksempel hvis hannen har funnet et egnet område før hunnen er klar for egglegging, da vil han forsøke å jage henne i håp om at det skal komme ei snerten rognstinn frøken svømmende forbi.
Denne innledes ofte med voldsomme utfall mot den andre fisken om dette besvares blir det "kyssing". Neste steg er direkte kamp.

I ditt tilfelle har du et sikkert lekspar, om det er godt med gjemmesteder vil de nok etterhvert komme på bedre tanker. Gi hunnen et par uker til eggmodning med godt for og mye vannbytter så alt er klart for den store dagen de legger egg igjen.
Jeg har erfaring for at paret trenger en felles fiende å forsvare yngelen mot ellers begynner de å slåss seg i mellom i stedet.
Jeg har et lekspar sjokoladeciklider som jeg flyttet til et annet kar og fikk til å legge egg. Så fjernet jeg hannen og tenkte at nå blir det ikke mer slåssing og kullet får vokse opp i ro og fred, hunnen mistet umiddelbart interessen for eggene. Så jeg prøvde å la henne gå litt alene der for å fete seg opp til neste runde, men hun var tydelig utilpass og spiste ikke lenger. Nå går hunn sammen med sin mannlige tyrann av en partner og trives. De har et kull på to uker nå.

Yngelen din tar garantert mikroorm. Det er likevel å anbefale å begynne artemiaklekking i tillegg om du ønsker høyest mulig overlevelse og tilvekst. Mikroormen blir også for liten for disse ynglene etter et par uker, men kan være et godt supplement som snacs sprøytet ned i mosen.
Mine Heros severum og sjokoladeciklide yngler spiser avskallede artemiaegg allerede fra de er noen dager gamles, men ikke i nærheten av så mye som når de får levende, denne sprøyter jeg også ned i mosen.
super informasjon

hva mener du med mosen? burde jeg ha litt mose til yngelen? nå har jeg kun par stilk planter samt 2-3 store flate steiner som ligger i bunn samt oppover glasset liksom.
Sjokoladeciklidene mine laget en gang et rede ved å strippe midten av en algegrodd rot så lå alle ungene der i midten og wigglet. De var nesten umulig å få øye på fra siden. Senere ble alle algene spist dessverre så jeg har aldri sett denne atferden igjen. Nå bruker de å kile fast wigglerene i sprekker og hulrom i ei høy rot.

Mose inneholder store mengder infusorier som yngelen kan spise de første dagene. Jeg synes også det er en god måte å plassere foret på i et stort kar, yngelen vil likevel gå der å beite og maten fester seg til mosen så den blir tilgjengelig. De lærer hurtig denne foringsrutinen.

Algeballer er geniale da de kan plasseres rett ved siden av yngelen.
Det er mye en liten ciklideyngel skal lære seg i oppveksten (derfor er det litt synd å ta de fra foreldrene). En av de er kommandoen: "dekkstilling!" Her signaliserer den ene forelderen og yngelen stuper i skjul mens foreldrene tar seg av inntrengere (lurer på om ikke det er et blide av Jo Stenersen sin finger ute av ledd i en tråd her inne etter å uforvarende ha kommet for nært et kull Oscar yngel). Ofte tar den ene forelderen seg av nærforsvaret mens den andre går i direkte kamp. Det finnes et utall fascinerende atferder rundt dette temaet, inkludert fargeskifting som kanskje ikke er så spektakulert til å svømme av gårde med blader med wigglere på og flytte hele kullet bort fra fare på den måten.

Nå er ikke jeg sikker på om rotkeil er like utsatt for hybridisering som severumer er, men i så tilfelle kan det bli vanskelig å forutse hvilke atferder man kan vente seg.

Det var et langt svar for å si: "ja jeg synes absolutt du skal ha masse mose tilgjengelig for yngel".
Takk for fint svar, da går jeg til innkjøp av litt algekuler samt litt mose.
Tilfeldig bekjentskap
© filathor@hotmail.com
Reklame for plussmedlemskap