Usannsynlig høy ph

Sjekket ph-verdien i akvariumet mitt nå.Den sprengte skalaen (8,5)

Vil det gå over etterhvert eller bør jeg ha noe i vannet?

Ingen fisk lever der enda,kun planter.
Du bør nok ikke uten videre ha noe i vannet, men det kan være lurt å finne ut hva som gjør pH så høy.

Mål pH i kranvannet. Blir resultatet det samme? I så fall er det lite du kan/bør gjøre med det, annet enn å satse på fisk som liker høy pH.

Hvis ikke, er det noe i akvariet som øker pH. Har du lys grus? Skjell/sneglehus/konkylier som dekorasjon?
Veldig mange vannverk legger PH på over 8 for det skåner gamle vannrør i bakken for slitasje..... den pleier å falle til 7 etter ett døgn i akvariet eller ved buffring av vannet......
Vannet har vært i karet i 4 dager nå,jeg har sort grus og legger ved et bilde av hvordan det ser ut i karet mitt/hva jeg har.

I butikken så testen ut som en nier.Tok test av springvannet,og det er 8,5.

Jeg har tatt oppi en liten knippe salt for 4 dager siden,har det noe å si?De anbefalte meg det i butikken for alle nyoppstartede akvarium.

Jeg har satt sammen pumpa selv,der er det kullfilter,jeg har hørt mye frem og tilbake om det,bør jeg fjerne det igjen?Kan den ha hatt noen innvirkning på ph?

(det er forresten ikke grått oppi der lengre,er krystallklart nå.
Salt frisker opp vannet, litt mye salt vill og påvirke ph (+)
kull fjerner organiske materiell, bare posetift.
Kommer litt an på vilken fisker du vill ha, dem som liker høy ph er molly platy sverddrage, noen ciklider skal ha høy ph.
Vill du ha ned ph, så kan du filtrere over torv, finnes også preparater mot de.
Mye mangroverøtter skal og hjelpe.
Om det er 4 dager siden du tok vann i karet er det vel under innkjøring? Da kan du bare ta ut kullfilteret da det helst brukes til å fjerne medisinering..
Jørgen Strand
Om det er 4 dager siden du tok vann i karet er det vel under innkjøring? Da kan du bare ta ut kullfilteret da det helst brukes til å fjerne medisinering..



ok,ja,er under innkjøring.

Har planer om å ha dverggurami(?) oppi der når det er klart.de skal vel ha mellom 6,5 og 7,5?
ilder-lady
Salt frisker opp vannet, litt mye salt vill og påvirke ph (+) kull fjerner organiske materiell, bare posetift. Kommer litt an på vilken fisker du vill ha, dem som liker høy ph er molly platy sverddrage, noen ciklider skal ha høy ph. Vill du ha ned ph, så kan du filtrere over torv, finnes også preparater mot de. Mye mangroverøtter skal og hjelpe.


okey!tusen takk for tips.

Jeg har lyst til å ha dverggurami(?),en sugefisk og noe annet som går samme med de.Er ikke så stort akvarium(70l)
Inaktiv bruker
Janne Mathisen
Vannet har vært i karet i 4 dager nå,jeg har sort grus og legger ved et bilde av hvordan det ser ut i karet mitt/hva jeg har. I butikken så testen ut som en nier.Tok test av springvannet,og det er 8,5. Jeg har tatt oppi en liten knippe salt for 4 dager siden,har det noe å si?De anbefalte meg det i butikken for alle nyoppstartede akvarium. Jeg har satt sammen pumpa selv,der er det kullfilter,jeg har hørt mye frem og tilbake om det,bør jeg fjerne det igjen?Kan den ha hatt noen innvirkning på ph? (det er forresten ikke grått oppi der lengre,er krystallklart nå.


wow det var bra høy ph. jeg får litt for ofte utslag på nitrit, og finner samtidig ikke igjen hankampfisken, så tror kanskje det er en sammenheng

vet ikke hva du kan gjøre for å få ned den ph, men det vet garantert noen her inne
Janne Mathisen
Jeg har tatt oppi en liten knippe salt for 4 dager siden,har det noe å si?De anbefalte meg det i butikken for alle nyoppstartede akvarium.


Det akvariesaltet som zoobutikkene ivrer etter å prakke på alle nybegynnere som ikke vet bedre, er vanlig salt til en svindyr kilopris. Og det er ferskvannsakvarium du driver med ikke sant? Salt har ingenting i et ferskvannsakvarium å gjøre. Det er fullstendig bortkastet, og kan faktisk skape mer mistrivsel enn trivsel, akkurat.

Dersom man tenker etter er det jo logisk for det strider mot all logikk, gjør det ikke? Å putte salt i et FERSKVANNSakvarium? Fisk og planter som stammer fra vann i naturen som er 100% kjemisk fritt for salt, skal plutselig saltes i akvarium??? Nei, det kan du bare kutte ut med en gang, og ikke hør på butikken hver gang de skal selge deg noe nytt. Spør heller her på forumet først; "Er dette produktet virkelig nødvendig?" Da får du ærlige svar, og ikke svar fra folk som ønsker å tjene penger på deg

Det du trenger nå, er en dråpe-test for nitritt, og en for ammoniakk. Ph har du allerede ser jeg, og det er bra. Det er det viktigste du har.
En test for sjekk av kh-verdien kan også forklare hvorfor du har så veldig høy ph, så det bør du kjøpe deg og sjekke.
Vannverdi-tester er mye billigere på nett og du finner dem f.eks. her hos Aquamanias eller hos Webzoo.

Det er vanskelig å si hvorfor du har så veldig høy ph, uten at kh er målt, men vær forberedt på at det vil gjøre at ditt fiskeutvalg begrenses ganske mye. Det er en hel del akvariefisk som ville mistrives sterkt i så høy ph, men det er også motsatt; en del fisker liker den ph'en. Du må bare sjekke det før du kjøper, hva fiskene vil ha av ph-verdi. Ikke spør i butikken! De sier ja til alt; "Ja den kan du ha" for å selge deg fisk. Om fisken dør etter en stund fordi den mistrivdes, så kommer du jo tilbake og kjøper flere, ikke sant? Penger i kassa til dem.

Bruk fiskebasen her på forumet flittig og søk på navnene til de fiskene du ser i butikken og som du finner interessante. Skriv ned navnene mens du er i butikken, og gå hjem og sjekk fiskebasen FØR du kjøper....
En av de aller største tabbene nybegynnere gjør er å kjøpe feil fisk til akvariet sitt. De tar ikke hensyn til fiskenes trivselsverdier, og bare stapper alle mulige slags fisk i akvariet som kanskje har helt feil ph for dem.
Den andre like store feilen nybegynnere gjør, 99% av dem, er at de kjøper fisk for tidlig, og venter ikke til filteret er innkjørt (det tar ca 5 uker).


Nå har jeg tatt en kh-test.Det tok 4 dråper før vannet ble gult.(sera test)
Tilfeldig bekjentskap
© Erik Johansen
Reklame for plussmedlemskap