hva burde jeg gjøre når jeg skal vekk i 3 uker?

hva burde jeg gjøre for at akvarie skal være i best mulig stand akvariet har vært i drift i 1 år ( 60 l ), men har aldri vært så lenge fra akvariet så lenge som 3 uker før. har kjøpt sånn stein(mat) . håper på svar snart
Hejsa

Jeg vil sørge får at der kommer nogen 1 gang om ugen for at tømme post vande blomster og fodre fiskene med nogle flere langtids fodder

god ferie

Hilsen
Bruno
Om fiskene dine er friske og raske, og du har litt planter, alger og annet snacks i karet, så bør det gå greit uten foring i det hele tatt.

Langtidsfor funker greit det, men pass på så du ikke har for mye i karet; da det kan skape forurensing og problemer med vannverdiene. Bruk heller for lite enn for mye; fiskene klarer seg som nevnt sannsynlig uten for i det hele tatt så det er ikke mye du trenger å ha oppi.

Ut over det, så bør du ha timer på lyset.
Bruno Hansen
Hejsa Jeg vil sørge får at der kommer nogen 1 gang om ugen for at tømme post vande blomster og fodre fiskene med nogle flere langtids fodder god ferie Hilsen Bruno

Vil advare mot den løsningen. Voksen fisk i innkjørt kar vil klare seg svert lenge uten mat (i allefal de fleste arter), og da snakker vi langt mer enn 3 uker. Det som går galt ofte når en "ferieforer" en gang i uka er at fisken etter en tid "omstiller" seg til lav tilgang til mat. Så forer man en gang (ofte også overeforing), fisken omstiller seg, for så å bli uten mat igjen. Dette har drept utrolig mye fisk.....

Feriefor liker jeg stort sett ikke, dette fyller karret meget godt med avfallsstoffer...Skal fisken ha for i ferien må enten noen mate fisken "normalt" eller en får annskaffe forautomat.

Billig og greit.
Få en av naboene dine eller noe til og mate fiskene dine noen ganger i uken, eller så kan du jo kjøpe feriemat til fiskene også
Etter å ha lest en hel del innlegg her hver sommer opp gjennom årene, så er det èn ting jeg aldri kommer til å gjøre, og det er å be en ikke-akvarist om å feriefôre fiskene mine mens jeg er borte...! :p

"Snille" naboer som vil gi "de stakkars fiskene et skikkelig måltid" når de først får, er MYE verre enn å la fiskene være helt uten mat i ferien. Det virker ikke helt som det nytter å forklare til feriehjelpere at de KUN skal ha f.eks. en liten klype mat maks en gang pr dag.... kanskje de tømmer halve boksen i karet, så de slipper å komme tilbake flere ganger den uka...:p
Ofte ender det slik at eieren kommer hjem til død og plage pga overfôring.

Skal du bort i sommer og det finnes ingen akvarister i nærheten som du stoler på og kan fôre for deg?

- skaff automatisk timer til lyset. Pga fare for overoppheting og varme sommerdager, still inn slik at lyset er på maks 7-8 timer pr dag.
- skift vann før du drar og ta også en filterrens (så det ikke går tett mens du er borte)
- reis bort med god samvittighet, fisken overlever (voksne, friske fisk gjør det)
Jeg har en 540 liter som jeg reiser fra til helgen. En venninne skal komme innom og mate, slippe ut og inn kattene og vanne blomster i perioden jeg er vekke. Akvariet har hun fått beskjed om å holde seg unna. Da hun sa at hun kunne nå holde et øye med det også, ga jeg beskjed om at jeg kun ville ha beskjed om hun så at pumpen ikke gikk. Da kan jeg tilkalle en akvarist som kan fikse dette. Så lenge akvariet er godt innkjørt kan fiskene klare seg på det de finner i karet over lengre tid. Erfaringen sier at det faktisk er renere når du kommer hjem.
Feriefôr (sånne hvite "steiner" som du legger i akvariet) er det verste du kan gjøre. Det forurenser vannet, og jeg tviler på at fiskene får i seg noe næring fra det.

Enten må du få noen til å mate fiskene for deg (og da må de få enkle og veldig klare instruksjoner om mengde), eller så må du få deg en fôrautomat, eller, hvis fiskene er voksne og hardføre, og kanskje eter planter, og du har planter, så kan de faste i tre uker.

De fleste voksne, friske fisk tåler det, i hvert fall hvis de kan nippe på noen planter når sulten gnager som verst i magen.
Tilfeldig bekjentskap
© Trude T.
Reklame for plussmedlemskap